Kwartaal toevoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

BartKoop

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2018
Berichten
13
Goedemiddag,

Ik heb een Access database order gegevens in een database staan. Nu wil ik graag de data van kwartaal 1 in 2018, vergelijken met de data van kwartaal 1 in 2019. Deze data moet geëxporteerd worden naar Excel omdat we de data daar verder in willen bewerken. Nu zat ik zelf te denken om in de tabel een kolom toe te voegen die de kwartaalnummers weergeeft, dus 1, 2, 3 of 4. Aan de hand hiervan wil ik met een query kwartaal 1 van 2018 oproepen + kwartaal 1 van 2019. Ik krijg het alleen niet voor elkaar om de kwartaalnummers automatisch toe te kennen aan de records. Deze wil ik bepalen aan de hand van de order datum. Dus laat zeggen dat wanneer de orderdatum 01-02-'19 is, dan zou de kolom "Kwartaal" automatisch "1" moeten weergeven.

Dit is trouwens slechts een idee. Mochten jullie een manier weten hoe het oproepen van de kwartaal gegevens simpeler of beter kan hoor ik het natuurlijk ook graag. Ter info, de database heeft al aparte kolommen waar de maand en het jaartal vermeld wordt.

Gr. Bart
 
Een heel slecht idee. Je hebt de datum, dus je hebt de maand, het jaar. En ook het kwartaal. Allemaal te herleiden uit de datum, dus met formules. NOOIT de tabel zetten!
 
Oh ja: omdat alles te berekenen is, gooi je natuurlijk nu als eerste die extra kolommen Jaar en Maand weg :)
 
Oké, maar hoe kan ik dan mij query zo maken dat ik de kwartaal aantallen van q1 2018 en q1 2019 op kan vragen?
 
Zo bijvoorbeeld: JaarKwart: Year([Order Date]) & DatePart("q";[Order Date];2;2)
 
Ik voel mij nu een beetje stom.. maar ik heb geen idee waar ik dit in moet vullen. Heb net een extra kolommen gemaakt "jaar" en "kwartaal" met gegevenstype "Berekenend". Het jaar kan ik met de eerste formule berekenen, maar bij het berekenen van het kwartaal geeft hij een foutmelding.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan