Ram draait niet op de geadverteerde snelheid

Status
Niet open voor verdere reacties.

tomboeg

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2009
Berichten
259
Beste forumleden,

Ik heb een tijd geleden mijn computer een grote upgrade gegeven.
Daarbij ik heb een setje DDR4 2X8GB(16GB) 2400MHz ram aangeschaft.

Nu is het probleem dat de RAM draait op 2133MHz en dus niet op de snelheid aangegeven op het doosje.
Ik heb in mijn BIOS de XMP profiel aangezet zodat het een automatische switch maakt naar 2400 MHz en een aantal instellingen zelf veranderd. (niet zo zeer echt een overclock volgens mij)
Maar in een stress test van het systeem loopt het systeem na enkele minuten vast en vereist vervolgens een reboot.

Zou iemand mij steun kunnen geven in hoe ik het beste mijn RAM kan overclocken naar de normale snelheid?
Naar mijn kennis zou dit namelijk prima moeten lukken, alleen krijg ik het zelf dus niet voor elkaar.

Ook staat er op het doosje: 'low profile meomory for high performance overclocking'
dus overclocken zou geen probleem moeten zijn.


Ik heb

- GTX 1080 (videokaart)
- Intel I7 7700K (processor)
- MSI Z270 Gaming M3 (moederbord)
- Windows 10

Wel heb ik mijn videokaart en processor zelf een overclock gegeven, deze draait stabiel.

Ram doosje: https://i.gyazo.com/3dc947913ac5add5c98aee5cbdcee25c.png

Groeten
Tomboeg
 
Dag, Dit geheugen kan terug geschakeld worden naar 2133.

De reviews op newegg.com vertellen het hele verhaal:

Pros: Works as intended, can be switched between 2133 and 2400.
Apparently Corsairs offers life time warranty.

Cons: One of the sticks failed after one and half years.

Cons: Can't boot using XMP profile; only works when scaled back to 2133.

Cons: Does work with X370 titamium. by the looks of the approval list and being shut down by msi support. The X370 Titanium doesnt like 2 sticks apparently. stuck with 2133.

These memory kits were stable and were easy to set to 2400 MHz in XMP.

Probeer de instellingen aan te passen in XMP. Neem anders de handleiding van de computer en kijk of ze in de lijst van geheugens staan. Lees ook waar de geheugens aan moeten voldoen. Er kan voorbehoud worden gemaakt voor plaatsing en aantal of bepaalde type moederbord uitvoering of bepaalde snelheid processoren die geplaatst zijn. Omdat dit geheugen terug kan schakelen lijkt er niets mee aan de hand te zijn.
 
https://en.wikipedia.org/wiki/DDR4_SDRAM
Dat zijn geen MHz en het verschil in snelheid merk je helemaal niets van, fabrikanten gebruiken ook die foutieve weergave.
En in de UEFI het geheugen een vaste waarde geven wil wel soms als et perse op 2400 MT/s moet staan, via het Command Center proberen.

Het vastlopen heeft weinig met de snelheid te maken met niet goed functionerende hardware, kan het geheugen zijn maar zonder foutmelding is het gissen.
Zet Windows zo dat er niet wordt gereboot bij een systeemfout, heb je een BSOD met de foutmelding en info.
 
Heb handmatig het voltage wat verhoogd en het op 2400 laten draaien, blijkt nu goed te werken. Geen fouten na een stress test nog intensief gebruik.
Volgens mij is het opgelost.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan