Randnummers Word

Status
Niet open voor verdere reacties.

Philipper

Gebruiker
Lid geworden
14 dec 2018
Berichten
6
Goedenavond,

Ik loop vast met het invullen van kantnummers in word.
Hoe kan ik een nummertje toevoegen aan de alinea, waarbij de tekst onder het nummer gewoon doorloopt, zonder insprong?

Dit komt vaak voor in bijvoorbeeld wetteksten.

Alvast bedankt,
Philippe
 
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt; een voorbeeldje zou wonderen doen. Handmatig uiteraard, want je weet nog niet hoe het automatisch moet :). (ik wel denk ik ;))
 
Bedankt voor je snelle antwoord.
Ik zou met randnummers dit soort resultaat willen krijgen.

1. efeniofnefnifaninfinfinann
nzenfizenfienzfefkllnkfneznfz

2.eizfnienfienfioenifneine
zdnazdnzaidn

Waarbij de tekst dus verder loopt na het nummer maar ook onder het nummer, zonder insprong.

Bedankt!
 
Ok. Beetje wonderlijke opmaak, maar wie ben ik om daar over te oordelen :). Je vraag is ook niet zozeer over randnummers (dat kan namelijk ook) maar over genummerde alinea's. Waarbij je dus niet alle regels genummerd wilt hebben.
Normaal gesproken heb je voor genummerde alinea's een paar manieren om ze te maken: je kunt op de knop <Nummering> klikken, op de knop <Genummerde lijst> of gewoon gaat typen. In het laatste geval typ je 1. <Tab> en je hebt al een genummerde alinea gemaakt. Druk je vervolgens na de tekst op <Enter>, dan krijg je het volgende nummer. En dat gaat net zo lang door tot je twee keer op <Enter> drukt, of nogmaals op de knop <Nummering>. Of op <Backspace>.

Maar daarmee krijg je dus nog geen ongenummerde alinea's. Dat kun je dan wel weer oplossen door per alinea de nummering uit te zetten (de overige genummerde alinea's passen het nummer dan aan), maar dat is omslachtig. Beter is het om de tekst die je geen nummer wilt geven op de volgende regel te zetten. En dat is wat anders dan een nieuwe alinea maken! Je drukt dan voor de ongenummerde regel(s) op <Shift>+<Enter>. Je maakt dan een nieuwe regel binnen de alinea waarin je werkt. Zodra je op <Enter> drukt, maak je dus een nieuwe genummerde alinea aan, met <Shift>+<Enter> een nieuwe regel.

Die nieuwe regel sluit perfect aan onder de tekst van de genummerde regel(s). En dat wordt door iedereen mooi en wenselijk gevonden Iedereen? Nee, er is één tekstverwerker die er anders over denkt. Jij dus. Vandaar mijn eerste opmerking ;). Ook dat kun je uiteraard oplossen. Als je de nummering aan hebt gezet, zie je in de lineaal (wel even aanzetten als die uit staat) twee grijze 'ruitjes', waarvan de bovenste de inspringing van de eerste regel aangeeft, en de onderste de inspringing van de overige regels. Bij normale tekst staan ze alletwee op 0 cm, en ziet het er uit als een zandlopertje. Heb je vast wel eens gezien.
Bij de nummering zie je het onderste ruitje verder opgeschoven op de lineaal staan: dat is de afstand waarmee de tekst inspringt. Als je in de eerste alinea dat onderste ruitje gelijk naar 0cm sleept met de muis, dan springt de ongenummerde tekst niet meer in.

Nu ben je er bijna, want nu is de eerste regel dus genummerd en ingesprongen, en de overige tekst niet (tegen de kantlijn), maar je hebt nog geen 'lege regel' onder de ongenummerde tekst. En twee keer op <Enter> drukken regelt dat niet omdat je dan wel een lege regel krijgt, maar je nummer weg is. Je zou dan twee keer op <Shift>+<Enter> kunnen drukken, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling. Dat kan namelijk mooier. Als je in de eerste genummerde alinea naar het menu <Alinea> gaat (rechtsklikken in de tekst bijvoorbeeld) dan kun je in de instelling in het veld <Afstand Na:> opgeven hoeveel ruimte je wilt hebben onder de alinea's. Ik gebruik hiervoor altijd dezelfde afstand die je instelt bij <Regelafstand>. Ik stel de regelafstand altijd in op <Tenmiste 14 pt> en bij mij is de <Afstand Na:> dus óók 14pt. Standaard is dat 12pt overigens.

Ik heb een voorbeeldje voor je gemaakt met de hierboven beschreven instellingen, stoei er maar even mee zou ik zeggen!
 

Bijlagen

  • Dit is een tekts.docx
    18,8 KB · Weergaven: 441
Hartelijk dank voor uw snelle en uitgebreide antwoord! Mijn probleem is bij deze opgelost! :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan