• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule ophalen bepaalde data

Status
Niet open voor verdere reacties.

mvd2387

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2018
Berichten
17
Beste

Ik zou voor een projectje bepaalde waarde moeten ophalen uit een tabblad om deze vervolgens netjes te tonen in een rapportje..

Bijgaand een gedeelte uit het rapport.

Uitleg over het huidige bestand

TAB1: DATA CY
Hierin staat de data van het huidige jaar. Bijgewerkt elke maand.

TAB2: DATA PY
Hierin staat de data van het voorgaande jaar. Alle data van het voorgaande jaar.

TAB3: M
Mapping sheet

TAB4-5-6
Telkens een maand, de data wordt opgehaald uit TAB1 en TAB 2.
Er wordt gezocht naar de waarde in B2 in TAB1 en naar de waarde C2 in TAB2.
Deze tabbladen zijn verder in orde.

TAB7 (dit is de TAB waar mn vraag over gaat)
In kolom B en D worden de totalen opgehaald uit TAB1, dit is goed daar in TAB1 de waarden zijn bijgewerkt tot waar we willen rapporteren.

In kolom C en E zou de waarden moeten staan in vergelijking met B en D. In dit geval dus de som van de eerste 3 maanden van het voorgaande jaar.
Op dit moment wordt er een gemiddelde waarde genomen. Totaal vorig jaar / 12 x aantal maanden dat we rapporteren.
Ik zou hier graag de reele waarde hebben staat van de (in dit geval) eerste 3 maanden van vorig jaar.

Lange vragen/uitleg, ik hoop dat het een beetje duidelijk is :/.

Alvast heel erg bedankt voor iedereen zijn tijd!

Gr
M
 

Bijlagen

  • Test.xlsx
    175,9 KB · Weergaven: 18
Als je financiele rapportages maakt is het altijd handig om niet met tekstwaarde rapportage periodes te werken maar gewoon een kolom met jaar, maand en evt week in je tabel als getallen.
Dat geeft je (bijna) ongelimiteerde mogelijkheden om perioden op te tellen. je kunt 1 maand rapporteren, 1 kwartaal , YTD.
Ik heb dus in je sheet die kolommen ook toegevoegd enige wat je dan moet doen is in je formule voor Current Year en Previous Year de reporting period vervangen voor month kolom en een <= C2 om de cijfers tm de maand te krijgen.

Voor cel B7
Code:
=SOMMEN.ALS(DATA_CY[AmountDC];DATA_CY[Mapping];$A7;DATA_CY[Mapping2];$B$4;DATA_CY[month];"<="&C2)*-1

verschil met C7 is zo klein (alleen CY wijzigen in PY) dat ik de formule hier weglaat.

als je geen nieuwe kolommen wilt kun je ook werken met Entry date dan kun je volgens dezelfde ls ik voor de maand heb gedaan een kleiner dan of gelijk aan vergelijking maken.
 
Laatst bewerkt:
of zo, Wat in wezen hetzelfde is
 

Bijlagen

  • ytd.xlsx
    182,5 KB · Weergaven: 22
Hallo mvd

Je gebruikt veel tabbladen.
Wat is de input? Oftewel wat is de originele data waar je verder op borduurt?
Zelf heb ik het vermoeden dat het e.e.a. ook eenvoudig op te lossen is met Power Pivot.

Mvg
Peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan