Audiovraag voor de technici

Status
Niet open voor verdere reacties.

Leadbelly

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2014
Berichten
372
Ik heb jaren analoog muziek opgenomen op de pc. Meestal LP's in stereo dus. Heb nu een andere pc een Lenovo 620 S. Het probleem wat ik nu heb is dat ik geen stereogeluid door de audioplug in de pc krijg. Beide kanalen geven mono van het rechterkanaal. Ook heb ik dit probleem op mijn beide laptops , een asus eee 1001 P met win 7 en een Belinia C1541 die op XP werkt. Ik kan op geen van de machines een verborgen instelling vinden om de mono ingang om te zetten in stereo. Als de muziek reeds stereo is dan is bewerken geen probleem. Heb het snoertje gecontroleerd en zelfs vervangen, maar er is geen verbetering. Als mijn gedachtengang klopt Is er een monoplug als audioingang gebruikt. Iemand van de technici die het weet? Ik heb geprobeerd de bodem van de laptop te verwijderen maar mijn gereedschap is daarvoor niet geschikt.
 
Met een 3p 3,5mm jack in een 3p 3,5 contra jack line-in geeft stereo, wordt niet aangesloten op de mike ingang?

Welke aansluitingen zitten er dus in die apparaten?, 3p of 4p?, de laatste word vaak gebruikt om een headset te kunnen aansluiten.
 
Op de pc zit 1 aansluiting een 3,5 mm. Geen idee hoe de aansluiting op het moederbord is, want ik heb het ding niet uit elkaar gehaald. Het is dezelfde aansluiting die veelal op een smartfoon zit. Op ze asus laptop zit dezelfde aansluiting en zowel op de pc als op de asus komt elke keer de vraag wat je wilt doen als je een stekker hebt ingestoken. De aansluiting is ook voor microfoon en luidsprekers. Op de belinia laptop zit dezelfde aansluiting 2 x. 1 x voor ingangsignalen en 1 x voor luidsprekers. Ook hier wordt elke keer als je een stekker aansluit gevraagd wat je wilt doen. Ik weet zo niet wat je bedoeld met 3P
 
Laatst bewerkt:
Ik heb jaren analoog muziek opgenomen op de pc. Meestal LP's in stereo dus. Heb nu een andere pc een Lenovo 620 S. ... Ook heb ik dit probleem op mijn beide laptops , een asus eee 1001 P met win 7 en een Belinia C1541 die op XP werkt.
Als ik dit lees, kan ik mij niet voorstellen dat het probleem bij je nieuwe pc ligt. Dan zouden de laptops toch nog steeds stereo moeten geven? Daar is toch niks aan veranderd? Ik zou het eerder aan de bronkant zoeken.
 
Het verloopje waar je nar wijst lange pier die heb ik er uiteraard tussen.
Octofish, neem aan dat je met bronkant de platenspeler bedoeld. Die is al jaren onveranderd. Ik heb zelfs voor betere volumeregeling een speler aangesloten die exact aangeeft wat het linker en rechterkanaal geven en dat is prachtig stereo. Echter zodra dat signaal in de pc of laptop komt is het mono waarbij het rechterkanaal zowel links als rechts te horen is. Dus eigenlijk 2 halve stereosignalen.
 
Zou handig zijn geweest om dat gelijk te vermelden, had onnodige reply's gescheeld.

En met welk programma wordt het op de PC gezet?

En staat er in de stereomix de boel wel op 2 kanalen?
 
Maar was het op de laptops wél goed ooit, en wanneer dan niet? Want dat is mij nog steeds niet duidelijk.
 
Het programma waarmee het op de pc wordt gezet is windows 10 op de pc, op de asus laptop win 7 en op de belinia xp. Op alle machines werkt realtec. Audioprogramma daaraan gekoppeld zijn cooledit, audaciti en wavepad sound. Met cooledit werk ik al bijna 20 jaar en is altijd probleemloos. Stereomix staat netjes op 2 knalen.Jaren geleden heb i met de asus laptop al eens een opname gemaakt en ook die was mono. Toen geen probleem want de pc deed het goed. Ook alle pc's die ik de laatste 20 jaar gehad heb waren wat audio opnemen betreft probleemloos.
 
Ik heb ooit een keer een opname op de asus gemaakt en die was mono. De belinia heb ik nooit voor audiodoeleinden gebruikt. Het verschil met de huidige pc en de vorige(N) is dat op deze maar één audioplug zit fir jr naar behoefte een funtie kunt geven. Op alle voorgaande zaten er meerdere voor in en uitgangsignalen.
 
Probleem is dat meeste "moderne" laptops een z.g. headset aansluiting hebben.
Stereo uit (hoofdtelefoon) en mono in (microfoon).
Makkelijkste oplossing is even een klein eenvoudig extern audio interface.
Iets als de Behringer UCA222 USB.
 
EDIT : ik heb je vraag fout gelezen.. mijn reactie daarom aangepast/verwijderd..
 
Laatst bewerkt:
Wat biker zegt zou best eens dicht bij de waarheid kunnen liggen. Ik heb net ontdekt dat het signaal wel stereo in de pc (in dit geval laptop) gaat, want op de interne speakers is dat te horen. Zodra je echter een opname maakt zie je op de meters van het opname prog dat het beide kanalen hetzelfde is. Opties als stereomixer inschakelen zijn allemaal gedaan en ik kan me niet voorstellen dat een prog waar ik al bijna 20 jaar mee werk plotseling een geheim heeft.
 
Als geluid wel in stereo binnen komt zou in stereo opnemen geen probleem mogen zijn.
Nu weet ik niet met welk software wordt opgenomen maar een verkeerd (of 1 ingang) selecteren in bekend software met ander computer (hardware) is snel gemaakt.
 
Onmame software is al 20 jaar cooledit. Omdat ik een andere pc heb gekocht en geen opstart cd meer heb heb ik audacity en wavepad sound editor geinstaleerd. Deze geven hetzelfde resultaat. Besturing is op de nieuwe pc win 10 op de laptops XP en win7,
Die uitgangen van de Behringer UCA222 USB zijn die geschikt om op een audioversterker aan te sluiten? Ik wil namelijk mijn muziek collectie op HD zetten en vanaf daar naar de versterker sturen.
 
Laatst bewerkt:
Dat was ook mijn gedachte lange pier, maar als ik vanaf een online radio opneem dan is het wel stereo.
 
en dus...?
Lijkt me dan toch een instelling of een verloopstekker die niet fris is....
Het heeft dus duidelijk te maken met de externe bron.
 
De externe bron is schoon en bromvrij. De ingang op alle machines is ook bromvrij en stereo maar doet op alle drie de machines 2 x het rechterkanaal zodra men opneemt. Het binnenkomende geluid is wel stereo. Daarbij zijn de aansluitsnoeren na controle zelfs vervangen. Ook is de software nagelopen en alles wat op stereo moet staan staat op stereo, hoewel die van de win 10 machine erg raadselachtig is.
 
Dan zijn het aardstralen......:eek:

En het wordt opgenomen met Audacity?
En daar staat ook alles op stereo en 2 opname kanalen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan