binnen nat netwerk de primaire router bewerken

Status
Niet open voor verdere reacties.

JanEnEm

Verenigingslid
Lid geworden
10 feb 2008
Berichten
122
Dag mensen,
Ik heb een internet vrebinding via een KPN netwerk, waarop de LAN poorten door TV'verbindingen worden bezet. Op een na: naar een tweede routermwaarbinnen mijn thuisnetwerk functioneert.
Onlangs een niewue 2e router aangeschaft waarop ik een VPN heb geactiveerd.
Ik moet daarom op de 1e router portforwarding instellen vanuit het (NATted) thuisnetwerk.
Met mijn vorige router kon dat zonder meer. Met de nieuwe (een Netgear AC1900) niet.
Wie heeft suggesties hoe dat te regelen?

Jan Meijer
 
Als het aantal poorten dat vrij is op je eerste router, een dus, dan de algemene oplossing om meer poorten te krijgen het plaatsen van een switch. Daarmee hoef je geen port forwarding te doen en heb je dus geen probleem daarmee. Stuur de nieuwe router terug en koop een switch lijkt me de meest praktische weg. Zo doen de meesten het. Ik heb er ook een VPN op zitten, werkt probleemloos met de port forwarding op mijn router icm de switchen.
 
Laatst bewerkt:
@route99: dat is voor mij geen optie. Er zijn meerdere redenen waarom ik voor de NAT functie heb gekozen:

* Mijn thuisnet omvat zo'n dertig, voornamelijk virtuele, hosts

* Bij wisseling van 1e router werd op enig moment (jaren terug) het interne IP range veranderd, waardoor ik op een groot aantal devices de IP instellingen moest veranderen. Dat wilde ik bij een eventuele nieuwe provider met weer een andere ange voorkomen door een eigen netwerk te definieren.

*. een veiligheidsaspect: de scheiding tussen IoT apparaten en mijn netwerk is me ook wat waard. Niet allen TV maar ook eenbescheiden Dootica net zit er aan router-1
 
Uhh... dat je veel hebt prima, dat snap ik, maar mijn router staat ook in NAT mode en ik heb maar 1 router..
De interne range is super simpel aan te passen. Snap je punt tav dit uiteraard.

Verklaar je nader svp.
 
Laatst bewerkt:
@Route99:

Nu is er een vraagteken aan mijn kant: Wat bedoel je met NAT-modus in het geval van een router?


Mijn situatie geschetst:

ISP -- R1 -+- TV's
|
+ Domotica
|
* R2 -- Thuisnet
|
+ DMZ server

* = 5-poort switch
R1 = ZTE router van KPN (Experia Box v10)
R2 = NetGear R6800 ook wel AC1900 genoemd. WiFi gebruikt 802.11 ac


Ik wil de R1 beheren vanuit het thuisnet. Zoals gezegd met de vorige router (inmiddels van de hand gedaan) lukte dat gewoon. In de situatie met de Netegear niet.

Een extra reden voor de R2 is het signaal op de 2e verdieping werkt beter dan op de begane grond (WiFi voor smartphones en tablets)
Van vervanging is daarom geen sprake,.
Resteert de vraag: Wat moet ik doen om vanuit het thuisnetwerk de R1 te beheren.
 
Laatst bewerkt:
Welke router heb je type en zo ook (ben nu ff met mijn zwager bezig..)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan