Sluit/verberg formulier van waaruit een ander formulier wordt geopend in acDialog

Status
Niet open voor verdere reacties.

hausi

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2010
Berichten
84
Ik zit al een paar dagen te proberen iets voor elkaar te krijgen en het lukt me maar niet.

Ik laat mijn Access database er voor de gebruiker uitzien als een normale applicatie, dat betekent dat het applicatievenster van Access niet te zien is, alleen de formulieren.
Alle formulieren die ik gebruik zijn pop-ups maar niet modaal.

Ik heb een formulier "KlantenZoeken", als ik op een klantnaam klik opent een ander formulier "Inbreng". Dit formulier wordt gebruikt om gegevens in te voeren.
Ik open het formulier "Inbreng" als acWindowNormal en sluit het formulier "KlantenZoeken"
Tot zover alles goed, er gebeurt wat ik verwacht, maar nu wil ik dat de gebruiker direct, zonder klikken kan beginnen met invoer en daar zit het probleem.
Ik krijg het niet voor elkaar om de focus in het gewenste veld te krijgen anders dan het formulier te openen in acDialog mode, maar daar doet zich dan het volgende probleem voor, het formulier "KlantenZoeken" blijft dan open.
Het is niet te sluiten of te verbergen.

Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?

Groeten,
Hans
 
Ik snap niets van je probleem, en acDialog zou er helemaal niets mee te maken mogen hebben. Is er een reden waarom je het formulier KlantenZoeken sluit? Ook dat zou overigens niets met je probleem te maken mogen hebben. Ik zou toch echt alle code moeten zien om te bekijken waar het probleem ligt. De database zou natuurlijk nog mooier zijn :).
Overigens een vraag die natuurlijk in het Access forum thuishoort :D.
 
Het kostte me wat tijd om de database te vullen met dummie gegevens.
In het rar-bestand zitten 3 bestanden, die plaats je allemaal in dezelfde directory. Het is een split database en bij het starten zal de koppeling met de tabellen automatisch gaan.

In het startscherm klik je op de knop "Nieuwe inbreng / etc.." en in het formulier dat dan verschijnt klik je op de naam van Mevr. Aleksega. Nu opent het formulier "Nieuwe inbreng invoeren". Dit formulier opent als acDialog en je kunt, zonder verdere handelingen, beginnen met het invoeren van gegevens.
Dat is precies wat ik wil, maar het venster van waaruit je dit formulier opent kan niet gesloten worden, en ik wil dat juist wel sluiten. Ik weet dat je dat formulier niet kunt sluiten omdat er een dialog formulier is geopend.

Als je nu op annuleren klikt en de vraag bevestigt dat je eventuele data wilt verwijderen, kom je weer in het hoofdscherm terecht.
Klik opnieuw op de knop "Nieuwe inbreng / etc.." en kies in het volgende scherm voor Linda Aalbers. Het formulier "Inbreng invoeren" opent. Dit formulier opent als acNormal, je ziet nu dat de tekst in de titelbalk grijs is en de cursor is niet te zien in het subformulier. Wanneer je op het formulier klikt, lijkt het pas actief te worden en de cursor is zichtbaar. Het onderliggende formulier is nu wel gesloten.

Wat ik dus wil bereiken is dat wanneer deze formulieren openen, ik direct kan beginnen met het invoeren van data en het onderliggende formulier is gesloten.
Het lijkt misschien peanuts, maar ja, zo ben ik nu eenmaal :confused::)


PS
Er staat misschien nog wel code die nergens op slaat, ik heb het nog niet opgeschoond.....
 

Bijlagen

  • database.rar
    946 KB · Weergaven: 27
Ik heb het nog steeds niet werkend helaas......
 
Ik heb er nog niet naar kunnen kijken vanwege omstandigheden; zal vanavond een poging wagen (kan op het werk geen rar openen).
 
Ik maak even een gestripte versie van de database, er staat in de rar die hierboven staat teveel niet relevante code
 
De gestripte database is bijgevoegd.
Om te zien wat ik precies bedoel, kun je de handelingen uitvoeren uit de post van 15 april.
Ik weet het in ieder geval niet meer.......

Bedankt voor het meedenken.

Hans
 

Bijlagen

  • DataBase.zip
    1,7 MB · Weergaven: 20
De zip versie geeft allerlei foutmeldingen; ontbrekende functies en zo. Die zitten in de RAR versie gelukkig dan wel. Ik snap daarvan dan helaas de werkwijze weer niet. Wellicht te ingewikkeld bedacht voor mijn simpele ziel :). Ik zou het in ieder geval een stuk simpeler gebouwd hebben. Maar ik blijf er uiteraard nog wel even naar kijken.
 
Ik heb dan ook alle niet relevante code verwijderd, het gaat me hierbij alleen maar om het openen van een formulier waarbij de cursor in het subformulier in het eerste veld staat zodat er direct invoer gedaan kan worden.
 
Je hebt iets teveel verwijderd, want hij geeft allerlei foutmeldingen als ik het formulier opstart :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan