• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Drop down menu

Status
Niet open voor verdere reacties.

JWGroen

Gebruiker
Lid geworden
14 apr 2019
Berichten
5
Beste allemaal,

Ik ben voor een kennis een simpele factuur aan het maken in Excel. Ik heb het financiële gedeelte al klaar: er kan via een drop down menuutje gekozen worden uit de geleverde dienst(en), het aantal, de prijs per stuk en de totaalprijs wordt dan automatisch berekend. Onderaan wordt het totaalbedrag excl. BTW automatisch opgeteld, de BTW en het totaal incl. BTW worden vervolgens automatisch berekend.

Wat ik nog wil is het volgende:

Bij het adres van de klant (zeg Cel A1, A2 en A3) wil ik een drop down menuutje hebben in cel A1. Klik je op het pijltje dan moeten daar de namen van de klanten staan. Klik je er één aan, dan moet het adres automatisch er onder komen in cellen A2 (straat en huisnummer) en A3 (postcode en plaats). Er zullen een zeer beperkt aantal vaste klanten zijn (ik schat maximaal 10). Voor het geval er een nieuwe klant / onbekende klant is, wil ik ook graag de mogelijkheid hebben om zelf nog iets in te vullen.

Anders gezegd: cel A1 moet gekozen worden uit een drop down menuutje, en de inhoud van de cellen A2 en A3 hangt af van wat er in cel A1 gekozen is. Wie weet hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?
 
gebruik vertikaal zoeken. Of anders even het bestandje plaatsen.
 
Hierbij een voorbeeldbestandje: in cel A1 wil ik een drop down menuutje hebben waarbij je kan kiezen uit de adressen die op het tweede tabblad staan.

Het volledige adres moet dus in de cellen A1, A2 en A3 komen.
 

Bijlagen

  • HelpMij factuur.xls
    14 KB · Weergaven: 22
Werk je nog met een zo'n oude versie van Excel? Je kan de gegevens beter in tabelvorm opzetten dat maakt het zoeken een stuk makkelijker.
 

Bijlagen

  • HelpMij factuur.xls
    28,5 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
Ik gebruik Excel eigenlijk nooit ;) Ik ga me eens verdiepen in tabellen voor gegevens.

Bedankt voor je terugkoppeling. Misschien was ik niet volledig genoeg: ik wil graag op het eerste tabblad in cel A1 een drop down menuutje voor het adres. Het eerste tabblad wordt namelijk de factuur.
 
Ik heb het bestand aangepast. Het dropdown menu stond al in A1 maar blijkbaar gebruik je echt nog een een heel oude versie.
 
Bekijk dit eens.
 

Bijlagen

  • Copy of HelpMij factuur.xls
    32 KB · Weergaven: 29
@VenA

Bedankt voor je bestand. Ik heb alles bestudeerd (want daar leer je juist van) en ik had nog een vraag over de door jou gebruikte VERT.ZOEKEN formule: wat bedoel je in deze formule met “RIJ()”? Waar heeft dit betrekking op / waar verwijst dit naar in de tabel?
 
De functie RIJ() geeft het rijnummer weer. De functie VERT.ZOEKEN() heeft als derde argument het kolomnummer nodig. Dit kan je bij een logische opzet leuk combineren waardoor je een consistente formule kan maken.

Als de formule in A2 = rij2 staat dan wordt de waarde uit kolom 2 weergegeven
Als de formule in A3 = rij3 staat dan wordt de waarde uit kolom 3 weergegeven
 
Hier nog een oplossing
 

Bijlagen

  • HelpMij factuur (1).xlsm
    20,8 KB · Weergaven: 27
Allemaal heel erg bedankt voor de tips en hulp. Alles is tot nu toe gelukt!

Ik heb zelf aan de tabel nog een kolom toegevoegd met de kilometers (heen en terug) naar de verschillende klanten. Als je nu bovenaan de juiste klant selecteert, komt er onder in de factuur automatisch een regel te staan met de juiste km's behorende bij die klant en het totaalberdrag aan km vergoeding.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan