ASRock Z390 PHANTOM GAMING 9

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bramvr

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2012
Berichten
216
Beste,

Ik ben nieuwe hardware aan het samen stellen om een sever op te zetten. Het ASRock Z390 PHANTOM GAMING 9 moederbord leek mij een goed moederbord omdat er goede netwerkmogelijkheden zijn en hij ook de I9 reeks van Intel kan ondersteunen, waardoor ik later nog steeds een upgrade kan maken zonder een nieuw moederbord aan te schaffen (momenteel ga ik een I7 gebruiken). Nu was het de bedoeling om als basisbesturingssysteem Ubuntu te gebruiken maar ik zag dat er bij de specificaties van dit moderbord stond dat het Windows 10 ready was. Er komen op het systeem enkele subsytemen op te staan (virtualisatie) waaronder een Windows 10.

Daarom de vraag kan Ubuntu overweg met dit moederbord?

Mvg,
Bram
 
1151 V 1 CPU's worden niet ondersteund door de 1151 V2 borden, wat heb je nu als mobo en cpu?
Verschillen in de oudere en nieuwe CPU's zijn gering.
 
@srpchulp
Tot nu toe zie ik niet de meerwaarde van een sever bord tegenover een gaming bord. Ja een sever bord heeft redundantie, maar de kostprijs is dan ook al snel x3. Redundantie mag voor mij, maar is niet noodzakelijk. Ik wil enkel redundantie op mijn belangrijke data en daarvoor zou ik gebruik gaan maken van Raid10.

@Lange Pier
Ik denk wel dat er bij mij wel opmerkelijke verschillen zullen zijn. Nu heb ik een A090 moederbord van MSI maximaal 4GB RAM DDR2 :p De CPU die er nu opzit is een Intel Pentium Processor E2160

Dus verbetering kan in dit geval wel :p

Nu heeft de server als enigste taak om 2 IP-camera’s op te nemen en te analyseren op bewegingen, maar met dit zit hij bijna op zijn limiet. Ik wil nu nog enkele extra camera's (momenteel 3) toevoegen en wil bij sommige gezichtsherkenning inbouwen, die verder nog wat code moet aansturen, dus is er wel wat processing nodig. Ook moet deze server een custom made systeem aansturen waarachter een grote SQL-database achter komt te zitten. Verder wil ik ook nog een virtueel machine (Windows 10) op deze server zetten die ik via remote desktop kan bereiken.

Verder wil ik van deze server ook nog een kleine firewall maken, zodat ik het in en uitgaand verkeer een beetje kan controleren, ik wil hier verschillende classificaties in maken. Een netwerk waarbij nog redelijk wat toegelaten wordt voor de gewone pc's en printers,... Bij een ander netwerk worden dan sterke restricties opgelegd, omdat hierop CNC gestuurde machines zitten (hoeft niet redundant omdat de machines ook perfect kunnen werken zonder netwerk maar soms is dit wel handig). Dus dit alles betekend dat ik al minimum 3 netwerkpoorten nodig heb (1 in poort, netwerk 1 en netwerk 2). Dit hoeft opzich niet zo'n probleem te vormen want dit kan altijd worden opgelost door een losse ethernet bij op het moederbord te steken, maar dit was al mooi meegenomen bij dit moederbord. Ook heeft dit moederbord nog een mooi meegenomen feature en dat is dat er WiFi opzit hiermee kan ik een apart klanten netwerk aanmaken zonder nog extra hardware aan te kopen.

Verder wil ik het databeheer als volgt doen: 2 schijven van elk 4TB die in raid 0 staan geschakeld om de camera's dag en nacht op te nemen. 4 schijven in raid 10 waarop al de belangrijke data komt te staan (SQL,virtuele machine,...) en nog een SSD schijfje van 120GB voor het hoofdbesturingssysteem. Dus zijn er al minstens 6 SATA-poorten nodig en dan voor de SSD bv een M.2 poort. De ASRock heeft 8 SATA en 3 M.2 dus zeker voldoende en dus ook uitbereidingsmogelijkheden.

Als processor zou ik dan de Intel Core i7-8700, 3,2 GHZ (4,6 GHz Turbo Boost) socket 1151 processor willen gebruiken met 16GB DDR4 RAM geheugen.

Uit deze redenering kwam tot nu toe de ASRock Z390 PHANTOM GAMING 9 voor mij het beste uit en zeker omdat er nog uitbredingsmogelijkheden opzitten (meer geheugen, nog enkele data schijven, overschakelen naar een I9 processor).

Wat denken jullie nu jullie meer het gehele plaatje kennen?

Bram
 
Je hebt het eerst over een i7 en nu over een museumstuk, weird.
Maare, succes ermee.
 
@Lange Pier

Ik denk dat je me verkeed verstaat dat museumstuk is de huidige hardware en deze wil ik dus volledig vervangen. Dus nieuwe CPU nieuw moderbord,....
 
Ik denk dat je, gezien het takenpakket wat je wilt realiseren, inderdaad beter af bent met en serverbord zoals @srpchulp reeds opmerkte.
Dan kun je nl. ook een cpu met meerdere cores ( Xeon ) gebruiken met zoveel diverse taken.
Voor het IP-camera systeem zou ik dan gewoon een NVR aanschaffen waar functies als bewegingsdetectie etc reeds standaard aanwezig zijn, scheelt veel configuratie-werk.
Een gebruikte ( 2e hands ) server met Xeon-cpu zou een optie kunnen zijn, doe er een knappe 16 ( of meer ) poorts switch bij en je bent al een knap eind op weg.
Wat totaal-prijs betreft vermoed ik dat je dan uiteindelijk ook nog goedkoper uit bent....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan