Wat zijn die goedkope windows 10 versies aan 9,95 €

Status
Niet open voor verdere reacties.

frin

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2005
Berichten
259
Ik heb een Notobook met Windows Vista.

Acer Aspire 8930 class 5.1
Intell(R)Core (TM)2 Duo CPU T6600 @ 2.20 GHz
RAM 4 GB - 32 bits besturingssysteem

Ik zou daar Windows 10 op willen. De notebook dient enkel als reserve.

Als ik naar de winkel ga vanwaar hij komt kost me dit 130 € voor Windows en nog eens 60 € om Windows erop te zetten.

Vandaar mijn vraagje : wat zijn die goedkope windows 10 versies : 9,95 € - 22,95 € ?
 
Is er geen handige kennis/buurman om 60 euro te besparen?
Je moet wel weten wat je doet, maar het is geen zgn rocket science....
 
Nee, dat wil alleen met een verse installatie.
En zou een Windows 10 home of pro retail key aanschaffen, die is altijd mee te nemen.
 
Hoe oud is de laptop, een jaar of 10? Is het dan nog de moeite waard om er een ander besturingssysteem op te zetten?
Voor wat betreft de Windows versie, die heb ik ook een paar keer gebruikt bij een Nederlandse webshop. Dat was een normale OEM versie van Home en/of Pro.
Je moet de oude Windows er dan natuurlijk wel af halen en Win10 vers installeren.
 
Voor wat betreft de Windows versie, die heb ik ook een paar keer gebruikt bij een Nederlandse webshop. Dat was een normale OEM versie van Home en/of Pro.

Dat klopt. OEM heet nu Digitale licentie. Zelf heb ik ook een 20 Euro versie van Windows en de zelfde webshop bood ook aan de Euro 9,99 versie van Windows 10. Dat is dan een minder populaire omdat er een bepaald onderdeel niet bij zit. De verschillen ken ik nu niet meer maar er zijn veel versies. Microsoft vraagt ook niet veel om het besturingssysteem meegeleverd te krijgen met nieuwe computers. Je kan bovendien een aantal licenties in één keer aanschaffen en waarschijnlijk wordt er uit zo een bron geput. In het buitenland was er een site die tweedehands licenties verkocht, volgens de rechter mag dat. Hoe het technisch zit dat moet ik je weer schuldig blijven.

Deze webshop presenteerde na aanschaf overigens een agressieve pop-up van een winactie en die bestaat een jaar later al niet meer. Met de Windows versie van Euro 20 was trouwens niets mis want ik heb een paar dagen geleden nog updates gehad. Duurder hoeft het niet te zijn.
 
Tis nog steeds oem of retail, heeft verder niets met een digitale licentie te maken, dat is de manier van activering.
En een retail kun je meenemen, de gebruikte hardware is sterk achterhaald.
 
O.E.M. betekent Original Equipment Manufacturer, dat houdt dus in: de fabrikant van de computers. Niet de licentievorm. De OEM licenties, die je niet kon updaten voor latere versies en bij een computer hoorden, werden wel eens verkocht aan klanten zonder computer te leveren en Microsoft is daar tegen maar kon er wettelijk niks tegen doen omdat het artikel al aan de handelaar verkocht was. Dat maakt het artikel Windows niet anders. OEM is het zelfde wat grote computer fabrikanten op hun computers installeerden.

Microsoft noemt het te verkopen product aan kleinere leveranciers DSP (Delivery Service Pack). Het zou al beter zijn om de goedkope versies dan DSP te gaan noemen maar dat is onzinnig want de manier waarop het in de markt wordt gezet interesseert niemand. Een niet te upgraden Windows versie die bij één computer is geïnstalleerd en niet op een andere zal kunnen worden overgebracht heet daarom geen OEM of DSP versie meer maar "digitale licentie." Zo een overeenkomst wordt automatisch geregistreerd dus ondanks wat wel eens wordt beweerd hoef je daarvoor niet met Microsoft te bellen. Bij een Digitale Licentie weet je dat je te maken hebt met de beperkingen van dat het op één computer te gebruiken is. Daarom wordt er gesproken van Digitale Licenties en niet meer van OEM's.
 
Bel Microsoft even en vertel ze dat ze het helemaal fout hebben.
En hoe heet dan de retail versie?
 
Retail versie, dat is gewoon een "activering licentie."
Ik bel hun niet. Zij bellen mij regelmatig en proberen dan om me aan de praat te houden.

Bedrijven hebben verschillende opties voor "volume licenties." Eerst de Open Value Subscription voor veel computers of Select Plus bij meerdere vestigingen. Eventueel een abonnementsvorm met Enterprise Subscription Agreements.

De verdenking is over het algemeen dat de productcodes van volume licenties, al dan niet overgebleven of weer in de roulatie gebracht, afzonderlijk zouden worden verkocht. Technisch moeilijk uit te leggen en juridisch nog moeilijker te onderbouwen. Volgens mij kan je niet zeggen dat het illegaal is om licenties te verhandelen die niet voor individuele klanten bedoeld waren en ik heb voor aanschaf niets hoeven te ondertekenen. Het is gewoon te koop en je kan je er geen buil aan vallen. Kijk wel uit met bedrog en oplichting want illegale versies hebben malware maar uit de advertenties is vaak af te leiden dat het reguliere handel is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan