• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rijen Verwijderen op beveiligd blad

Status
Niet open voor verdere reacties.

willema

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2005
Berichten
308
In een xlsx-bestand (zonder VBA en macro's, dus) heb ik een aantal cellen met formules geblokkeerd en het werkblad beveiligd zonder wachtwoord. Gewoon klein beetje veiligheid om niet per ongeluk de formules te wissen/overschrijven.

Bij de beveiliging heb ik Rijen Verwijderen toegestaan:

Blad beveiligen.png

Wanneer ik een rij selecteer, dan is de knop Verwijderen actief, maar komt toch nog steeds volgende foutmelding:

Waarschuwing.png

Wat is hier aan de hand. Maak ik een interpretatiefout ? De boodschap is toch duidelijk in bovenstaand venster : "Blad beveiligen maar alle gebruikers van dit werkblad mogen rijen verwijderen." ?
 
Ja je maakt een interpretatiefout..

Rijen verwijderen is 1 functie. maar Vergrendelde cellen is een andere. Excel gaat er (gelukkig) van uit dat als een cel vergrendeld is dat je dan niet wilt dat deze verwijderd worden.

Je moet dus zowel de celbeveiliging uitzetten als rijen verwijderen toestaan. Die optie zit niet in het werkblad beveiligen scherm maar moet je per cel of een groter celbereik in één keer instellen
zie: https://support.office.com/nl-nl/ar...veiligen-cb7835f6-9c37-4161-bb53-d1c410acaf21
hoe je beveiliging van cellen aanpast.
 
Hey Roeljongman,

dankjewel voor het antwoord. Ik dacht al dat dit niet mogelijk was in een beveiligd werkblad met vergrendelde cellen.

Denk dus niet dat er een oplossing voor mijn probleem is zonder VBA (wou ik vermijden):
In sjabloon voor het opmaken van een offerte heb ik 100 rijen om verkoopsartikels in te voeren. In kolom F staat een formule die de prijs van het artikel bepaalt met een formule uit de ingevoerde waarden in kolom B, C, D en E.
Die cellen met formules heb ik geblokkeerd op een beveiligd blad tegen wissen/overschrijven.
Maar na het opmaken van een offerte met bvb. 20 artikels wou ik de mogelijkheid bieden om de overige 80 lege rijen te verwijderen voor er geprint wordt.
Dat verwijderen gaat dus niet omdat in kolom F geblokkeerde cellen staan.
 
Je kan de rijen natuurlijk ook verbergen. Dan moet je de optie 'rijen opmaken' aanvinken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan