• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aktive knop naam verkrijgen

Status
Niet open voor verdere reacties.

bkoppers

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2011
Berichten
110
Waarschijnlijk is het antwoord heel simpel, maar naar een ochtend het internet af te zoeken, ben ik er niet achter wat ik in onderstaande code fout doe.

Ik wil de naam van de activeX button (op werkblad) zichtbaar krijgen als er op geklikt wordt.

Code:
Private Sub CommandButton3_Click()
Call ActiveButtonName 'nu zou er in een popup dus "Commandbutton3" moeten staan.
End Sub

Sub ActiveButtonName()
    MsgBox ActiveSheet.Shapes.Range(Array(Application.Caller)).Name
End Sub

ik krijg een foutmelding:

"Fout 1004 tijdens uitvoering:
de index van de opgegeven verzameling valt buiten het bereik."

alvast bedankt voor het mee denken. :)
 
In het geval van een activeX button weet jij zelf al wat de active button is, dat is namelijk (in jouw voorbeeld) "commandbutton3". Dit komt omdat activeX controls in VBA hun events etaleren en je dus 1 op 1 een relatie hebt tussen het betreffende event en de control die daarbij hoort. Bij Forms controls werkt dit anders omdat je meerdere objecten aan dezelfde macro koppelen kunt.
Als het een knop (control) van de werkset formulieren is, dan geeft Application.Caller je de naam van de knop of de control die de macro aanriep.
 
Ik wil graag de macro "ActiveButtonName" willen gebruiken , zodat ik hem op meerder buttons kan toepassen, en niet voor iedere button handmatig de naam moet invullen.:eek:
 

Bijlagen

  • button naam.xlsm
    23,8 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
ik heb post 3 van Jan gelezen en jouw macro gelezen en zie: ik heb je buttons door formulierknoppen vervangen
 

Bijlagen

  • button naam (2.xlsm
    17,8 KB · Weergaven: 29
Laatst bewerkt:
Hierbij een Klasse in jouw voorbeeld gezet.
Eerst de macro zetButtons uitvoeren
 

Bijlagen

  • button naam.xlsm
    26,6 KB · Weergaven: 27
@jkp Komt het niet vandaan, knip, plak en type uit mn hoofd, maar perfecte beschrijving op jouw site voor de TS :thumb:
 
Dank jullie allen voor jullie inbreng, ik heb weer wat bij geleerd . Die Class Module is voor mij de oplossing. :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan