Windows boot niet vanaf pcie ssd

Status
Niet open voor verdere reacties.

sleutelmen

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2012
Berichten
152
Hallo,
ik heb een probleem. Ik heb voorlaatst een wd blue m.2 gekocht namelijk de sn750. deze heb ik in een pcie adapter geschroeft van aliexpress. ik heb de pcie kaart in een x4 slot gestoken. in de windows 10 setup wordt de ssd gewoon herkend en kan ik windows erop installeren. Maar de bios ziet de m.2 ssd niet als UEFI boot device waarvan ik kan booten. Terwijl ik windows 10 UEFI heb geinstalleerd erop. Hoe kan die niet herkend worden?

Mijn pc specs:
Moederbord: Gigabyte G1 sniper b5
Cpu: i5-4670k
Ram: 8gb ddr3.


SSD WD BLACK:
https://www.amazon.de/Black-High-Performance-interne-Gaming-WDS250G3X0C-00SJG0/dp/B07M64R4CR/ref=sr_1_3?__mk_nl_NL=%C3%85M%C3%85%C5%BD%C3%95%C3%91&keywords=sn750&qid=1555351088&s=gateway&sr=8-3

Pcie Card:
https://nl.aliexpress.com/item/Nieuwe-collectie-aluminium-shell-Led-Uitbreidingskaart-Computer-Adapter-Interface-M-2-NVMe-SSD-NGFF-Naar-PCIE/32951433342.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dyeOifo
 
Laatst bewerkt:
Een UEFI systeem met Windows 10 boot v.a. de Windows Boot Manager en niet via een hardware boot medium.

Zit er nog een ander bootmedium in met W10 erop?

En wat zie je dan als de M.2/PCI-e als enige erin zit en je wilt de boel opstarten?
 
Ja sorry ik bedoel via de windows boot manager. ik heb verder geen andere bootmediums met windows 10.
ik zie niks als de m.2 pcie er alleen in zit. ik wil windows 10 op de nvme ssd installeren in uefi mode. en dan zou die moeten opstarten als windows boot manager maar dat gebeurt niet bij mij.
 
Als het boot-device niet herkend wordt in de Bios bij Boot option Priority dan werkt het gewoon niet.
Je zou nog kunnen kijken in de BIOS in Boot Override of ie daar te zien is, maar als dat ook niet is dan houdt het op. Niets aan te doen.

Het valt me trouwens op dat dit mobo sowieso geen nvme ondersteunt
 
Ondersteunt dit moederbord wel NVMe boot?

Edit: (oeps, dat was al gezegd)
 
Laatst bewerkt:
Ja sorry ik bedoel via de windows boot manager. ik heb verder geen andere bootmediums met windows 10.
ik zie niks als de m.2 pcie er alleen in zit. ik wil windows 10 op de nvme ssd installeren in uefi mode. en dan zou die moeten opstarten als windows boot manager maar dat gebeurt niet bij mij.

Was de SSD wel als GPT schijf ingedeeld bij installeren en in de UEFI staat alles als UEFI en niet als legacy of CSM?
Chipset B85 ondersteund booten v.a. een NVMe SSD.

Je zou ook nog de driver kunnen installeren.
https://www.win-raid.com/t2375f50-G...r-UEFI-BIOS-Clover-EFI-bootloader-method.html
 
W
Chipset B85 ondersteund booten v.a. een NVMe SSD.

Dat geloof ik gelijk, maar als je de moeite neemt (ik niet) om dit topic door te lezen, dan kom je tegen (volgens mij ergens pagina 180) dat niemand met dit bord het voor elkaar krijgt omdat het moederbord geen NVMe ondersteund.
 
Oké, ik heb de methode volgens de link geprobeerd maar dat werkt niet. Ook niet via bepaalde opties in de bios die ik aan of uit moet zetten zoals csm en uefi.
 
Bij installeren bij de geavanceerde schijfopties de schijf als GPT indelen, werkt alleen met een UEFI systeem.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan