standaardprogramma instellen in register

Status
Niet open voor verdere reacties.

jafrako

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2007
Berichten
148
Ik heb bij een vereniging een aantal PC's met een veertiental gebruikersaccounts en het probleem is dat sommige gebruikers (de meeste zijn behoorlijk digibeet) ongevraagd standaardprogramma's naar hun eigen specifieke behoeften wijzigen. Dat is ongewenst.

Ik heb een registry-patch gemaakt door de registervermelding UsersChoice te exporteren naar een .reg bestandje in de opstartmappen van de gebruikers zodat na iedere inlog de gewenste situatie weer wordt hersteld.
Probleem is dat die patch niet wordt uitgevoerd maar een foutmelding oplevert.
De inhoud van die patch is volgens mij correct en luidt als volgt:

Windows Registry Editor Version 5.00
[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FileExts\.pdf\UserChoice]
"Hash"="mK0uD5AhYKI="
"ProgId"="Applications\\PDF-XChangeViewerPortable.exe"
[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FileExts\.pdf\UserChoice\=]


De foutmelding vertoont een warrig verhaal over wat er allemaal mis kan zijn en googelen levert een hoeveelheid typisch Microsoft deskundologisch commentaar op over regedit en regedt32 waar je als normale redelijk deskundige gebruiker niets wijzer van wordt.

Kaspersky uitschakelen levert overigens ook niets op.

Ik heb wel meer van dit soort patches in het register gecatapulteerd en altijd zonder problemen.

Als alternatief dacht ik ook aan een blokkade tegen wijzigingen van standaardprogramma's maar ik heb daar nog nooit van gehoord.

Ideeën?
 
Kijk eens naar deze.
 
Ja.
Plaats die foutmelding met dat warrige verhaal hier.

Register-editor
Kan C:\Users\Jan F\Desktop\openen met Acrobat.reg niet importeren: niet alle gegevens zijn naar het register geschreven. Sommige sleutels worden gebruikt door het systeem of andere processen of u bent niet gemachtigd om deze bewerking uit te voeren.

De hiervoor genoemde patch heet Acrobat.reg en staat momenteel op het Bureaublad. Bij dubbelklikken komt dus deze foutmelding en er is helemaal niets naar het register geschreven.

Ik ben nog wel nieuwsgierig naar een oplossing dmv een registry-patchter voor eventuele andere situaties want zoals eerder gezegd, ik heb dit soort dingen wel meer gedaan en ik begrijp niet waarom dat nu ineens niet lukt.

Echter voor dit speciale geval heb ik de oplossing van van je collega Senso bekeken en dat lijkt me in de praktijk heel werkbaar. Ik ga dat in ieder geval uitproberen.

Alvast bedankt
 

Bijlagen

  • Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    41 KB · Weergaven: 51
Kijk eens naar deze.

Heel erg bedankt.

Jouw links leveren een aantal dezelfde tips op hoe ongewenste associatie wijzigingen via de bestandseigenschappen te blokkeren. Werkt eenvoudig en alsnog wijzigen via het Configuratiescherm blijft mogelijk maar dat weten de meeste van onze gebruikers niet te vinden en zo ja dan worden ze onder hosanna gezang ritueel gevierendeeld.
Nog één vraagje: Het is een wijziging in HKEY_CURRENT_USER.
Ik ben nogal overgevoelig voor taalkundige onduidelijkheden. Current is voor tweeërlei uitleg vatbaar. Is dat een eigen plekje in het register voor de huidige gebruiker ofwel de current user; maw geldt dit alleen voor hem of geldt het voor de willekeurige op enig moment ingelogde gebruiker, die op dat moment ook current user is.
In het eerste geval moet ik dat voor iedere gebruiker inbrengen in het tweede geval éénmalig.

Alvast bedankt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan