• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Percentiel in combinatie met als functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Michael485

Gebruiker
Lid geworden
16 apr 2019
Berichten
11
Goedemiddag,

Ik wil graag de waarde berekenen van een bepaald percentiel van alle waardes die ergens aan voldoen in een andere kolom.
In kolom A staan waardes "A" en "B" en in kolom B staan de getallen.

Mijn formule: =AFRONDEN.BOVEN(PERCENTIEL(ALS(A4:INDIRECT("A"&M1)=L7;B4:INDIRECT("B"&M1));M2);1)

In M1 staat het aantal rijen hoe ver het bereik moet zijn.
L7 staat de waarde "A" of "B".
M2 is het percentiel waarde, voorbeeld 0,6.

Deze formule werkt prima. Ik krijg alleen een probleem als ik deze formule in 2 verschillende cellen zet, 1 voor de waarde "A" en de andere voor waarde "B". Hij berekent dan voor A of B iets uit en voor de andere waarde is de uitkomst 0.
Ik heb het idee dat het te maken heeft met welke waarde als eerste in kolom A voorkomt, als ik die namelijk verander dan werkt de andere juist wel en degene die het eerste deed weer niet.

In de bijlage heb ik mijn probleem toegevoegd. Kolom A is (bijna) een combinatie van Kolom E en I.
Het is niet mogelijk om kolom A te splitsen of hulpkolommen te gebruiken aangezien ik van A en B een stuk of 50 tot 100 verschillende waardes heb die tot regel 100.000+ gaan.
 

Bijlagen

  • Percentiel_Als.xlsx
    1,8 MB · Weergaven: 50
Sluit de formule eens af met Control+Shift+Enter. Dan wel gewenste resultaten?
 
Natuurlijk! wat stom...
Wel raar dat die bij 1 waarde zoeken wel werkt bij "gewoon enter"

Hartstikke bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan