Combobox met resulterende ingevulde tekstvakken, hoe deze data opslaan in tabel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

HKB

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2019
Berichten
4
Hoi,

Ik heb een Access (2019) database voor ledenadministratie. Om regelmatig een mailmerge te kunnen doen, maak ik gebruik van 4 aanspreektitels.
Dit zijn een afkorting, de volledige aanspreektitel, een formele aanspreking (na "Geachte") en een informele. Een voorbeeld hiervan is: "Dhr. - De heer - heer - Mijnheer"
Tot voor kort werkte ik rechtstreeks in gegevensbladweergave met keuzelijsten met invoervak. Om het iets vlotter te laten verlopen en omwille van samenvoegen en berekenen van velden heb ik een form gemaakt.

Ik gebruik in mijn form een combobox/keuzelijst met invoervak om de overige aanspreektitels in de andere tekstvakken in te vullen. Dit werkt prachtig met: =[cmb_VELDNAAM].[column](x) waarbij "x" het kolomnummer is.
Ik krijg het resultaat mooi op mijn scherm.

Ik heb deze resultaten echter nodig in mijn tabel ipv op het scherm. Hoe kan ik de verkregen resultaten van de tekstvakken opslaan in mijn tabel?

Alle hulp en advies is van harte welkom!! Alvast bedankt!
 
Je verhaal is perfect, tot deze zin:
Ik heb deze resultaten echter nodig in mijn tabel ipv op het scherm.
Dit moet je dus namelijk niet doen! Je hebt maar één veld nodig om de aanhef te bepalen, en dat is het veld [Geslacht]. (Of hoe je dat verder ook benoemt). Op basis daarvan weet je namelijk altijd welke aanspreektitel je nodig hebt. De vier 'varianten' die je nodig denkt te hebben, zet je namelijk in een query als je ze als veld wilt gebruiken. Nooit in een tabel.
En standaard werken in de gegevensblad weergave? Daar moet je ook maar zin in hebben :D.
 
Hi OctaFish,

Je antwoord klopt idd, en dat ga ik zeker proberen! Dat maakt de database al een stuk kleiner en sneller. Bedankt voor de tip!

Wat dat standaard werken in de gegevensbladweergave betreft. Dat lukte héél goed zolang het om een NAW-databank ging voor de verzendetiketten. Nu is het niet alleen NAW maar ook nog eens registratie van lidgelden enz. Dus wel wat meer werk.
Ik kan alvast verder dankzij jouw tip.
Vroeger nog geprogrammeerd in Access 2007 en gebruiker sinds 1.0. (Ik ben echt geen Excel-fanaat hoewel ik er evengoed mee werk.) Wordt stilaan tijd dat ik programmeren terug opneem en dan ook VBA. Ik heb enkele inventarisatieprojecten die ik dringend moet herbekijken. Alleen is de syntaxis van een aantal functies grondig op al die jaren.

Verdere adviezen of tips zijn nog altijd welkom!
 
De programmeertaal van Access is de laatste jaren niet veranderd (nog steeds VBA), al zijn er natuurlijk wel nieuwe objecten bijgekomen die hun eigen syntax hebben. En met Microsoft heeft een aantal opties ingebouwd die ze er nooit in hadden mogen zetten naar mijn idee. Zoals berekende velden. Maar het werkt in essentie nog hetzelfde als versie 1.0 (die ik ook nog heb liggen).
En de grootste kracht van Access is uiteraard het gebruik van formulieren en rapporten. Vandaar mijn verbazing dat je zo lang in de gegevensblad weergave hebt lopen modderen :).
 
Vroeger waren het simpele opdrachten binnen de database die via een macro kunnen lopen zonder dat ikzelf werkte in VBA. Zolang ik dagelijks bezig ben/werk/programmeer in Access lukt alles, ook qua SQL.
Soms heb ik gedurende enkele maanden of jaren geen programmeerwerk en moet ik alles van voren af aan opnieuw bestuderen of zoeken hoe ik iets heb gedaan. :(

Intussen moet ik een stap verder dan een simpele database. Zolang het een NAW-systeem was met Naam-Adres-Woonplaats lukte dat best aangezien ik maar 3 velden had in gegevensbladweergave.
De laatste 2 jaar is er qua administratie zoveel veranderd omdat, voordat ik het overnam, alles op papier gebeurde en er de 2 jaren ervoor veel aangemodderd werd zodat leden soms onterecht geschrapt werden zonder dat daar een reden voor was of gewoon door laksheid van de schatbewaarder. Ik kreeg enkel de lijst met namen. Nu kan ik alles beter opvolgen doordat ik toegang heb tot de bankgegevens online en zowel gegevens als betalingen constant kan updaten. Bleek dat ik plots 64 leden en betalingen meer had dan dat ik in mijn database actief had staan, gewoon omdat ik niet alle info goed of zelfs niet doorkreeg. Tijd om het anders aan te pakken dus ;-)

Mocht je eventueel een goeie aanrader hebben voor een deftige offline VBA-manual, dan heel graag! Op internet vind ik 1001 antwoorden terug die ofwel voor Excel zijn of niet werken zonder aanpassing.
 
Je kunt eens beginnen met de Access cursus te bekijken in de Handleidingen sectie van HelpMij :). Staat ook veel in over normaliseren (zelf zou ik geen NAW tabel kunnen maken met minder dan 12 velden, dus 3 velden is ofwel razend knap, ofwel totaal niet genormaliseerd :) ).
 
Ik heb het van een collega overgenomen dus was het niet mijn probeersel voor een NAW ;-)

Ik kijk de handleiding zeker na! Nogmaals bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan