• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Serienummers op 1 regel

Status
Niet open voor verdere reacties.

oraluc

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2016
Berichten
27
Hoi,

Ik heb een bestand bijgevoegd met artikelen en hun serienummers
Per rij staat er standaard een uniek serienummer
Tot nu heb ik per rij het artikel met daarachter het aantal serienummers.
Graag wil ik die serienummers in de kolommen daarachter hebben vermeld, dus per artikel alle nummers op een rij.
In bijgevoegd bestand staan in het groene vak de serienummers zoals het resultaat moet zijn.
Dit wil ik niet via een macro, maar een formule per cel (net als in kolom D). Van dit bestand zijn weer andere bestanden afhankelijk. Na inlezen van een aantal basisbestanden, moeten deze zonder tussenkomst worden bijgewerkt.

Heeft iemand hier een oplossing voor?

Alvast bedankt.
Luc
 

Bijlagen

  • Test serieners.xlsx
    14,9 KB · Weergaven: 39
Zoiets? Het bepalen van de voorraad kan ook wel wat eenvoudiger.
 

Bijlagen

  • Test serieners.xlsx
    15,6 KB · Weergaven: 51
Zoiets? Het bepalen van de voorraad kan ook wel wat eenvoudiger.

Dat lijkt er idd op.
Ik ga het later nog in het echte bestand inbouwen en kijken of dat goed werkt.
Alvast bedankt.
Luc
 
Het werkt inderdaad, alleen is het werkelijke bestand veel groter, dus zal ik het bereik moeten aanpassen. Ik wil nu tot 1000 regels, en later misschien nog meer.
Wat moet ik dan aanpassen? Als ik bijv. in regel 30 verander in 1000 dan werkt het niet meer.

De 1e 2 kolommen (artikel- en serienummers) worden telkens (bij openen) opnieuw ingelezen uit een basisbestand, waarvan het aantal artikelen en ook serienummers kunnen wijzigen, maar er ook artikelen verdwijnen en tussen komen.
Kolommen C t/m (uiteindelijk) X moeten dan automatisch berekend worden.

Luc
 
Je moet ervoor zorgen dat het aantal rijen overal gelijk is. En afsluiten met <Ctrl> + <Shift> +<Enter>

Code:
=IFERROR(INDEX($B$2:$B$1000;SMALL(IF($A$2:$A$1000=$C3;ROW($1:$999));COLUMN(C2)));"")

Het is beter om een echte tabel te gebruiken dan is het bereik nooit groter dan nodig en de formules passen vanzelf aan.
 
Ik ben ff bezig geweest met tabellen en dat zal idd makkelijker werken. Goede tip :thumb:

Nu importeer ik uit een programma de data in Excel. Daarvan wijzigen telkens iig het aantal rijen.

Bij het opnemen krijg ik deze regels:
Range("A1").Select
Application.CutCopyMode = False
ActiveSheet.ListObjects.Add(xlSrcRange, Range("$A$1:$O$351"), , xlYes).Name = _
"Tabel1"
Range("Tabel1[#All]").Select

Hoe kan ik in die macro zorgen dat het complete bereik geselecteerd wordt ongeacht het aantal rijen ? $O$351 moet dus variabel worden.

Luc
 
probeer dit eens.....
Code:
Range("A1").Select
ActiveSheet.ListObjects.Add(xlSrcRange, Range("$A$1").CurrentRegion, , xlYes).Name = "Tabel1"
Range("Tabel1[#All]").Select
 
Begin je dan steeds met een leeg document? Je kan maar 1 keer een tabel aanmaken over een bepaald bereik. Het bestand in #1 sluit totaal niet aan met jouw macro-opname.
 
Daar ben ik weer.
Ik moet het tussen andere werkzaamheden doen, dus het duurde even.

Ik heb nu alles in tabelvorm gegoten. Dat werkt idd sneller.

Ik blijf echter zitten met het probleem dat het basisbestand waar ik de data uit haal elke keer in grootte verandert. Deze wordt telkens opnieuw aangemaakt uit een artikeldatabase via een export naar Excel.

In de huidige formule om de serienummers achter het juiste artikel te krijgen staat het aantal rijen van de tabel vast ($1:$29).
Hoe kan ik die automatisch de grootte van de tabel laten zijn?

Alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • Test serieners.xlsx
    21,2 KB · Weergaven: 29
Ik zou je huidige indeling behouden en telkens je bestaande tabel leeggooien (in tabel klikken, control a, control -) en dan je nieuwe gegevens (zonder de koprij) uit de export kopieren en plakken in de lege tabel.
 
Hoi JK,

Bedankt voor je oplossing.
Ik wil echter handmatig verwerken vermijden, want dat werkt fouten in de hand. Bovendien moet ik in de formules dan alsnog telkens de rijwaarde veranderen.

Ter aanvulling: het aantal rijen in de deze tabel moet ook (bij openen) aangepast worden aan die van de basistabel.

Ongetwijfeld is er een automatisch mogelijkheid.

Luc
 
Als je de Export telkens in dezelfde map laat opslaan kan je met ophalen & transformeren eenvoudig uit die map steeds het meest recente bestand laten importeren.
 
Daar ben ik weer.
Ik moet het tussen andere werkzaamheden doen, dus het duurde even.

Ik heb nu alles in tabelvorm gegoten. Dat werkt idd sneller.

Ik blijf echter zitten met het probleem dat het basisbestand waar ik de data uit haal elke keer in grootte verandert. Deze wordt telkens opnieuw aangemaakt uit een artikeldatabase via een export naar Excel.

In de huidige formule om de serienummers achter het juiste artikel te krijgen staat het aantal rijen van de tabel vast ($1:$29).
Hoe kan ik die automatisch de grootte van de tabel laten zijn?

Alvast bedankt.

Heb je mijn bijdrage (zie #7) al geprobeerd?
 
Hmm..

Ook dat ziet er interessant uit, maar vergt weer enige studie en zal ook de nodige vragen oproepen.
Ik zal er nog wat tijd aan proberen te besteden.

Luc
 
Luc: iedere seconde die je aan ophalen en transformeren besteed zal zich duizendvoudig terugbetalen. Het is echt DE nieuwe functionaliteit die je moet leren als het gaat om binnenhalen van gegevens en ze bewerken tot iets bruikbaars in Excel.
 
@Haije:

Die gebruik ik bij het importeren naar excel. Dat werkt prima om van een gegevensbereik een tabel te maken
Echter, in het bestand dat hierop gebaseerd is moet hetzelfde aantal rijen komen. Die oplossing zoek ik.
Luc
 
ipv ROW($1:$29) kan je ook het aantal rijen in de tabel gebruiken
Code:
=IFERROR(INDEX([Serienummer];SMALL(IF([Artikelnummer_vrrd]=$C2;ROW([Artikelnummer_vrrd])-1);COLUMN(A1)));"")
 
Het heeft weer ff geduurd, maar ik heb nu een bestand dat alle benodigde gegevens uit 5 tabelbestanden combineert.

Nu moet ik wel alle basisbestanden open hebben staan om dit bestand gevuld te krijgen.

Is dat op een of andere manier te omzeilen, zodat ik alleen het eindbestand hoef te openen?


Luc
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan