jack splitter 3,5 mm Audio adapter voor microfoon en hoofdtelefoon

Status
Niet open voor verdere reacties.

slavik

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2019
Berichten
417
--------------------------------------------------------------------------------

Beste forumhelpers,
Ik heb een vraagje.Ik wil een overdubbing maken met het audio progje Audacity op mijn computer met windows 7. Nu las ik op het internet dat voor een overdubbing je een headset of audio adapter moet gebruiken,zodat het audio signaal langs één jack aansluiting wordt gestuurd. Maar ik wil een jack splitter kopen met een stereo micro ingang en stereo hoofdingang. Ik heb een goede condensator micro met 3,5 mm jack en ook een goede koptelefoon die ik via een jack splitter op de micro jack ingang van mijn pc wil aansluiten.Een headset met een goede koptelefoon en goede micro kost algauw 200 €.Vermits ik maar één liedje wil opnemen vind ik dit veel te duur. Dus een goedkopere oplossing is een audio splitter met een male jack 3,5mm en twee female jack ingangen 3,5mm waarvan één voor een microfoon en de andere voor een hoofdtelefoon.Op het internet www.allekabels.nl staat een dergelijke 4 polige jack stereo male 3,5mm met twee 3 polige female ingangen 3,5 mm voor een microphone en koptelefoon.Maar.....men spreekt daar over een 4 polige jack male aansluiting die moet aanwezig zijn op de laptop.En dit is blijkbaar alleen op de laatste moderne notebooks en smartphones.Ik weet dus niet of de 3,5mm micro jack aansluiting op mijn desktop beantwoord aan deze vereiste. Misschien weet u welke jack aansluiting en hoeveel polig die is ingebouwd wordt in een computer.
Men moet trouwens goed opletten, want bij de meeste jack 3,5mm male zijn er uitsluitend twee female 3,5 mm ingangen voorzien voor 2 koptelefoons.
Kan ik zo een audio adapter gebruiken op een desktop met 2 x 3,5 mm jack input of koop ik beter een headset?
gilbert :confused:
 
Inderdaad alleen op kleine apparaten zit een vier polige jack. Hier hoort een headset in en dat is dus met een microfoon in het snoer. Zou je er toch een gewoon oortje of koptelefoon in doen dan hoor je mono. Een desktop computer zou een gewone 3 polige jack aansluiting horen te hebben en een microfoon aansluiting. Tja, daar hoor je een headset in te doen met aparte stekkertjes voor audio en microfoon.
 
Laatst bewerkt:
Thanks, Ik weet niet of jij dat reeds hebt gelezen op het internet dat wanneer je een overdubbing maakt met audacity , dat je om jouw stem samen op te nemen met het geïmporteerde wav bestand, een headset of audio adapter moet aansluiten op de micro ingang.Als je een microfoon en een koptelefoon apart aansluit op de twee 3,5 mm jacks ingangen van de pc,zou het niet lukken om jouw stem samen met de eerste opname op te nemen. Omdat ik ook heb ondervonden bij een opname van mijn stem samen met de muziekopname, dat mijn stem niet te horen was toen ik op play drukte en luisterde, twijfel ik nu of dit komt doordat ik de volumes van de micro ingang te laag heb ingesteld tegenover de originele muziekopname. Maar zoals reeds vermeld wordt in een artikel over de werking van audacity geschreven dat men een headset of audio adapter moet gebruiken zodat het signaal enkel door de microfoon ingang wordt gestuurd.Zijn er audio adapters of audio splitters die 3-polig male zijn en twee ingangen female hebben voor micro-en hoofdtelefoon, zodat ik die op de computer kan aansluiten.
gilberto. :confused:
 
Laatst bewerkt:
Een gewone audio uitgang wordt nooit een microfoon. Nu ga ik denken dat u bij de instellingen niet heeft geselecteerd dat u mee wilt luisteren.
Knipl.JPG
 
Daar zou u misschien wil gelijk kunnen in hebben.Ik had gelezen dat playthrough moest uitgevinkt worden maar wist toen niet waarom. Nu weet ik dat het uitgevinkt wordt wanneer men de vertraging of latence wil instellen met milliseconden zodat de beide opnames synchroon lopen.Ik zal morgen of liever vandaag nog een nieuwe overdubbing opnemen met playthrough aangevinkt.
gilberto slaapwel en zoete dromen:d
 
Een (goede) condensator microfoon kan niet rechtstreeks op de mini jack aangesloten worden (heeft fantoom voeding nodig).
Dat je alleen met een headset overdub opnames kan maken is onzin.
Audacity kan standaard niet met Asio werken dus latency (met de Windows drivers) zal groot zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ja, jij bent de kenner en ik weet eenvoudig niet wat fantoom voeding is. Blijjbaar is er dus een verschil wanneer je met een goede condensator microfoon, aangesloten op een jack aansluiting van een bandopnemer opneemt en een goede condensator
microfoon die wordt ingeplugd in een jack ingang op de pc.Bij de bandopnemer werkt alles prima en op de computer lukt het niet.Volgens de aangegeven tips van jou zijn er nu twee mogelijkheden die een rol hebben gespeeld waarom ik mijn stem na de opname niet samen hoorde met de originele opname. Het uitvinken van playthrough die normaal zorgt voor de monitoring zodat je mee kunt luisteren, en het aansluiten van een goede condensater microfoon op een mini jack 3,5mm ingang van een pc die geen fantoom voeding heeft. Dus met de gewone standaard pc microfoon en een koptelefoon zou het moeten lukken.Ik moest vandaag naar de rugschool,maar morgen doe ik de test en laat je het resultaat weten.
gilbert. :D
 
jack splitter 3,5mm Audio voorWeer wat bijgeleerd microfoon en hoofdtelefoon

Weer wat bijgeleerd.Met fantoomvoeding wordt bedoelt dat er een voorversterker nodig is.Daarom werkt hij niet op de pc .Ik zal eens op het internet kijken naar wat info over een dynamische microfoon, die geen fantoom voeding,dus geen voorversterker nodig heeft.Die zou dus wel op de computer kunnen worden aangesloten.
gilbert. :thumb:
 
Het ligt allemaal iets ingewikkelde dan dat (elk microfoon heeft een voorversterker nodig, een condensator microfoon heeft OOK fantoom voeding nodig).
Microfoon ingangen op een computer hebben ook een voorversterker en soms zelf voeding voor een electret microfoon.
Wil je lekker overdubs kunnen maken zou ik een simpel audio interface met goede microfoon kopen en een fatsoenlijke DAW (audio software), hoeft niet duur te zijn.

Of even bij een 'studio' langs gaan en de boel inzingen.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de info. Ik heb geen goedkope electreet microfoon maar een dynamische microfoon( dynamic microphone REALISTIC HIGHBALL UNDIRECTIONAL.)
Condensators microfoons zijn natuurlijk duurder en beter en worden daarom ook in de muziek studio's gebruikt. Deze zijn bijzonder geschikt voor akoestische instrumenten en jazz-zang. Ze kunnen heel klein worden gebouwd en komen voor als dasspeldmicrofoons en headset-microfoons. Fantoomvoeding is compatibel met dynamische microfoons die immers geen voeding nodig hebben. Dus zal mijn dynamische microfoon geen voorversterker nodig hebben voor het opnemen met de pc. Of heb ik het mis? Want jij schrijft het volgende:elk microfoon heeft een voorversterker nodig, een condensator microfoon heeft OOK fantoom voeding nodig).
Zit er in een externe audio interface zoals de Behringer U-Phoria UMC22 USB AUDIO INTERFACE( 37 € incl 21 btw) een geluidskaart die werkt met een usb aansluiting?
Op he internet wordt er in forums gezegd dat opnemen met een jack aansluiting betere opnames voortbrengt dan opnemen met een usb aansluiting. Wat me ook opviel was dat er bij de audio interfaces vermeld wordt dat er een lagere latency is bij het opnemen met een usb microfoon. Wie heeft gelijk?
Volgens hetgeen ik begrepen heb is een condensatormicrofoon de beste keuze maar duurder in de aankoop, en die heeft ook een mengpaneel of voorversterker nodig om te kunnen opnemen op een pc. En een dynamische microfoon is minder kwalitatief, maar heeft geen fantoomvoeding nodig om op te nemen op een computer. Ik heb ook nog Magic Music Maker liggen op cd's en zal eens kijken wat ik daar mee kan aanvangen.
gilbert :)
 

Bijlagen

  • microfoon.jpg 2.jpg
    microfoon.jpg 2.jpg
    100,6 KB · Weergaven: 73
Laatst bewerkt:
De UMC22 is een Usb interface met voorversterker (en zelfs fantoom voeding).
Latency wordt bepaald door computer, drivers en interface.
Dynamische microfoons geven soms zelfs de voorkeur boven condensator (voor zang zal dat geen probleem zijn).
 
jack splitter 3,5 mm Audio adapter voor microfon en hoofdtelefoon

Thanks. Wat de latency betreft is het zo dat je met het audio progje Audacity , de latency kunt bewerken zodat de opname geen vertraging oploopt tijdens het opnemen van de zang.
Ik heb gekeken naar de Behringer U-Phoria UMC22 USB Audi interface op de website van Bax-Shop.be, en voor zulke goedkope prijs vind ik dit wel een mooi product. Maar ik begrijp niet goed het verschil tussen de voeding en fantoomvoeding. Ik weet wel dat een dynamische microfoon geen fantoom voeding nodig heeft zoals een condensator mic die wel nodig heeft. Een dynamische microfoon heeft een spoeltje en een magneet en heeft dus elektrische voeding van het net wisselstroom 230 V nodig om te werken. Bij fantoom voeding wordt dezelfde bedrading gebruikt voor zowel een te versturen signaal (wisselspanning) als om voedingsspanning te leveren. Fantoomvoeding is mogelijk doordat gelijkstroom en wisselstroom elkaar niet storen
Bij een condensatormicrofoon wordt gelijkspanning toegepast door een voorversterker met een +48 V fantoomvoeding.
Je kunt dus een condensator microfoon aansluiten op een jackingang van 3,5 mm en ook een hoofdtelefoon om gelijktijdig mee te luisteren naar de opname.
De umc22 usb audio interface wordt dus aangesloten op een usb ingang van de computer. En hier kan ik niet meer volgen. Want een microfoon wordt toch in een geluidskaart geplugd om te kunnen functioneren. Er bevinden zich geen usb ingangen op een geluidskaart in de pc. En wordt de umc22 apart aangesloten op de netvoeding met een stroomstekker? Zit er misschien een geluidsmodule in de umc22 ? Op de afbeelding op de website zie je de achterzijde niet van de umc22.
Kunt u me ook uitleggen waar de mic/line1 zich bevindt. Wat betekend INST2? Is dit de ingang voor een instrument? Wat bedoelt men met de knop Direct Monitor? Waar staat GAIN 1 EN GAIN 2 VOOR?
Graag uw uitleg hierover
gilbert :confused:
 

Bijlagen

  • Behringer_U-Phoria-UMC22-angle-left.jpg
    Behringer_U-Phoria-UMC22-angle-left.jpg
    97 KB · Weergaven: 62
Hallo Gilbert,

Nu wil hier geen audio techniek cursus gaan zitten geven maar zal toch proberen het één en ander eenvoudig uit te leggen.

Een dynamisch microfoon wekt inderdaad zelf een signaal op d.m.v. een spoel, hier is geen enkel externe voeding voor nodig.
Een condensator microfoon werkt op basis van een geladen platen welke trillen (door geluid) t.o.v. elkaar en een capaciteit verandering opwekken welke op zijn beurt een elektrisch signaal opwekken.
Om de platen te laden is een spanning (fantoom voeding) nodig.
Beide microfoon signalen zijn heel klein en deze moeten dus ook eerst voordat ze bruikbaar zijn versterkt worden, dit gebeurd door de microfoon voorversterker.

Latency is vertraging, In het analoog domein komen we (nagenoeg) geen latency tegen.
Echter in het digitaal domein wel, de data moet verwerkt worden en dat kost tijd.
Nu is dit met afspelen geen hinderlijk probleem, met opnemen op zich ook niet totdat we ons zelf (live) willen horen. In dat geval bemerken we de latency op.

De umc22 is een extern audio interface (geluidskaart), u hoeft hiermee de ingebouwde interface (geluidskaart) niet meer te gebruiken.
U sluit dus de microfoon aan op de umc22 welke een goede microfoon versterker en eventueel zelfs fantoom voeding heeft.
Deze sluit u aan op de mic/lene 1 ingang aan de voorkant, dit is een z.g. combo input.
De middelste gat is bedoeld voor jack (line) en er past ook XLR voor een microfoon op.
Bij gebruik van deze interface sluit dan ook je microfoon aan met een XLR kabel!
De hoeveelheid voorversterking regelt u dan met de Gain 1 knop de Gain 2 is voor de Instrument ingang (hoog impedantie ingang voor instrumenten) die u niet gebruikt.
Geluid afspelen gebeurd dan ook via de umc22 (hoofdtelefoon of luidspreker aangesloten op de uitgangen achterop).
Deze interface maakt gebruik van ASIO drivers, deze geven in het algemeen een kortere latency.
Echter latency is nooit helemaal te voorkomen en hierom hebben ze een z.g. "Direct Monitoring" mogelijkheid waardoor het binnenkomend geluid (uw microfoon) direct (analoog) ook naar de uitgang (hoofdtelefoon of aangesloten luidsprekers) wordt gestuurd.

Tenslotte wordt het apparaat gevoed via USB (welke ook de data verbinding met uw computer regelt).
Persoonlijk ben ik hier geen groot voorstander van (USB gevoed) aangezien dit ook wel eens storingen kan veroorzaken. Maar dat zal aan mij liggen. ;)
Verder wordt de umc22 ook (net als veel audio interfaces) geleverd met audio software (DAW) voor audio bewerking.

Ik hoop dat dit iets verduidelijkt en niet voor nog meer verwarring zorgt.
 
Laatst bewerkt:
Vriendelijk bedankt voor de uitgebreide info.
U sluit dus de microfoon aan op de umc22 welke een goede microfoon versterker en eventueel zelfs fantoom voeding heeft.Ik snap het al beter. Dus je moet er opletten dat wanneer je een audio interface aanschaft de voeding en fantoomvoeding samen aanwezig zijn op het toestel.
Deze sluit u aan op de mic/lene 1 ingang aan de voorkant, dit is een z.g. combo input.
De middelste gat is bedoeld voor jack (line) en er past ook XLR voor een microfoon op.
Bij gebruik van deze interface sluit dan ook je microfoon aan met een XLR kabel!

En wat is een combo input. Kun je daar een jack 6,3 mm op aansluiten of een XLR kabel ?
En mijn dynamische microfoon heeft een XLR kabel, dus een condensator microfoon gebruikt dezelfde kabel. Of heb ik het mis?
Ik zie geen middelste gat op het frontpaneel, alleen INST2 input, de 2 gain knoppen en de direct monitor vierkante knop, nog een output knop en hoofdtelefoon input.
Tenslotte wordt het apparaat gevoed via USB (welke ook de data verbinding met uw computer regelt)
Wat bedoel je met het ligt aan mij dat er soms storingen zijn met de usb aansluiting op de pc?
Zijn er ingangen aan de achterzijde van de U-PHORIA UMC22 ? (38 € )
And last but not least. Kan men een usb microfoon gebruiken met DAW zonder gebruik te maken van een audio interface.
gilbert :confused:
 

Bijlagen

  • Behringer_U-Phoria-UMC22-angle-left.jpg
    Behringer_U-Phoria-UMC22-angle-left.jpg
    97 KB · Weergaven: 65
  • microphone - kopie.jpg
    microphone - kopie.jpg
    92,9 KB · Weergaven: 62
Hallo Gilbert,

En wat is een combo input. Kun je daar een jack 6,3 mm op aansluiten of een XLR kabel ?
Een comco input is inderdaad een input waarop of een jack 6.3mm of een XLR kabel op aangesloten kan worden.
En mijn dynamische microfoon heeft een XLR kabel, dus een condensator microfoon gebruikt dezelfde kabel. Of heb ik het mis?
De microfoon zelf heeft een XLR aansluiting, echter aan de ander kant moet geen jack maar ook een XLR plug aan zitten om deze correct op de interface aan te sluiten (de jack ingang is voor line niveau en dat is een microfoon niet).
fl72150.jpg
Een condensator microfoon sluit u met de zelfde soort kabel aan (XLR female -> XLR male), hierover kan ook fantoomvoeding geleverd worden (dat is alleen nodig bij een condensator microfoon).
Wat bedoel je met het ligt aan mij dat er soms storingen zijn met de usb aansluiting op de pc?
De voeding van de interface (apparaat zelf) wordt geleverd via USB (van de computer).
Nu lees ik wel eens dat dit verstoring (piepen en ander bijgeluiden) geeft, de oorzaak hiervan zit hem in een z.g. vervuild USB voeding.
Er zijn echter ook mensen zat welke zonder problemen dit soort interfaces gebruiken.
Zijn er ingangen aan de achterzijde van de U-PHORIA UMC22 ? (38 € )
De ingangen zitten aan de voorkant (Combi mic/line 1 en jack Instr 2) met de gain regelaars voor deze ingangen.
Verder de direct monitor knop een uitgang volume regelaar en hoofdtelefoon aansluiting.
Op de achterkant zit de USB aansluiting twee (links en rechts) uitgangen (voor versterkt luidsprekers bijvoorbeeld) en de fantoom voeding schakelaar.
UMC22_x700.jpg
And last but not least. Kan men een usb microfoon gebruiken met DAW zonder gebruik te maken van een audio interface.
Een USB microfoon heeft een ingebouwd interface, dus ja dat kun je gebruiken in je DAW.
Ik raad het zelf echter nooit aan, en wel hierom:
http://homestudioplugin.nl/opnemen/microfoons/
 
Vriendelijk dank voor de uitgebreide info. Mag ik je iets vragen. Wat denk jij hierover: ik zie op de website van Baxshop condensator microfoons staan met xlr kabel en zonder xlr kabel in aanbieding. Is het juist als je een condensator microfoon zonder de xlr kabel inbegrepen koopt, je dan een condensator microfoon met een betere kwaliteitsverhouding hebt dan een condensator microfoon met een xlr kabel inbegrepen?
Ik begrijp uw standpunt t o z van de usb condensator microfoon met A/D convertor, omdat deze door zijn samenwerking met DAW een latency oploopt die beduidend langer is dan bij een audio interface die wordt gemonitord. Ook deze opmerkingen zijn negatief voor de aanschaf van een usb met intern een audio interface microfoon? De mogelijkheden om rechtstreeks te monitoren met of zonder (extern) effect en gain regeling zijn echter beperkt.
Doordat ze een ingebouwde audiointerface hebben zullen ze ook als een apart audio apparaat door je computer gezien worden (dit kan ik sommige software problemen geven.)
Maar........ wanneer het liedje is opgenomen met behulp van een audio interface waarop een condensator microfoon is aangesloten, en bewerkt met de gain knop en direct monitor, en daarna wordt opgeslagen als mp3 bestand op de pc, is de latency (vertraging) dan niet meer hoorbaar? En ook belangrijk: het geheugen van de computer. Kan ik opnamen maken met mijn oude pc met een totaal geheugen van 512 MB of moet ik mijn pc met windows 10 gebruiken waarop 8 gb geheugen is geïnstalleerd?
grtz,
gilbert :confused:
 
Hallo Gilbert,

Soms zijn er z.g. bundels waarbij naast de microfoon ook een kabel (of iets anders) wordt geleverd.
Dit zegt niks over de kwaliteit.
Nu zijn er ook kabels met aan de ene kant XLR en aan de ander kant (mono) jack.
Deze worden dan vaak bij de microfoon geleverd welke bedoeld zijn om aan te sluiten op een computer microfoon ingang of op een ander niet professioneel apparaat.

Even voor de duidelijkheid.
Een microfoon is een elektrisch (analoog) apparaat.
Een computer en software heeft (digitaal) data nodig.
Achter een microfoon ingang op een computer zit een geluidskaart (audio interface) welke Analoog naar Digitaal converteert (A/D).
Een externe audio interface is dus ook een A/D (microfoon (elektrisch analoog) naar USB (data digitaal)) converter, en andersom D/A.
Een USB microfoon is een microfoon (elektrisch analoog) met ingebouwde A/D converter (audio interface) en heeft dus een digitaal aansluiting (USB).

Meeste audio software zal na de opname rekening houden met latency en dus zorgen dat uw opname weer synchroon loopt met de muziek.

Of uw oude computer geschikt is voor audio opnames zal vooral (in dit geval) afhankelijk zijn of de te gebruiken software hierop kan draaien.
Voor audio opnames aan zich is weinig intern geheugen nodig, echter moderne DAW's vragen vaak wel veel meer.
 
Laatst bewerkt:
jack splitter 3,5mm Audio adapter voor microfoon en hoofdtelefoon

Nogmaals dank voor de heldere en leerzame info die je schreef.
Meeste audio software zal na de opname rekening houden met latency en dus zorgen dat uw opname weer synchroon loopt met de muziek.
Doch is er op Baxshop regelmatig een verwijzing naar lagere latency bij verschillende audio interfaces. Maar zoals je hierboven vermeldt zal de DAW (audio software) hier wel een mouw aanpassen. Ik heb gemerkt op het internet dat er zowel condensator microfoons zijn met usb aansluiting rechtstreeks op de pc en ook condensator microfoons met usb aansluiting die gebruik kunnen maken van alle ingebouwde functies zoals bij een audio interface met voorversterker en fantoom voeding 48 V. De naam is Shure X2u XLR-USB signaal adapter Artikelnr: TM-X2U

Met een XLR uitgang aan de ene en een USB uitgang aan de andere kant van dit kleine apparaat kunt u overal direct opnames op uw computer zetten, waarna u ze kunt bewerken, remasteren, afmixen.Zie bijlage. Wat denk jij van deze usb microfoon?
gilbert :rolleyes:
 

Bijlagen

  • shurex2u.jpg
    shurex2u.jpg
    13,8 KB · Weergaven: 53
Nog een anvulling.
Ik merkte vanavond op het internet dat het muziekprogramma Steinberg Cubase LE versie 5.1.2 gratis kan worden gedownload. Kan je hiermee liedjes opnemen op sporen en opslaan op de pc. Maar vooral is dit betrouwbaar?Het muziekprogramma kan wel gratis gedownload worden bij aankoop van een audio interface en na registratie.
Graag uw advies hierover.
gilbert
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan