• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verwijderen dubbele waarden, welke waarde wordt verwijderd?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erik191283

Gebruiker
Lid geworden
13 mei 2015
Berichten
49
Goedendag allemaal,

voor een overzicht tbv facturatie wil ik maandelijks een export maken uit een pakket, deze export komt in excel, maar bevat altijd alle orderregels van het hele jaar, terwijl we natuurlijk alleen dat deel willen factureren wat nog niet gefactureerd is. Nu heb ik één en ander zitten proberen in excel en ik denk dat ik een oplossing heb, maar ik weet het niet zeker, dus daarom een vraagje (zie daarvoor ook bijgevoegd voorbeeld bestand):

Tabel 1 in het voorbeeld bestand is (een versimpelde) weergave van de export nadat we voor het eerst gefactureerd hebben.
Tabel 2 komt een maand later uit het systeem en bevat dus alle gegevens van tabel 1 + de nieuw toegevoegde gegevens.
Tabel 3 is een samenvoeging van de twee, dus inclusief dubbele waarden
Tabel 4 ontstaat nadat ik de optie "verwijderen dubbele waarden" heb gebruikt.

Zoals het eruit ziet gooit de functie "verwijderen dubbele waarden" bij het vinden van de dubbele waarde dus de onderste van de dubbele regels weg. Dan zou het dus een kwestie zijn van een nieuwe export onder de oude plakken, functie dubbele waarden verwijderen uitvoeren en we weten wat we nog moeten factureren.

En dan nu de vraag: is mijn conclusie juist dat altijd de onderste waarde weggegooid wordt? Zoals je ziet heeft de kolom na facturatie een toegevoegde waarde dat deze verwerkt is, zou één van die verwerkte regels verwijderd worden, dan zou de regel weer opgenomen worden in de draaitabel die de facturatie van deze maand bepaald en gaan we dus dubbel factureren.

Ik hoop dat de vraag een beetje duidelijk is.

Mochten jullie een andere (meer zekere) methode weten om te bepalen wat de nieuwe regels zijn sinds de laatste import dan hoor ik dat ook graag.
 

Bijlagen

  • Dubbele waarde verwijderen.xlsx
    9,2 KB · Weergaven: 28
Het klopt dat het de onderste verwijderd.

Wat je kan doen:
De lege cellen in kolom 'verwerkt' opvullen met 'nee'.
Sorteren op klant van laag naar groot en vervolgens op verwerkt van Z naar A.
Daarna duplicaten verwijderen.
 
Dank voor je antwoord!

Op zich maakt jouw werkwijze niet heel veel uit ten opzichte van de mijne toch? Als ik de nieuwe export (waarbij verwerkt dus helemaal leeg is) onder de oude export plak, dan duplicaten verwijder (waarbij de kolom verwerkt dus niet wordt meegenomen als cel die hetzelfde zou moeten zijn) dan wordt er van onderaf verwijderd en dus wordt de nieuwe export verwijderd voorzover deze al voorkwam, of zie ik dan iets over het hoofd?
 
Dan ben je in ieder geval wijzer geworden dat de duplicaten-functie de onderste verwijderd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan