zwart scherm na opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

jndavid

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2014
Berichten
23
Hoi,

Sinds een week of twee ervaar ik een probleem met mijn computer bij het opstarten of tijdens het gebruik. Tijdens gebruik of opstarten verspringt ineens het beeld. De computer blijft dan wel te gebruiken. Ook Youtube blijft bijvoorbeeld draaien. (Zie foto's) Twee weken geleden heb ik mijn computer geherinstalleerd. Daarna had ik er even geen last van gehad tot vandaag. Ik heb inmiddels mijn computerkast open gemaakt en deze zo goed als stofvrij gemaakt met perslucht en sinds dien heb ik helemaal niets meer gezien gekregen buiten het windowslogo en een groen scherm om.

Wat zou volgens jullie een mogelijk probleem kunnen zijn? Ik dacht zelf meteen aan de videokaart, maar aangezien de computer het na een reset wel een tijdje heeft gedaan, soms wel gewoon opstart en spellen gewoon draait twijfel ik daar toch aan.

7AkOvr0.jpg


MNY43KT.jpg


MrZC6co.jpg
 
Zet eens de weblink van Speccy hier neer, zie m'n sig, geen screenshot o.i.d. maar die weblink.

En heb je de driver update van Windows uit staan?
 
Dit is overigens nieuw dat ik ruis door mijn scherm heen krijg (00:02). Computer staat nu een uur aan zonder dat het scherm is gaan verplaatsen.

[video=youtube;pYKfsNZ12hs]https://www.youtube.com/watch?v=pYKfsNZ12hs[/video]
 
Excuus, bedankt voor de links in ieder geval. Heb de driverupdate van windows nu uitgezet en de drivers van AMD geupdatet. Zouden de verouderde drivers het probleem zijn geweest? Bedankt in ieder geval.
 
Inderdaad te vroeg gejuicht. Na een aantal uur klapte de PC er weer uit tijdens het spelen van een spel. Ik heb inmiddels mijn PC helemaal gereset, omdat ik niet verder kwam dan het opstart scherm. Nu na de reset kom ik ook niet verder dan het opstartscherm met blauw windowslogo. Daarna verandert het scherm in zwart, zonder cursor. Omdat mijn bestanden op de C schijf toch in de cloud staan, heb ik windows nu geherinstalleerd zonder de bestanden te bewaren.

Beeld na crash:
bPwjNsa.jpg


Beeld nu is gewoon zwart. Blijft wel aan, dus er is een vorm van signaal naar de monitor.
 
Heb je een andere computer waar je de monitor aan kunt proberen, dit ziet er uit als een sync probleem, maar dat kan zowel in de monitor als aan de videokaart liggen.
Je zou ook nog kunnen opstarten van een linux live cd/usb en dan kijken of het dan goed is, in dat geval ligt het toch ergens in windows.
 
De monitor aan een andere computer hangen werkt prima. Ik heb je Linux advies ook maar meteen geprobeerd, maar ook hier wordt het scherm na het opstarten zwart. Er is wel een vorm van signaal, want mijn monitor schakelt zichzelf niet uit en de backlight blijft aan staan.

Wat maakt het dat ik het stuk vooraf wel kan (opstarten), dat herinstalleren en de bios bekijken wel mogelijk is, maar zodra hij in de fase na het laadscherm komt geen beeld meer geeft? Is dat omdat dan de videokaart aan het werk moet? Of is daar geen eenduidig antwoord op te geven?
 
  • Memtest86 draaien of het geen random RAM fout is.
  • Heb je nog een andere video uitgang? Scherm was goed maar de vidoekaart idd?
  • Spot de T-core v/d CPU e.d. eens, zitten er T-spikes in die de zaak op tilt laten lopen?

Meten is weten...
 
Videokaart is kaduuk.

Lijkt mij ook

O ja, dat je wel in de bios beeld hebt, de videokaart wordt dan eigenlijk nauwelijks belast en aangestuurd met een heel basic drivertje (dezelfde die 20 jaar geleden ook al gebruikt werd), op het moment dat er echte drivers geladen gaan worden en de GPU en het videogeheugen moeten gaan presteren gaat het mis.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gister de computer naar een kennis gebracht en die zei inderdaad al vergelijkbare dingen. Ik laat het weten als ik weet wat het is. :thumb:
 
Zoals jullie al vermoedde is inderdaad de videokaart overleden. Daarnaast zat er een fout in de software van windows, waardoor systeemherstel niet meer mogelijk was. Andere kaart er in gestoken, Windows van scratch geïnstalleerd en hij werkt weer. Nu op zoek naar een nieuwe videokaart. Dank voor jullie hulp.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan