gekloonde 500Gb ssd geeft nog steeds 60Gb capaciteit aan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Sprak gisteren toevallig een deskundige over mijn probleem met de D-schijf en die dacht aan een corrupt mbr. Thuis gekomen de pc opgestart, maar toen kreeg ik ineens geen keuzescherm meer en startte meteen Windows op ipv Linux. Lijkt dus inderdaad op een corrupt mbr en/of grub. Voor de zekerheid nog een keertje de pc herstart en toen brak de Windows-opstart af en verscheen een 'herstel scherm' met na een paar minuten de melding dat herstel onmogelijk is. Er werd nog wel verwezen naar een pagina met herstel-opties maar die waren zinloos in deze situatie want er was ook geen herstelpunt/vorige situatie. Heb nog getracht met de Linux-live dvd te herstellen, maar die dvd startte ook niet meer op. Foute boel. Wordt dus Windows recoveren vanaf de installatie usb-stick of helemaal opnieuw installeren. Balen!!!
 
Das idd balen.
PS: een image van de totales chijf had je in 30-40 minuten uit de brand geholpen.
Meteen aanmaken na een verse werkende installatie.
Van de servers heb ik zelfs een kloon klaar liggen, 2 dus, kost je eenmalig wat extra maar is er iets stuk ben je 2 minuten later weer on line.
Niet al dat gekl**i is dat ook wat waard en als je niet al te dure spullen neemt hoeft het ook nog niet zoveel te kosten.
Vervolgens kun je de reserve schijf terug klonen naar de originele of je doet wat je dan goed dunkt...
Een ding is zeker: je bent van heel ceel gedoe verlost en als je er gevoelig voor bent... ook van de nodige stress.
Tis een keuze: 1 tot 2 pilsjes per week minder per jaar en je hebt het al weer terug verdiend..... ;) als dat het probleem zou zijn
 
Ja een image is een goed idee. Ik was wel zo slim geweest om al mijn persoonlijke bestanden op een externe hdd te zetten. Gelukkig heb ik een zoon als ict-student die vanavond Windows weer fresh op de 500 Gb ssd heeft gezet. Hij download dan meteen de beste drivers en stelt alles optimaal in. Hij snapte trouwens ook niet waarom en W10 en Linux volledig van de leg waren en waarom er geen enkele herstel-optie werkte. Morgen ga ik zelf een verse Linux naast W10 zetten. Ik gebruik nl al jaren voor 99% Linux Mint. Nooit problemen mee (behalve Samsung printerdrivers voor Linux). Maar ja, oa voor mijn TomTom en Mio heb ik Windows nodig. T/m Windows 7 was dual boot met Windows een fluitje. Na W10 werd het omslachtig, want MS houdt niet van gratis concurrentie en spartelt tegen. Hopelijk zal het hierna ook weer probleemloos mogelijk zijn om mijn persoonlijke bestanden op de D-schijf (1Tb hdd) te zetten.
 
Wat je ook kunt doen, zet Linux eerst op de SSD en koppel die los.
Plaats er vervolgens een 2e SSD van dan 250GB of een goedkope harde schijf erin waar je Windows op zet. Aan een schijf van een paar honderd GB heb je al meer dan genoeg aan, neem een SATA600 met 7000 rpm voor redelijke speed of geef ca een 10-tje meer uit en dan een SSD.

Klaar?
Koppel beiden aan de pc met de data schijf erbij en kies (meestal) F8 voor het keuze menu van het bios om direct Linux of Windows te starten. Ik heb het zo wel eens gedaan met MacOS en Windows, werkte prima. Zou niet weten waarom het met Linux niet zo kan gaan... immers zo kun je er ook voor kiezen om via een USB te starten en niet via de normale schijf.

HET voordeel: je bent van de "klassieke" dual boot problemen af en het onderhoud van beide systemen is compleet gescheiden nu. Nog steeds handig om 2 kloons/images te maken (met hoge compressie) en die op de data schijf of nog mooier ook extern te backuppen.
Give it a thought....

Ik was wel zo slim geweest om al mijn persoonlijke bestanden op een externe hdd te zetten
Dan hebben we gelukkig nog heel wat slimme NL-ers.... ;)
 
Op mijn oude desktop had ik twee hdd's. Een met Linux en mint een met Windows7 en dat heeft altijd goed gewerkt. Dat is ooit zo geïnstalleerd door een deskundige die toch wat hoofdbrekens had om het goed werkend te krijgen (is jammer genoeg overleden). Ik denk overigens dat ik weet waardoor mijn huidige dual boot op tilt ging. Mijn oude desktop was BIOS en dan gaat linux er naast installeren probleemloos. Ik wist echter niet dat deze desktop UEFI heeft en heb Linux dus 'gewoon' erop gezet. Toevallig las ik dat dual boot met UEFI anders gaat. Gelukkig is er op internet een hele goede site Linux-tips en als je op internet intikt 'hoe Linux Mint naast W10 installeren' staat op die site stapsgewijs hoe dat moet, met inderdaad een aparte link met stappen hoe je eerst in het UEFI eea moet aanpassen! Wist ik dus niet.
 
Laatst bewerkt:
Kan helemaal kloppen, maar herstelopties zelf... uitvoeren blijven na deze handleiding van installeren toch een probleem...lijkt me imho?
Heb je daar ook zo een gedetailleerde handleiding voor hoe je dat moet doen?
Laat ik nog directer zijn: Hoe ga je het een volgende keer aanpakken als een v/d 2 crasht (W of L) of een zwaar en desastreus virus oploopt (Win)?
Niet om je in bepaalde richting te duwen, maar wel om het besef te laten laten dat er wel een oplossing moet zijn.
Als je die hebt.... prima,:thumb: maar welke dan? Bn erg benieuwd naar jouw strategie..
Ik vind telkens beiden opnieuw installeren ook een strategie maar das niet wat ik bedoel...:eek:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan