• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken in datum obv maand

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sanders1983

Gebruiker
Lid geworden
29 jan 2019
Berichten
50
Hallo.

Ik heb een bestandje met daarin 3 kolommen. Ik kolom A staat een datum en en kolom C een prijs (kolom B even terzijde). Als ik een draaitabel maak dan kan ik wel een overzicht maken per maand.
Hoe doe ik dat met een formule van sommen.als en aantallen.als??

Alvast bedankt voor het antwoord!
 

Bijlagen

  • zoeken voor een maand in datumlijst.xlsx
    63,1 KB · Weergaven: 19
Dat kan. Maar ik bedoel meer hoe je het in de formule van sommen.als zet met verwijzing naar de datumkolom. Zodat je niet in de basisdata een kolom hoeft toe te voegen.
 
Je moet natuurlijk wel iets hebben om mee te vergelijken.
Het maandnummer 01 in de datum is totaal iets anders dan het woord januari waarmee je wilt vergelijken.
De datum 10-11-2018 in A2 van data is bijvoorbeeld 43414
Daar valt ook niks te vergelijken met november.
 
Bv.
Code:
=SOMPRODUCT((MAAND(Tabel13[Datum])=MAAND(DATUMWAARDE("1"&D4)))*Tabel13[Prijs])
 
Je kunt bij aantallen.als en sommen.als ook gewoon groter dan en kleiner dan instellen.

Voor de aantallen kun je dit gebruiken

Code:
=AANTALLEN.ALS(Tabel13[Datum];">="&D4;Tabel13[Datum];"<="&LAATSTE.DAG(D4;0))

voor de totaalprijs

Code:
=SUMIFS(Tabel13[Prijs];Tabel13[Datum];">="&D4;Tabel13[Datum];"<="&EOMONTH(D4;0))

Daarvoor moet wel de waarden in kolom D van een tekst omgevormd naar een echte datum met een opmaak waarbij alleen de volle maandnaam getoond wordt.
Als je een nieuw jaar wilt gaan gebruiken kun je fowel cel D4 het jaartal aanpassen of vanaf D16 de formule verder doortrekken.
 

Bijlagen

  • Copy of zoeken voor een maand in datumlijst-1.xlsx
    67,5 KB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:
HTML:
met een opmaak waarbij alleen de volle maandnaam getoond wordt.
"

OK, en waar kan dat?
 
Toon alleen maand

Hallo Sanders1983
In de celeigenschap: Datum/aangepast en dan "mmmm".

Zonder de aanhalingstekens...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan