Waarom wordt een laptop zo warm als hij op de stroom is aangesloten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

puppystad

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2015
Berichten
31
Beste allen,

ik gebruik mij laptop voor mijn werk. Ik heb hem dan de hele dag aan de oplader liggen. Vandaag hoorde ik dat mijn ventilator flink hard stond te blazen. Ik heb de sensoren van mijn laptop uitgelezen en zag dat de cpu inderdaad erg warm was (
+/-75 graden). Toen ik mijn oplader los haalde daalde de temperatuur direct naar rond de 40 graden. Waarom heeft het inpluggen van de lader zo'n grote invloed op de temperatuur van mijn laptop en wat is het beste voor de laptop? Hier onder heb ik een screenshot van de temperatuurtrend.
Knipsel.PNG
 
Ik zou in dit geval echt zeggen :ga langs de helpdesk of leverancier van het bedrijf. Maak wel goede backups..
 
Meestal staat in het energiescherm dat de laptop onder stroom op volle prestaties moet werken en op batterij zoveel als mogelijk stroom moet sparen (en dus minder presteert). Meer prestatie geeft meer warmte.
Dat is de reden.
 
Batterijen die worden geladen worden erg warm. Bij Lithium batterijen worden de vele cellen niet gelijk opgeladen en ze mogen ook niet te ver doorgeladen worden. Hiervoor heeft een grote lithium batterij elektronica ingebouwd die de volle cellen weer gedeeltelijk ontlaadt. Dit ten gunste van de cellen die er langer over doen. Dit kan er (afhankelijk van het model) voor zorgen dat de batterij warmer wordt dan verklaarbaar zou zijn.

Energiebespaarfuncties zijn inderdaad verder doorgevoerd in de instellingen bij wanneer de laptop op batterij moet werken. Ze zijn waarschijnlijk uitgeschakeld als er netspanning/laadstroom wordt gebruikt. De processor kan vooral een bezig baasje zijn als er toevallig gebruik gemaakt wordt van 64 bits besturingsystemen. Hier speelt het een rol of de laptop stofvrij is en of deze zo wordt gebruikt dat de ventilatieopeningen niet geblokkeerd worden. Ik beschouw als bekend dat er laptops gemaakt worden met dusdanig hete chipsets dat ze eigenlijk niet geschikt zijn om mee te werken. Dergelijke "gaming laptops" hebben gebruikersbeoordelingen die anderen hierop wijzen. In de BIOS of het UEFI, alsmede het stuurprogramma van de grafische kaart, staan wel eens instellingen die de computer sneller maken en omgekeerd beredeneerd gas terug laten nemen, zonder dat daar veel kennis voor nodig is. Energiebeheer staat zowel in BIOS als in Windows.
 
Mis merk en type notebook.
Indien een dedicated grafische kaart erin die aangaat als er met de lader eraan wordt gewerkt dan wordt de boel extra warm als er een prog wordt gebruikt die veel recourses gebruikt.

Welke software wordt er gebruikt?

Je kunt gaan denken aan een goede notebook koeler.
 
Een laptop is niet geschikt om de hele dag gebruikt te worden, daar was het ding ook nooit voor bedoeld.
Je gebruikt hem als een desktop en met het continue laden / ontladen van de accu zal deze gegarandeerd binnen 1 jaar de geest geven.
Misschien tijd om eens over een desktop na te denken...
 
Een laptop is niet geschikt om de hele dag gebruikt te worden, daar was het ding ook nooit voor bedoeld.
Je gebruikt hem als een desktop en met het continue laden / ontladen van de accu zal deze gegarandeerd binnen 1 jaar de geest geven.
Misschien tijd om eens over een desktop na te denken...
????? Op mijn werk gebruik ik al >> 10 jaar een laptop zo..... accu's gaan zeker 3 jaar mee en dan nog ca 2uur accutijd over....
Het zijn wel business laptops die meer kunnen hebben, dus ik koop hem zelf dus 2e hands voor veel minder geld dan een nieuwe consumenten laptop, veel degelijker, duurzamer en qau specs doen ze na een paar jaar echt niet veel onder voor zo'n slappe consumentenbak.....

Scrapheap: ik ga alleen deels in je mening mee als het een consumenten laptop zou zijn, daar zijn de verschillen groter. Als je geen zware videokaart nodig hebt is een laptop een prima alternatief voor een desktop.
 
Laatst bewerkt:
Ieder zijn mening en ervaring, ik heb geen ervaring met business laptops dus daar kan ik niet over oordelen.
Aangezien het gros een consumenten-lappie heeft en ik daar veelvuldig mee geconfronteerd ben en nog wordt met de gevolgen van zo'n ding de hele dag aan de lader gebruiken deel ik mijn mening daarover.
Daar hoeft niemand het mee eens te zijn...
 
We hoeven niet als makke lammetjes achter de meute aan te lopen, dus een goede refurbished business laptop met garantie naar keuze (een paar tientjes voor 2 jaar) kan dus binnen bereik van een consumenten komen.
Als consument kun je dit tegenwoordig in de overwegingen mee nemen. Dat jij geen ervaring mee hebt is een feit, maar de TS kan wel gebruik maken van ervaringen van anderen die dat wel hebben. Daar hoeft niemand het mee oneens .....te zijn... ;)
Er niet naar kijken is wel een gemiste kans.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan