Probleem opstarten pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

beatrix

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Berichten
152
Na een update W10, die stopte na 82%, heb ik de pc uitgedaan.
Daarna lukte het niet de pc weer op te starten.
Ik lees: del Setupinstructies Bios. F12 display boot menu.
Wat kan ik daarmee?
Gr. Beatrix
 
Kun je een beetje op weg helpen?
Waarop moet ik klikken op die pagina met zoveel mogelijkheden?
 
Bij voorkeur de "Laatste bekende werkende configuratie."
 
Als de computer niet meer opstart na een update dan wordt meestal deze mogelijkheid geboden: "Laatst werkende configuratie." De update wordt daarmee teruggedraaid.

Wanneer deze mogelijkheid niet in het bootmenu staat, probeer dan "Opstarten in veilige modus" dat is zonder drivers te laden. Zou Windows opstarten dan kan je reparatie proberen.

Misschien doet de computer het daarna ook vanzelf weer en bij herhaald niet willen opstarten moet je opstarten vanaf de Windows DVD en wachten tot de installatieopties verschijnen, meestal heeft Windows dan bericht gegeven het opstarten van Windows te hebben gerepareerd.

Ga ook na wat het probleem heeft kunnen zijn. Is de computer geschikt voor Windows 10 (bij UEFI BIOS een juiste BIOS versie) en voldoende schijfruimte?
 
Vanmorgen heb ik een Packard Bell Recovery management V.8.3.4 gedaan.
Systeemherstel ging snel maar de update blijft geblokkeerd bij 99%.

Hoelang wachten of zal de update geblokkeerd blijven?

Tijd voor hulp op Koningsdag ?
 
De update van Windows wil niet en het blijven steken klopt niet. Sommige updates vereisen meerdere malen opnieuw opstarten en moeten daar wel eens mee geholpen worden. Ik denk bij stoppen op 99 procent aan de BIOS virus bescherming van verhinderen te schrijven naar de boot sector. Je komt dus in de BIOS met Del te drukken bij opstarten zoals je in het eerste bericht schreef.

Belangrijke updates zullen terugkomen. Behalve na te gaan of de computer geschikt is voor Windows zou ik Windows controleren met deze opdrachten:

1) sfc /scannow

2) dism /online /cleanup-image /restorehealth

Doe ook een schijfcontrole met chkdsk /scan via Verkenner eventueel en repareer alleen het bestandssysteem wanneer dat nodig is, niet beschadigde sporen en sectoren want dan wordt de schijf mogelijk onleesbaar in die partitie. Windows 10 kent eveneens een geheugencontrole. Schijfruimte moet je zelf beoordelen. Er zijn nog opties om tijdelijke update bestanden te verwijderen en de update zelf te downloaden.
 
Ik heb het aangedurfd, de pc is terug in fabrieksstand, dus in Windows 7.
Wat nu?
In W7 laten?
Kan ik nog naar w10?

Bedankt Alfred voor je reactie iedere keer.
 
Geen probleem om even te helpen. Goed te horen dat de computer werkende is. Voor het hebben van herstel is het dus handig om bij Windows 7 te blijven. Vooropgesteld dat je meerdere besturingssystemen kan hebben in verschillende partities of op meerdere schijven, met een keuzemenu, wat dan door Windows automatisch wordt gemaakt, zou ik de Windows versie kiezen waarvoor de fabrikant nog chipset drivers verstrekt. Bij Packard Bell zal dit meestal Windows 7 zijn. Het punt is dat Windows 10 ingrijpend veranderd en als er een nieuw BIOS aanwezig is wat UEFI firmware wordt genoemd en via Windows bereikbaar is, dan is het een harde eis om bij de hierbij passende Windows versie te blijven. Updates van Windows kan je niet tegenhouden wanneer die belangrijk zijn dus omdat Windows 7 voorlopig nog voldoet zou het uitzichtloos zijn opnieuw met Windows 10 te beginnen terwijl je niet weet wat er fout ging maar verwissel de schijf voor een lege en probeer gerust langs dat punt waar het niet goed ging te komen.

Er zijn nog dingen die getest kunnen worden en mogelijk een conclusie kunnen opleveren zoals geheugencontrole en schijfcontrole. Kijk eens met Open Hardware Monitor of de processor niet te warm wordt na enige tijd veel te hebben gedaan, dat is boven de 75 graden en rond de 80 zal de computer kunnen beveiligen. Mogelijk is er in Open Hardware Monitor een aanwijzing over de voeding te vinden. Zou de computer ook vastlopen op het installeren van grote programma's, zonder reden, dan is het mogelijk een Input/Output probleem van een wat slechter wordend moederbord. Ik denk dat we alle voor de hand liggende adviezen en mogelijkheden dan wel hebben gehad.
 
Ik beschouw mijn probleem als opgelost.
Ik zal dus bij W7 blijven, er is ondersteuning tot januari 2020, daarna zien we wel verder .....
Het goede nieuws is wel dat ondanks het terugzetten naar fabrieksstand niets verloren is gegaan!
Groeten, beatrix
 
Ondersteuning is belangrijk voor bepaalde functies zoals besturing op afstand en netwerken. Je gebruikt Windows thuis gerust tot de browser het niet meer ondersteunt.

Goed om te horen dat het weer op de rit is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan