• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule om tussensaldo te weten van bankafschriften

Status
Niet open voor verdere reacties.

ianlaw88

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 apr 2019
Berichten
2
Beste allen,
Ik ben erg onbekend met Excel. Ik moet voor de Amerikaanse belastingdienst per jaar aangeven wat het MAXIMUM saldo was op mijn rekening gedurende elk bankjaar. Online vind ik slechts het eindsaldo op 31dec of het eindsaldo per afschrift (einde van de maand, geen tussenstanden).
Nu heb ik alle transacties gedownload en ben ik al uren bezig om uit te zoeken hoe ik een simpele berekening doe, maar ik kom er niet uit.. help!

Ik heb een startsaldo. Dan een kolom die aangeeft of het een debet transactie (die er bij opgeteld moet worden) of credit transactie (die er afgetrokken moet worden) is. Dan een kolom met het transactiebedrag. Dan moet ik weer een tussensaldo krijgen. Dat tussensaldo is meteen het startsaldo van de volgende transactie. Ik moet dus het debet/credit om zien te zetten naar een positief of negatief transactiebedrag.
Zie de excel-bijlage om dit inzichtelijk te krijgen. Het gaat me dus om alle tussensaldo's, zodat ik bijvoorbeeld kan bekijken welk saldo in 2013 het hoogste was. Dat saldo moet ik dan doorgeven aan de VS.

Kan iemand me helpen?? HEEL erg bedankt alvast!
ian
 

Bijlagen

  • rekening_test.xlsx
    286,1 KB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt:
zet in E3 de volgende formule:

Code:
=B2+D2*ALS(C2="Debet";-1;1)

deze zorgt dan dat op basis van de tekst debet of credit het bedrag wordt opgeteld of afgetrokken van het beginsaldo.

om het maximum saldo van een jaar te bepalen gebruik je de formule
=MAX(B2:B883) voor 2013

als je excel 2015 of hoger hebt kun je ook met MAX.ALS() de voorwaarden instellen om zo makkelijker de max saldi per jaar te bepalen.
 
Dank dank dank!

Roel,
Je maakt me heel blij hiermee, hardstikke bedankt! Ik ben werkelijk al vanaf 9 uur vanochtend aan het prutsen en kwam er niet uit. Gelukkig dit forum gevonden! Nogmaals DANK!

groet, ian
 
Roel,

Misschien lees ik het verkeerd maar Ian zegt:
Ik heb een startsaldo. Dan een kolom die aangeeft of het een debet transactie (die er bij opgeteld moet worden) of credit transactie (die er afgetrokken moet worden)

Ik heb nu het idee dat een debet transactie van het saldo wordt afgetrokken in plaats van opgeteld??

Ian, heb even kolom erbij gezet F alsmede een 2e kolom G. Via de code in kolom G kan het ook.

Maar de code van Roel vind ik de mooiste:)

Friend
 

Bijlagen

  • rekening_test (1).xlsx
    520,5 KB · Weergaven: 15
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan