• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

beste manier om een werkboek +vba te beveiligen

Status
Niet open voor verdere reacties.

glda19

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2008
Berichten
916
Hi
Ik heb een werkboek met meerder werkbladen en heel wat vba code.
Ik wil zorgen dat ze de vba code niet kunnen lezen en het werkboek (werkbladen) niet kunnen wijzigen op de cellen na aangeduid met een cijfer.
Op 19/1 zie je een driehoek staan. De gebruiker kiest via het menu verlof via een dropdown lijst de juiste code voor verlof. Die driehoek is gemaakt via vba. Is een vorm die geautomatiseerd is en boven de cel ligt.
kalender.jpg
 

Bijlagen

  • 2019-04-30 11_22_13-.png
    2019-04-30 11_22_13-.png
    104,1 KB · Weergaven: 54
De VBA omgeving kun je met een wachtwoord beveiligen, dus dan is die redelijk veilig (redelijk; er zijn programma's die de beveiliging er weer af kunnen halen). En werkbladen beveiligen is een standaard functionaliteit van Excel, en dat is doorgaans ook prima te doen als je het wachtwoord niet kwijt raakt :).
 
is correct maar eens je en werkblad hebt beveilig dan kan ik er met vba ook niet meer naar schrijven of moet ik elke cel die schrijfbaar moet zijn eerst zeggen via de eigenschappen dat ze niet beveilig moeten zijn
 
In je VBA bij openen van het bestand de beveiliging er nog eens op zetten met het argument
Code:
UserInterfaceOnly:=True
 
@ jkpieterse
wat bedoel je kan niet volgen
Maar mogen bepaalde cellen niet kunnen wijzigen of verwijderen
 
Laatst bewerkt:
Sowieso moet je bij beveiliging alle cellen die men WEL mag wijzigen op "unlocked" zetten voordat je de beveilging erop zet.
Ik bedoel dat je bij openen van het bestand deze code moet laten uitvoeren:
Code:
Sub ProtectUIOnly()
    Dim oSh As Worksheet
    For Each oSh In ThisWorkbook.Worksheets
        oSh.Protect Password:="JeWachtwoord", UserInterfaceOnly:=True, DrawingObjects:=True, Contents:=True, Scenarios:=True
    Next
End Sub
 
en waar spreek ik deze code juist aan
Maar er staan ook figuren op dit niet mogen gewijzigd worden
En via vba plaats ik er een vorm op de dag dat de gebruiker de verlof wilt of andere code selecteerd
 
Laatst bewerkt:
Als het goed is kan die code ongewijzigd blijven. De routine die ik je gaf plaats je in een gewone module en roep je aan vanaf ThisWOrkbook in het Workbook_Open event.
 
Ik heb een werkboek met 1 print blad een datablad en een sjabloonblad.
Dit sjabloonblad moet de gebruiker aan het begin van het jaar via een knop op het lint kopiëren en automatisch veranderd de naam naar het huidige jaar tal.
Het is een kalender dit werkblad. En via vba code en een keuze lijst kan de gebruiker er zijn afwezigheid op aanduiden.
Ben ik nu verplicht bij de eigen schappen van alle cellen van de kalender het vinkje weg te halen zodat als de gebruiker een keuze maakt ze op de juiste dag kan worden getekend.
Maar ook mijn handtekening en bepaalde figuren mogen niet kunnen worden verwijderd.

Is de eerder gezette code goed voor wat ik wil doen.

Is het voldoende enkel het werkblad sjabloon te beveiligen wat met de kopie ervan of moet ik het werkboek ook beveiligen.
En hoe kan ik zorgen dat ze het paswoord in vb niet kunnen achterhalen ?
 
Lijkt mij dat je het allemaal prima zelf kan testen. Stuur iedereen een plaatje van jou geheime project dan kunnen ze het daar op intekenen. Is niet eens beveiliging voor nodig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan