D-schijf onder Linux Mint 'alleen lezen'

Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Berichten
949
Ik heb een pc met vers geïnstalleerde dual boot W10 en Linux Mint. Die staan samen op een 500Gb ssd (C-schijf) en er zit een 1Tb hdd (D-schijf) in voor de mappen en bestanden. Met W10 werkt dat goed. Onder Linux kan ik echter niets op mijn D-schijf opslaan. Als ik mappen of een los bestand van mijn externe backup-schijf wil terugzetten op de D-schijf (kopiëren/slepen), krijg ik de melding: 'bestemming is alleen lezen'.
Als ik in Mint de D-schijf aanklik, verschijnt het icoon op het bureaublad als 'Lokale schijf'. Klik ik daar op 'Eigenschappen' dan verschijnt het bekende scherm met het gekleurde ronde grafiek. Klik ik in dat scherm op 'Rechten' dan verschijnt: 'De eigenschappen van de Lokale schijf konden niet worden bepaald'.
Als ik de D-schijf open (de inhoud is dan gewoon te zien), en ik klik daar binnen op 'Eigenschappen' dan verschijnt ook het scherm met de ronde grafiek. Maar klik ik daarin op 'Rechten' dan verschijnt wél het rechtenscherm. Achter Maptoegang staat ingesteld: 'bestanden aanmaken en verwijderen'. Achter Bestandtoegang staat niets. Als ik iets wijzig en opsla, springt het na afsluiten weer terug in deze standen.
Ik heb deze vraag ook op Linux Mint forum, maar nog geen oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Linux werkt niet met schijfletters maar met devices, ben je ingelogd als admin?
 
Het is de D-schijf onder Windows. Ik heb Mint 'gewoon' geinstalleerd, dus waarschijnlijk niet als admin. Volgens mij is het dan alsnog mogelijk om via Menu>Gebruikers en groepen mijn account in te stellen als 'beheerder' of is dat niet hetzelfde?
 
Laatst bewerkt:
Een Linux Admin heet root en daarmee ben je standaard niet mee ingelogd vanwege de veiligheid. Dus je moet de rechte van de D schijf goed moeten zetten.
Zöek via Google op wat het standaard wachtwoord is voor de root voor Mint.
Het veranderen van rechten gaat zo http://www.linuxdocs.nl/wiki/index.php/Chmod
Via Google kun je tig andere handleidingen vinden waar ik vroeger een boek voor moest kopen..
 
De rechten staan niet goed van je Linux Mint schijf.
Ik vraag me verder af hoe je Mint hebt geïnstalleerd, via Wubi (niet aan te raden!!!!!) of je schijf met bijv. GParted gedeeld en daarna Linux Mint op de vrijgemaakte ruimte gezet.

ALs je met Windows 10 hebt gewerkt en je wilt dan Linux Mint, dan moet je opnieuw opstarten. Is dit bij jouw het geval wel?
 
Eerst even een reactie op femke98: Voor Windows moet ik inderdaad opnieuw opstarten (via keuzescherm). Ik had eerst W10 geïnstalleerd op de ssd (C-schijf) en daarmee kon ik ook normaal in de hdd D-schijf. Toen naar de Linux site 'Makkelijke Linux tips. Linux 19.1 installeren naast Windows10'. Je krijgt dan eerst een stappenplan om eea in de uefi aan te passen. Dat kwam totaal niet overeen met de uefi op mijn pc. Heeft mijn zoon (ict student) opgelost. Daarna usb-stickje met Mint in de pc en dan wijst de installatie zich vanzelf (dus geen G-parted of Wubi). Gewoon de helft van de ssd voor Mint vrijgemaakt; kwestie van verschuiven. Daarna werkte Mint. Echter na herstart geen keuzescherm Mint/W10 maar W10 startte op. Zoon heeft toen nog wat zitten aanpassen gedaan en toen werkte het keuzescherm.
 
Misschien dat je hier wat aan hebt: https://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?title=Rechten

Weet dat Linux ingebouwde ondersteuning heeft voor bestandssystemen van Windows, maar Windows heeft geen ingebouwde ondersteuning voor bestandssystemen van Linux. Je kan wel daarvoor een proggie installeren.
Wellicht is dat het probleem ook?

En inderdaad, Linux werkt niet met D en C.
Je Mint moet een Ext4 indeling hebben, start het proggie Menu-schijven eens op in Mint en kijk eens wat die aangeeft.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon op de juiste wijze mounten, heb je de lees en schrijf rechten.
 
Vanaf #4 is dat de aangewezen oplossing, wat hindert je nog om het te doen.
Heeft mijn zoon (ict student) opgelost.
Waarom doet hij dit ook even niet, lokaal of met Teamviewer remote?
Das veuuuulll handiger dan dat je het ons vraagt ..

Naar mijn gevoel was dat voor de helpers wel fijn geweest als je dat meteen vermeld had....tegen de tijd dat wij ons met jou er door heen geworsteld hebben,... is jouw zoon al weer thuis....:eek:
 
Ja, was met zijn kennis wellicht wel handiger geweest. Maar nu heb ik toch iets waar ook hij helemaal niets van begrijpt. Ik wilde vanavond de link van Lange Pier gaan toepassen (how to mount) en probeerde tegen beter weten in nog een laatste keer een document van mijn Linux-backups naar die Lokale hdd te kopieren en tot mijn verbazing nu ineens geen melding 'alleen lezen'. Bleek het keurig gekopieerd. Vervolgens heb ik probleemloos map voor map al mijn backups naar die schijf gekopieerd. Voor de goede orde: ik heb na al mijn eerder vergeefse pogingen nergens aan gesleuteld. Heb wel een flink aantal updates van Linux Mint binnengehaald.
 
Je had hem wrs eerder gewoon niet gemount....das wel erg basic en verwacht je imho niet bij iemand die met een dual boot bezig is.. dat opzetten tig keer lastiger dan alleen mounten....
Ik weet niet hoe de auto mount onder Mint geregeld is? Via dubbelklikken? Het moet iets simpels zijn want Mint is een van de meest toegankelijk en licht Linux versies
 
Laatst bewerkt:
Naar alle waarschijnlijkheid is met het installeren de grub op de verkeerde partitie terecht gekomen. Daarna heeft zoonlief wat gesleuteld en is dat verholpen.
Een schijf mounten gaat bij een goede installatie vanzelf.
Is een partitie niet gemount kan je het programma schijven gebruiken, (menu->zoeken naar schijven) https://wiki.linuxmintnl.nl/index.php/Schijven#Aan_of_afkoppelen
 
Laatst bewerkt:
Ik had zelf Linux Mint naast W geïnstalleerd, maar ik kreeg het keuzescherm niet. Dat heeft zoonlief opgelost. Ik ontdekte pas later dat ik vanuit Mint niet naar de Lokale hdd (NTFS) kon kopiëren. En ineens (mogelijk na een Mint-update die ik binnen kreeg en daarna een herstart) kon dat dus wel zonder dat ik iets heb veranderd. Ik heb x-malen Windows versies en Linux varianten naast elkaar op pc's en laptops gezet zonder speciale ingrepen of iets mounten. Mint had ook geen probleem met extra interne ntfs schijven. Dat werkte gewoon vanzelf goed. Dit was de eerste keer een pc met uefi en ik denk meteen de laatste keer. Onder 'Linux Mint tips' dat ik als leidraad hanteer, staat een helder stappenplan. De eerste stap is het noodzakelijk aanpassen van de uefi instellingen in Windows voor je Linux installeert. Leek simpel, maar dat werkte met mijn Asrock moederbord totaal anders. Daarvoor kom ik als leek kennis te kort. Volgende keer gewoon alleen Linux Mint en W10 in virtual box. In ieder geval dank voor alle support en geduld!!
 
uefi instellingen in Windows
Idd die kunnen erg lastig zijn.
Sinds uefi maak ik geen dual boot meer in een menu maar installeer ik een dual boot apart op ieder op een schijf keis ik via F8 wat bij mij het bios snel menu is voor de schijf waarvan ik op wil starten.
Dat maakt het leven zo veel eenvoudiger, tav het installeren, onderhoud en bij een crash van een van de 2 het terugplaatsen van een image.
 
Altijd eerst de updates installeren voordat je andere dingen gaat doen. Dat is stelregel 1.
En verder, ja als je Win niet meer gebruikt kan een Virtualbox de oplossing zijn.

Of zoals ik, in mijn laptop heb ik een tweede schijf gezet (ipv de brander) met de originele Windows 7. De SSD is Linux Mint.
In het menu (F12) kan ik dan kiezen welke ik wil openen.

Overigens heb ik beschreven hoe ik dat gedaan heb: Dualboot netbook met een caddy https://www.dropbox.com/s/rg1k9amjupcisen/Appeltje eitje netbook dualboot.pdf?dl=0
 
Laatst bewerkt:
Aha ... nog een die het gemak van een bios snel menu, maar nu via F12, ontdekt heeft..... :cool:
 
Laatst bewerkt:
Staat in elk laptop boekje, moederbord boekje....waar voor wie geen zin heeft om dat zelf op te zoeken.... kan altijd nog terecht bij jouw link....:thumb:
Bij het opstarten van de meeste systemen is het kort te zien op het scherm wat jouw menu key is.
Eigenlijk verwacht je dat iemand die een dual boot systeem voor elkaar krijgt.... dit soort simple zaken uit de handleiding ook wel weet hoor... ;)
 
Laatst bewerkt:
Jammer, want ik heb nog een 60Gb ssd liggen en plek genoeg in die desktop. Maar ik ben blij dat alles nu netjes draait dus ik laat het maar even zoals het is. Overigens heb ik op mijn laptop Lenovo X250 i7 W10 en Linux Mint perfect in dual boot op 1 ssd draaien (meer kan er niet in), maar ja die laptop is met bios.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan