Programma's starten heel traag op !

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aquarius

Gebruiker
Lid geworden
23 okt 2000
Berichten
226
Beste,

Werk onder win 10 maar de laatste dagen duurt het heel lang eer de programma's willen opstarten.
Heb via een herstelpunt het euvel trachten te verhelpen...helaas...
Soms reageert een programma gewoonweg niet vb verkenner. Na een paar minuten verschijnt hij dan toch maar is niet werkbaar.
Ook sites open op internet idem...
Kan dit met Spam of virus te maken hebben?

Wat kan ik eventueel uitvoeren aub?
 
Een volledige systeemscan uitvoeren met jouw securityprogramma.
 
Hallo,
Alles uitgevoerd zoals gevraagd maar geen oplossing. Krijg als ik naar deze website ga de melding helpmij.nl reageert niet...
Na een tijdje kan ik dan toch de zaken terug doorsturen...
Adwcleaner heeft 27 zaken opgelost...
 
Via taakbeheer gaan zien wat er opstart .
Wat zaken uitgeschakeld maar hoe kan ik hier alles posten?
In bijlage wel de gegevens van de HD (SSD -schijf)
 

Bijlagen

  • CDM_20190503184156.txt
    2 KB · Weergaven: 51
Je kunt ook gebruik maken van screenshots. Wel zo handig. Wat zegt CrystalDiskInfo over de gezondheidstoestand van de schijf?
 
En was de uitkomst blauw?
In dat txt bestand staat daar niets over, gaat om de smart uitlezing.

Screenshots kun je met paint aanpassen en via Tinypics b.v. hier plaatsen.
 
Er kan een proces zijn wat systeembronnen niet terug geeft, vaak zijn updaters in die zin slecht geschreven. Schakel deze daarom zo mogelijk binnen programma's uit.

De computer kan gebruikt worden in een botnet dus doet taken op afstand zoals bitcoins mijnen voor een ander.

Hoe dan ook zou ik geen verbinding meer maken met het netwerk, dus kabel er uit. Draai het programma AutoRuns van Sysinternals en beoordeel alles in de lijst van wat er opstart op de computer. Veel werk om alle onbekende namen te zoeken met Google maar een absolute vereiste. Je moet weten wat er opstart! Als u nu aantekeningen maakt dan gaat het de volgende keer makkelijker. Natuurlijk kan u eerst kijken of het iets voor de hand liggend is bij: Programma's en onderdelen, De tabbladen Services en Opstarten na het geven van de opdracht msconfig, bij de add-ons en extensies van de browsers, de programmagroep Opstarten en bij de geschiedenis van Windows Update of er een update niet goed lukt. Als u al van alles heeft moeten verwijderen dan zou er een programma kunnen zijn wat telkens allerlei zaken download, te denken aan converteerders of computer versnellers.

Wat verder interessant is dat is Apparaatbeheer en of drivers wel geïnstalleerd zijn. Dat zie je in de uitgeklapte onderdelen aan de kleine pictogrammen. Een computer zonder grafische driver is trouwens niet vooruit te branden.

Wellicht is teruggaan naar een systeemherstelpunt van voordat problemen begonnen een oplossing of het verwijderen van de laatste Windows updates. Het register wordt daarmee ook teruggezet.
 
Uit handen geven is dan wellicht een oplossing want er moet worden gekeken naar wat er op de computer opstart en of die wel goed werkt. De motorkap zal open moeten zo gezegd.

Ik weet verder nog een programma dat weergeeft wat de computer op ieder gewenst moment doet. Probeer dan "wat doet mijn computer nu" https://www.itsth.de/en/produkte/Whats-my-computer-doing.php?fromwmcd

Eenvoudiger kan ik het niet maken maar daarom sloot ik af met dat wellicht een systeemherstelpunt van Systeemherstel het makkelijkst is. Programma's en updates die na die datum zijn geïnstalleerd zouden dan opnieuw moeten. Drivers en het register (de administratie van alle instellingen) zijn daarmee terug te zetten.
 
Ik was reeds terug gegaan naar een eerder punt maar het werkte toen ook nog niet.
Nu nogmaals een ander punt gekozen en op het eerste zicht werkt nu alles terug naar behoren. Daarom maar onmiddellijk een herstelpunt zelf aangemaakt...
Kan ik op een of andere manier een "backup" maken van het goed werkend systeem?
 
Er start inderdaad nogal wat op. Zal de PC zeker vertragen...zie bijlage
Wat mag ik met zekerheid allemaal uitschakelen aub?
 

Bijlagen

  • Screen Shot 05-04-19 at 07.04 AM.JPG
    Screen Shot 05-04-19 at 07.04 AM.JPG
    176,6 KB · Weergaven: 127
Dit zijn zaken die ik niet echt begrijp...
De bedoeling van Alfred is goed. Helaas zijn deze verhalen vaak veel te lang en te ingewikkeld voor de normale/gemiddelde computergebruiker.

Het antwoord op uw laatste vraag is in post 3 al gegeven. Waarom programma's met Windows direct opstarten als je dat kunt doen als je ze pas later nodig hebt? Het is een kwestie van zelf goed kijken waar de opdrachtregel/programma voor het opstarten voor is. Heb je de link van post 3 ook wel gelezen?

Stel je hebt een programma van WD voor de harde schijf met drie functies:
WD Dive Unlocker
WD Quick View
WD Status
Dat programma gebruik je pas als je het nodig hebt. Waarom dan met Windows opstarten? Dus uitschakelen in CCleaner!

Stel je hebt een programma van Samsung voor Back-ups met drie functies.
Samsung Auto Scheduler
Samsung Auto Update
Samsung Real Time
Je gebruikt het programma niet of zelden. Waarom dan met Windows opstarten? Dus uitschakelen in CCleaner! etc. etc.

Kan ik op een of andere manier een "backup" maken van het goed werkend systeem?

Dat heeft al zesduizend keer op Helpmij gestaan. Geeft niet. Aomei en EaseUS Todo Backup zijn freewareprogramma's en zeer eenvoudig te gebruiken. Maak altijd meerdere systeemkopieën op verschillende externe HDD's en maak een herstelmedium. Geef stations/schijven/schijfletter een naam! In een herstelomgeving kunnen schijfletters wisselen en dan herken je de schijf aan de naam.

W10B (B: )
W10C (C: )
SANDISK32 (G: )
MYBOOK-M (M: )
MAXTOR750 (J: )
 
Laatst bewerkt:
Alles eruit, behalve de items van drivers eventueel Ccleaner, de back-up tool en anti-virus, de rest heb je niet nodig dat het mee wordt opgestart en reboot.
Screenshot kan ik niet lezen.
Al die dingen die je nu mee op laat starten kun je in Windows gewoon zelf starten als je iets nodig hebt, die hoeven echt niet op de achtergrond te draaien en kijk ook in de scheduler taken, handig erbij is dan Ccleaner free bij geredschap en opstarten/ scheduler task.
https://www.ccleaner.com/nl-nl/ccleaner/download
 
Een uitgebreidere lijst van wat er opstart krijgt u met het genoemde AutoRuns maar u bent op de goede weg want ik zie zelden zo een verzameling nutteloze software en vanwege mijn advies dat vooral updaters het systeem vaak niet vrijgeven, omdat ze slecht geschreven zijn, is dat kennelijk uw probleem. Ook een "software manager" is een updater. Verder zie ik indexeerders, dat zijn tal van manieren om langdurig alle bestanden te scannen voor het maken van backup, synchroniseren en cloud service. Een indexeerder van Windows zelf, search service, kan eveneens worden uitgeschakeld bij services. Driver zoekers zijn nergens voor nodig en kunnen onverwachts voor problemen zorgen, Windows 10 zoekt zelf ook naar nieuwe drivers en dat kan beter worden uitgeschakeld bij Update. BRDiagTool is Brother Product Research and Support Program en dient er voor om gebruiksgegevens anoniem te verzenden voor verbetering van hun producten. Er zijn allerlei van dergelijke programma's en van zoiets weet je niet wat het doet en het is voor de gebruiker altijd nutteloos. U of iemand anders zal een complete lijst moeten maken met AutoRuns (hoeft niet te worden geïnstalleerd) en nut, noodzaak en functie overal van zoeken met Google.

Pas na opschonen van de computer door alle clutter ook daadwerkelijk ervan te verwijderen, heeft het zin om backup te maken. Zelf heb ik het liefst een kloon (ook kopie genoemd) van de harde schijf, die ik maak met Minitool Partition Wizard http://www.PartitionWizard.com Daarna verwissel ik de schijven en weet ik dat ik een werkende kopie heb en dat het klonen is gelukt. Het duurt een uur of vier maar er is daarna geen programma voor terugzetten meer nodig.

Een andere benadering is om de computer te beschermen zoals openbare computers met het bijhouden van alleen de veranderingen en voordat Windows opstart steeds terug kunnen zetten. Dat kan met Rollback RX Pro. Het is dan moeilijk om de computer niet meer werkende te maken en dat kan voor sommige gebruikers een betere oplossing zijn dan steeds zelf grote herstelpunten te moeten maken. Het falen door een kapotte harde schijf wordt er niet door ondervangen.

Windows 10 heeft een functie voor backup van het systeem en wat vaak vergeten wordt: kan zichzelf terugbrengen naar beginsituatie. Een prettige bevrijdingsdag. Alfred 2
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan