Verberg desktop.ini bestanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.521
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
Vaak duiken deze bestanden in de mappen op. Wil niet alles op Hidden zetten!
Snelkoppeling in de map SendTo.
Code:
rem Opdrachtvenster hier openen
%~d1
cd "%~p1"
call cmd
rem Verberg desktop.ini
rem attrib desktop.ini +s +h
rem Show desktop.ini
rem attrib desktop.ini -s -h

Deze gevonden en nog niet getest. Zijn er voor- en nadelen?
 
Volgens mij zijn er geen voor- en nadelen.
Standaard zijn deze bestanden onzichtbaar.
Je kan en hoeft er ook niets mee, dus waarom zou je die zichtbaar willen maken?
 
Standaard heb ik alles op zichtbaar staan. En soms is een dergelijk bestand gewoon onnodig en hinderlijk in een map. Zal het later vandaag wel eens proberen.
 
Je kan helaas niet instellen dat alles zichtbaar moet zijn behalve dat ene bestandje.
 
Daar is dat batch-bestand toch voor. Alleen werkt niet. attrib desktop.ini +s +h is dat niet goed?
Met dir staat er geen desktop.ini in de map. De batch-file opent de cmd en komt dan niet verder in de uitvoering.
 
Laatst bewerkt:
Er staat ook voor bijna alle regels REM
Die regels worden dus niet uitgevoerd.
REM staat voor Remark, commentaar dus.

Daarnaast doen die attrib opdrachten niets anders dan het Hidden en System attribuut aan of uit zetten.
Dat hidden attribuut wordt overruled als je in Explorer aangeeft dat Verborgen bestanden ook zichtbaar moeten zijn.

Die Call CMD is sowieso overbodig omdat het al in een CMD omgeving zal draaien.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt mij evident dat REM weg te halen voor dat je het probeert. Maar goed, we hebben weer te maken met overruling.

Ik heb het uit dit artikel die ook nog een tweede methode aangeeft (op het eind) maar die is niet voorhanden in W7 onder View/Beeld.
 
Dat is er ook voor Windows 7:
HSF.JPG

Klik op Organiseren, Map- en zoekopties om dat schermpje te openen.
Die instelling heb ik inderdaad niet aan gedacht.
Probeer het eens.
 
Laatst bewerkt:
Heb het getest, werkt idd niet soepel onder Win10. De je moet een beetje switchen tussen de verborgen systeembestanden/voor alle mappen opties en het vinkje "verborgen bestanden"in het lint van de verkkenner.
De attrib optie werkt bij mij niet goed. Volgens de cmd line zou ie op SH staan maar in de verkenner na verversen is de desktop.ini gewoon nog zichtbaar.
Iig zonder herstart vd pc. Wat ik net schreef werkt wel zonder herstart van de pc....
Mini-bug?
 
Voor TS gaat het om Windows 7.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan