E-mailbericht weergeven in een object binnen een Access formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

sanders1969

Gebruiker
Lid geworden
29 dec 2018
Berichten
243
Ik heb een MS Access formulier (office 365) welke e-mail in een specifieke folder ophaalt.
Deze tekstgegevens bewaar ik in een tabel echter kwam ik achter dat bepaalde teksten onleesbaar is geworden.
Bijv als e-mailbericht een tabel met waardes toont dan ziet het er in de tekst niet uit.
Is er een control in de MS Access formulier waarmee je direct het bericht kan lezen?
Ik ben op de hoogte dat je direct het e-mail bericht kan openen en dat doe ik via een knop echter is het juist handig het e-mailbericht binnen of in je formulier te tonen ipv apart het bericht te openen in een andere venster.
Mijn gevoel zegt dat dit zou moeten kunnen met het browser object maar wellicht hebben jullie dit eerder gedaan en hebben jullie vba code liggen om dit te activeren.
Je zou mij hiermee enorm mee helpen.
 
Ik heb een MS Access formulier (office 365) welke e-mail in een specifieke folder ophaalt.
Deze tekstgegevens bewaar ik in een tabel echter kwam ik achter dat bepaalde teksten onleesbaar is geworden.
Bijv als e-mailbericht een tabel met waardes toont dan ziet het er in de tekst niet uit.
Is er een control in de MS Access formulier waarmee je direct het bericht kan lezen?
Ik ben op de hoogte dat je direct het e-mail bericht kan openen en dat doe ik via een knop echter is het juist handig het e-mailbericht binnen of in je formulier te tonen ipv apart het bericht te openen in een andere venster.
Mijn gevoel zegt dat dit zou moeten kunnen met het browser object maar wellicht hebben jullie dit eerder gedaan en hebben jullie vba code liggen om dit te activeren.
Je zou mij hiermee enorm mee helpen.

Normaliter krijg ik snel een antwoord, kennelijk is mijn vraagstelling onduidelijk. Ik wil een .msg bestand openen in een MS Access formulier echter als ik deze laat inlezen in een tekstvak haalt ie alle html codes weg en toont ie puur de tekst.
Als tekst bijv een in tabel is weergegeven dan kan je deze niet goed zien.
Ik heb geprobeerd deze via de webbrowser control te openen echter opende die apart in een andere window en niet binnen de MS Access formulier.
Welke object binnen MS Access kan je die wel bekijken. Ik zag bij ActiveX besturingselementen "microsof outlook body control" echter kreeg ik deze niet in mijn formulier.
Kreeg de melding: Het OLE-bronprogramma is niet geregistreerd. Installeer het OLE-bronprogramma opnieuw om het bronprogramma te registreren.
Misschien is het nu wel duidelijk.
 
Je bent nog niet zo lang lid van HelpMij, dus de opmerking ‘Normaliter Krijg ik snel antwoord’ zullen we, omdat het tenslotte ook weekend is, met een korreltje zout nemen :). Ik hoop dat je het de helpers niet kwalijk neemt dat ze op hun vrije dag ook wat tijd aan de eigen omgeving besteden :D. Dus de conclusie dat je vraag onduidelijk is, lijkt mij wat overdreven.
Wat ik veel erger vind, is dat je je eigen berichtje quoot! Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. Ik erger me al behoorlijk aan mensen die complete berichten van antwoorden (meestal volslagen overbodig) quoten, maar je eigen vraag quoten? Waar is dát nu voor nodig?

Als ik dit ‘probleem’ Google, kom ik alleen oplossingen tegen om de HTML code te verwijderen. Niet andersom. Zelf gebruik ik HTML code alleen om mails te genereren, en eventueel geschoond in de tabel op te slaan. Waar dus die code weer handig voor is. Een webbrowser object lijkt mij niet werkbaar, en zelfs een Outlook object niet, omdat je dan rechtstreeks in Outlook kijkt.
 
Overigens nog even afchecken dat je wel de juiste instelling hebt gebruikt voor je tekstvak. Waar staat de eigenschap <Tekstopmaak> op ingesteld?
 
Hopelijk is dit niet te snel. :eek:

Ben zoiets ook nog nooit eerder tegen gekomen, meestal is iets een csv achtige import.

https://accessexperts.com/blog/2011/07/07/importing-outlook-emails-into-access/
met pdf met code
https://accessexperts.com/wp-content/uploads/2011/07/Code_Import-Emails-into-Access.pdf
Zo gezocht.
Je mag het zelf testen.

Hoi Route

Die had ik ook al gevonden maar dat is m niet.
Het is meer een object dat de inhoud van een .msg inlaad in een textvak of een webbrowser.
voorbeeld.png

Bovenstaande afbeelding kan je de tabel in het e-mailbericht zien en als je de inhoud in een tekstvak via vba inregelt krijg je zoiets van:
Geslacht
Naam
Leeftijd
Vrouw
Saskia
38
Man
Robert
41
etc...
 
Je bent nog niet zo lang lid van HelpMij, dus de opmerking ‘Normaliter Krijg ik snel antwoord’ zullen we, omdat het tenslotte ook weekend is, met een korreltje zout nemen :). Ik hoop dat je het de helpers niet kwalijk neemt dat ze op hun vrije dag ook wat tijd aan de eigen omgeving besteden :D. Dus de conclusie dat je vraag onduidelijk is, lijkt mij wat overdreven.
Wat ik veel erger vind, is dat je je eigen berichtje quoot! Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. Ik erger me al behoorlijk aan mensen die complete berichten van antwoorden (meestal volslagen overbodig) quoten, maar je eigen vraag quoten? Waar is dát nu voor nodig?

Als ik dit ‘probleem’ Google, kom ik alleen oplossingen tegen om de HTML code te verwijderen. Niet andersom. Zelf gebruik ik HTML code alleen om mails te genereren, en eventueel geschoond in de tabel op te slaan. Waar dus die code weer handig voor is. Een webbrowser object lijkt mij niet werkbaar, en zelfs een Outlook object niet, omdat je dan rechtstreeks in Outlook kijkt.

Haha beste Octafisk jij hebt mij in het verleden eerder fantastisch geholpen. Mijn gebruikersnaam ben ik eenmaal kwijt en ben iets van 5 of 6 jaar lid geweest.
Ik heb gereageer op Route99 wellicht begrijp je me nu beter.
En sorry voor het ongemak wat ik allemaal aanricht ;-)
 
Kijk eens of je beter kunt gebruiken, die was ik vergeten mee te posten.
https://social.msdn.microsoft.com/F...utlook-email-body-into-access?forum=accessdev

Importeren "werkte als niet afgemaakte demo " bij mij als zoals op de plaatjes

test-0.JPGtest.JPG

Toen kwam ik toch een in csv achtige import omgeving waar de database haar data kan plukken.
Heb niet uitgezocht hoe je daar de criteria moet vast leggen, vast via een query of op basis van de actuele data in een bepaald veld... dat is aan de ontwerper.
Verder duik ik er niet in, ben net ca 4 dagen plat geweest vanwege een zware verkoudheid (te kort en niet heftig genoeg om het een echte griep te noemen...) dus mijn prioriteiten liggen nu elders.
Succes
 
@sanders: twee opmerkingen:
1. Stop alsjeblieft met het gebruik van de QUOTE Knop.
2. Haal al die overbodige quotes die je nu hebt staan weg. Ze maken het draadje volkomen onleesbaar.
 
Heren

Het ophalen of eigenlijk inlezen van Outlook via vba is allang gebeurd en wordt correct opgeslagen incl de bijbehorende bijlages.
Punt is dat deze data niet correct wordt weergegeven dus heb ik ook het bestand: .msg opgeslagen en dit bestand wil ik tonen binnen mijn Access formulier.
Ik had gehoopt dat de webbrowser dit kon inlezen, echter vuurde deze het .msg bestand in een aparte window af en dat is niet bedoeling.
Juist de data in één formulier tonen kan de gebruiker makkelijk tekst kopiëren. En nee het is geen vaste structuur anders kon je deze tekst natuurlijk ook weer inlezen ;-(
Dus mijn vraag gaat echt naar welk object binnen je Access formulier kan je .msg bestanden weergeven?
 
Het ophalen of eigenlijk inlezen van Outlook via vba is allang gebeurd en wordt correct opgeslagen incl de bijbehorende bijlages.
Punt is dat deze data niet correct wordt weergegeven dus heb ik ook het bestand: .msg opgeslagen en dit bestand wil ik tonen binnen mijn Access formulier.?
Dit is en blijft een opmaak vrije import gelijk een csv struktuur. Daarvan kun je nooit verwachten dat er een opgemaakte mail van ontstaat gelijk aan de oorspronkelijke msg. Waar zouden de opmaak die per mail anders kan zijn vandaan moeten komen?

Alternatieven? De msg extensie heeft blijkbaar geen interne handler voor MS Acess.
Overweeg eens een test om op de achtergrond de mail als doc(x) of als pdf op te slaan en die via een embedded optie in een Access form te laten zien.

Imho is de weg te volgen die gegaan is via een veld import op csv level geen zinvolle optie meer bij gebrek aan gewaarborgde opmaak opslag hierbij.
 
Danku!
Ik heb de .msg bestand opgeslagen als .htm en deze weer opgevraagd in de webbrowser object.
Waarom bedacht ik zelf deze oplossing niet grrrr... haha nee echt veel dank!
 
Ach.... ik doe het er ook maar bij op het werk....
Graag gedaan....succes verder, het belangrijkste is dat je verder kunt.
 
Heren

Weten jullie toevallig hoe je een MS Word bestand of een MS Excel bestand in je formulier kan weergeven.
De webbrowser kan ik naast de html bestanden ook pdf en afbeelding type bestanden bekijken echter bij een .docx of een .xlsx opent het in een ander window.
Ik heb naar de objecten gekeken binnen MS Access maar kon niet vinden welke object dit weergeeft.
Dit moet volgens mij nog eenvoudiger zijn en wellicht hebben jullie dit ooit es gedaan.
 
Ja, dat heb ik wel eens gedaan. Je kunt een Word object opnemen in je formulier.
 
Klopt alleen maak ik gebruik van Office 365 en kan deze Word object niet vinden. Waar kan ik deze opvragen of vinden?
 
Ik kon het Ole Object niet vinden maar via een video werd het me duidelijk dat je een veld in je tabel als Ole Object moest instellen. Vervolgens een wizzard form aangemaakt en Ole Object werd aangemaakt.
Daarna Ole Object in huidige formulier geplaatst en in vba de volgende code geplaatst en document werd getoond.
OleObject.SourceDoc = "c:\test.docx"
OleObject.Action = acOLECreateLink
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan