Acces 2016 Frontend loopt steeds vast, OneDrive de veroorzaker?

Status
Niet open voor verdere reacties.

KPTPTT

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2018
Berichten
321
Hallo. We gebruiken gesplitste Access database waarbij FE applicaties op drie pc's en een centrale BE op een andere pc (in de Cloud) is geïnstalleerd. De laatste tijd hebben we problemen met de Access FE applicatie. Deze loopt een aantal keer per dag vast, reageert niet meer. Voorheen was de BE via een gedeelde map en een Drive letter via het LAN door de drie FE-nds benaderbaar. Wij hebben sinds een aantal weken de bestanden in OneDrive Business laten plaatsen, daarbij is de BE door de uitvoerende partij in de Cloud geplaatst. De bestanden in OneDrive worden opgeslagen in een lokale bestand c.q. map en gesynchroniseerd met het bestand in OneDrive, dus is lokaal ook beschikbaar voor als internet uitvalt. De lokale map/bestand is gedeeld en een driveletter toegekend, zodat de FE's toegang kunnen krijgen. In eerste instantie waren er "geen" problemen, de gebruikers ondanks problemen melden niets. Maar nu blijkt de FE regelmatig vast te lopen.

Zou het probleem in het gebruik van OneDrive kunnen liggen? Zo ja, waarom eigenlijk. De lokale map met Access BE is gedeeld en wordt toegepast zoals voorheen zonder OneDrive. Het enige wat OneDrive doet is de Access BE bestand synchroniseren met het lokale bestand. Ik ga er daarom van uit dat de gegevensuitwisselingen tussen FE en BE rechtstreeks zonder delay via het LAN gaan en niet via internet naar de Cloud. Zie ik dit goed?
 
Geef eens wat meer data:
  • OS van lokale PC's
  • Update beleid van OS en Ofice 2016 OK?
  • Versie van Onedrive => Updaten als het NOK is. Maak goede images/backups....
  • Komt er eventueel toch nog een melding bij de crash? Zoja welke?
  • Wat zeggen de logs?
  • Treedt het random op of bij bepaalde acties?
  • Is de lock file weg als de laatste user uitgelogd is? Niet ... deleten die file. Bron
  • Wat heb je eigenlijk al gedaan/gecheckt behalve dit verhaal opschrijven? Google geeft me zo wie zo de Help site van Microsoft al. Ik neem aan dat je dit allemaal al nagelopen hebt als beheerder?

Kwam dit nog tegen, crashes als je gaat zoeken....
Tja en dat kan best breed zijn... immers een query draaien kan ook zoeken zijn, een next record actie is een hele simple zoekactie....
https://answers.microsoft.com/en-us...ess-when/03c6fff5-e8ae-4599-b133-29973c30d242
 
Laatst bewerkt:
Goed punt. Ik werk zelf altijd met echte netwerkshares en heb nooit problemen met Access gehad.
We hebben net Onedrive gekregen maar nog geen moment overwogen om mijn voor de afdeling gemaakte databased daar op te zetten, dat is meer een vervanging van de persoonlijk "home" sectie op de huidige servers waardoor het voor de beheerders allemaal makkelijker wordt... Men geeft de handel dan gewoon over aan MS ipv zelf goed beheer te doen, dus puur een kostenplaatje.
Welk probleem los je eigenlijk dus op door naar Onedrive te gaan met dit soort zaken...?

Heb Onedrive for business bekeken maar voor backup van je eigen data toch voor onervaren mensen een groot risico ondanks de redundancy policy van 60 of 90 dagen.... want stel een onervaren gebruiker kiepert een grote map lokaal weg die te groot is voor de lokale prullenbak.... en in de haast of onwetendheid wordt alles met JA beantwoord, gebeurt dat in Onedrive ook en begint na 3 dagen het proces van het legen van die prullenbak...
Na een x aantal maanden vind de gebruiker niks meer terug online van die hele map....ook niet in de on line prullenbak van Onedrive, schokkend...
Met ons oude backup systeem kon dat nooit.... wel lokaal weggooien maar op de server weggooien moest echt handmatig gedaan worden, de sync deed dat juist niet om de geschetste per ongeluk problemen te voorkomen.

Ok, dat laatste was wel off-topic... ;)
 
Laatst bewerkt:
Hartelijk dank voor jullie bijdragen, het geeft weer stof tot nadenken. Artikelen gelezen hebbende, geloof ik nu zelf ook niet dat OneDrive geschikt is voor Access. Helaas heeft de ICT-r alles maar in OneDrive gezet. Helaas hoor ik na 6 weken dat eea problemen geeft en dat is ongeveer het moment dat OneDrive operationeel is. Ik krijg ook weinig informatie van de gebruikers over de gebeurtenissen, alleen bij het vastlopen "geen reactie en grijst uit", soms zijn de laatst ingevoerde gegevens weg.

Als Access alleen in de Cloud staat, kan ik begrijpen dat het niet goed kan gaan maar als ook een lokaal bestand beschikbaar is en het bestand in de cloud wordt gesynchroniseerd, zou je denken dat Access wel kan werken omdat het lokale bestand is gedeeld met alle FE pc's en het synchroniseren slechts een parallel proces is in de achtergrond. Is dit ook zo??

Alle pc's OS beschikken over W10 (1809). Worden regelmatig geupdated. OneDrive is in laatste stand. Logs nog nazien. Optreden bij actie niet bekend, gebruikers informeren hieromtrent slecht. Lockfile BE wordt gewist bij afsluiten alle FE-nds.
Voor de zekerheid maken we iedere dag een backup via KPN Backup Online.

Morgen ga ik de BE uit OneDrive halen en hoop dat het probleem zich oplost. Ik laat het resultaat weten.

Ik ben er langzamerhand achter dat het nut van OneDrive gebruik maar beperkt is. Bestanden opslaan en MS Exchange Server met de gemeenschappelijke IN-box zijn de belangrijkste functies.
 
Laatst bewerkt:
Bij al dit soort zaken blijft de vraag:
Welk probleem los je eigenlijk dus op door deze actie te introduceren.?....
In veel gevallen vooral kosten gestuurd en veel minder kwaliteit gestuurd... Tja daar hangt meestal een iets hoger prijskaartje aan... maar op termijn meer kans om goedkoper te zijn....
Hoe vaak is het niet penny wise pound foolish.....:eek:
 
Hier lopen de FE ook regelmatig vast, na een overschakelen van de Citrix omgeving naar een Windows 10 schil, altijd na een periode inactiviteit dat je dus weg bent van de PC en krijg je een foutbericht dat de netwerkverbinding werd verbroken en staat de DB vast. Je kan dan alleen de DB beëindigen met een CTRL+ALT+Del taakvenster en herstarten. De ICT verantwoordelijke denkt dat het met een uitbreiding van het geheugen van de server zou moeten opgelost geraken al geloof ik daar niet veel van; we zien dat de updates die Microsoft doet gewoon de database zijn vroegere functionaliteit doet verminderen ten voordele van andere toeters en bellen die er helemaal niet toe doen. En zaken die vroeger werkten en waar ze nu geen weg meer mee kunnen kieperen ze er gewoon uit.
 
Goed nieuws. Ik heb de Backend database BE uit de cloud (OneDrive) gehaald en weer als bestand op de schijf gezet. Het probleem van vastlopen van de FE lijkt over te zijn. Hoewel we er van uitgingen dat de FE verbonden was met het lokale BE bestand, waarbij het lokale BE bestand naar de cloud wordt gesynchroniseerd, blijkt de cloud functionaliteit voor de database toch schadelijk te zijn. Ik heb een vermoeden dat de grote latency vertraging van de data uitwisselingen over het internet tussen de FE en de BE de boosdoener is. Daarbij zie je dat de lokale database constant wordt gesynchroniseerd met het databastand in de cloud, dus het lokale bestand moet twee zaken tegelijk doen, synchroniseren en communiceren met de FE.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan