• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

numerieke waarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

willema

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2005
Berichten
308
Beste forumleden,

Ik heb een aantal csv-bestanden met data. In een kolom staan op het eerste zicht numerieke decimale waarden tot 4 cijfers na de komma.
Het decimale teken is een komma en er worden geen punten gebruikt als scheidingsteken. De getalnotitie is Standaard.

Wat ik al geprobeerd heb met tips op het internet, ik slaag er maar niet in om met die waarden te gaan rekenen na een copy/paste in een gewoon werkblad.

In bijlage een voorbeeldbestandje met zo wat waarden. Wie ziet wat er fout loopt ? Hoe kan ik met die waarden beginnen rekenen ?
 

Bijlagen

  • Test numerieke waarden.xlsx
    13,5 KB · Weergaven: 19
Ik tel er zo 10 bij op in je bestand.
 
zet ergens in de sheet het getal 1 en kopieer deze cel.

Selecteer vervolgens het bereik wat getallen moeten worden en ga met de r-muisknop naar plakken speciaal. Klik op vermenigvuldigen en op OK.
 
Dag HSV en SjonR,

dit waren twee trucjes uit een Youtube-tutorial die ik eerder probeerde zonder succes. En bij jullie wel ? Dan is er iets mis met mijn Excel of Werkmap ?

In bijlage screengrabs volgens jullie instructies:

In de eerste volgens SjonR. C1 gekopieerd. Over een bereik van alle niet-lege cellen in kolom A, plakken speciaal - Vermenigvuldigen. En dan bij wijze van test in B1 de SOM van A1 tem A7. Daar komt 0 uit
In de tweede volgens HSV staat in kolom B de waarde van A + 10. Foutmelding.
 

Bijlagen

  • Test SjonR.png
    Test SjonR.png
    7,2 KB · Weergaven: 29
  • Test HSV.png
    Test HSV.png
    8,1 KB · Weergaven: 36
=A1+10 werkt hier prima in jouw bestand.
 
Er moet echt iets mis zijn met mijn Excel. Ik heb bij wijze van test een Nieuwe Map geopend.
Notitie op getal met 4 decimalen gezet en vervolgens in zo'n cel 12.3456 getypt. Na Enter verschijnt er 123456.0000

Tot 0.9999 loopt het goed. Vanaf 1.0000 komt er 10000.0000 in de cel te staan. Scheidingsteken voor duizendtallen (.) gebruiken staat NIET aangevinkt.
 
Laatst bewerkt:
Heb je een vinkje staan bij?

Opties→Geavanceerd→Opties voor Bewerken→Automatisch een decimaalteken invoeren.

Vink die uit.
 
Het decimale teken is een komma en er worden geen punten gebruikt als scheidingsteken. De getalnotitie is Standaard.

Notitie op getal met 4 decimalen gezet en vervolgens in zo'n cel 12.3456 getypt. Na Enter verschijnt er 123456.0000

Wat is het nou? Je geeft eerst aan dat je een komma als decimaalteken gebruikt, vervolgens typ je een punt. Die doet natuurlijk niets, dan is het logisch dat je 4 nullen achter de komma krijgt. Ook bij mij werkt jouw bestand prima. D.w.z.: Excel blijft de basiskolom als tekst zien, maar je kunt er prima mee rekenen in kolom B.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan