• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Complexe voorwaardelijke berekening

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bremzki

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 mei 2019
Berichten
3
Hoi,

Ik probeer in Excel een formule te maken voor een berekening, maar kom er niet uit.
In vier verschillende kolommen staan per rij vier mogelijke artikelcodes. Elke kolom staat voor een groep en een groep bestaat uit drie codes.

Concreter:
Cel 1: artikelcode uit groep 1: 51, 52 of 5222
Cel 2: artikelcode uit groep 2: 53, 54 of 541
Cel 3: artikelcode uit groep 3: 55, 56 of 57
Cel 4: artikelcode uit groep 4: 551, 561 of 571

Per rij kan er dus een combinatie van vier codes staan. Bijvoorbeeld 51,54,55,571. Ook kunnen cellen leeg zijn.
Nu zijn de eerste, tweede en derde artikelcodes per groep in waarde gelijk (dus 52 is bijvoorbeeld evenveel waard als 56 en 561)
Nu wil ik in cel 5 dat hij één artikelcode toont, waarbij per groep de hoogste waarde telt. Bij gelijke waardes telt de eerste kolom.

Enkele voorbeelden:
-bij 51,53,55,551 volgt in cel 5 artikelcode 51 omdat de waardes gelijk zijn.
-bij 52,54,57,leeg volgt in cel 5 57 omdat deze de hoogste waarde heeft.
-bij leeg-54-leeg-561 volgt in cel 5 artikelcode 54 omdat deze de hoogste waarde heeft en in de eerstvolgende kolom staat.

Nu heb ik geprobeerd een formule te maken voor cel 5 met ALS.VOORWAARDEN (OF....., maar het probleem is de logische volgorde.
Wie kan mij helpen bij deze lastige puzzel? Of misschien is het juiste erg makkelijk maar heb ik er te weinig kennis van.

Groet,

Bram
 
Laatst bewerkt:
Prima uitleg denk ik.
Maar waar is je voorbeeld document?
 
Welkom op het forum, meteen een tip: plaats voortaan meteen een Excel voorbeeld bij een vraag (staat ook hier beschreven: https://www.helpmij.nl/forum/announcement.php?f=5).

On-topic: met een paar (verborgen) hulpkolommen krijg ik het voor elkaar. Alles in 1 formule gieten maakt het nogal complex en onoverzichtelijk denk ik.
 

Bijlagen

  • vb_Bremszki (AC).xlsx
    11,1 KB · Weergaven: 15
Bij deze het voorbeeldbestand
 

Bijlagen

  • Voorbeeld berekening artikelcode.xlsx
    31,1 KB · Weergaven: 8
Bij deze de oplossing uit #3 ingevuld in je voorbeeld.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld berekening artikelcode (AC).xlsx
    82,1 KB · Weergaven: 23
Bij deze de oplossing uit #3 ingevuld in je voorbeeld.

Fantastisch! Helemaal goed zo. Dank voor de snelle (re)actie AlexCEL, hier kan ik mee verder.
Wat een prachtig mooi forum dit. Dit was mijn eerste vraag hier en direct goed en snel geholpen. Ik kan weer door :).
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan