VBA programmeren in Outlook

Status
Niet open voor verdere reacties.

JacquesL

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2018
Berichten
78
Goedemiddag,

Ik heb eigenlijk even een vrij simpele vraag, ik kom er echter niet helemaal uit via Helpmij en Google. Is het VBA programmeren in Microsoft Outlook hetzelfde als het VBA programmeren in Microsoft Excel?

Zijn hier eventueel ook (Nederlandstalige) Hanboeken voor als het anders is, VBA Excel heb ik?

Nou zijn dus eigenlijk 2 vragen geworden, maar ik hoor het graag.

Alvast bedankt

Groetjes
Jacques
 
Hallo Ed Moor,

Bedankt voor je snelle reactie, misschien is het even handig te vertellen waar ik mee bezig ben. Met VBA voor Excel kan ik aardig uit de voeten. Echter ben ik nu een programmatje aan maken waar ik een soort van helpdesk (ticket) systeem aan het maken ben voor een bedrijf hier in de regio waar ik in een oogopslag kan zien welk ticket er nog openstaat en waar actie op ondernomen moet worden. Outlook staat de hele dag op en en Excel niet. Kan natuurlijk wel, maar met Outlook wordt het een stuk eenvoudiger. Ik weet echter niet waar Outlook de gegevens opslaat die je in de velden invoert. Vandaar mijn vraag.


Groetjes
Jacques
 
Outlook is voor mail, agenda en contacten. Daar is het object op gebouwd.
Een ticketsysteem is iets totaal anders en kan je wellicht beter naar Access kijken.
Outlook kan je dan gebruiken voor ticket roulatie.

Als het volledig nieuw gebouwd gaat worden kan je wellicht beter SQL Server Express gebruiken.
Een interface ervoor kan je dan maken met vb.Net
Beide zijn gratis te gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Ed,

Ik heb lang geleden bij een bedrijf gewerkt als Helpdesk medewerker en later als Contract administrator en in beide functies werd er gebruik gemaakt van programmaatjes die waren gemaakt in Outlook. Als ik op mijn werk kwam en Outlook opstartte werden deze programma's automatisch mee opgestart. Eigenlijk wil ik gewoon weten waar de data van de velden opgeslagen worden. In Excel is dat redelijk eenvoudig in kolommen, maar waar in Outlook?
 
Outlook is geen database met velden en tabellen. Het kan best zijn dat dat programma in Outlook liep maar daar zal dan ook een eigen datastructuur in bijvoorbeeld Access of SQL server achter zitten of 1 van de vele andere mogelijkheden qua data opslag. De gegevens van de velden in de forms die je dan maakt worden daar dan in opgeslagen. Outlook wordt dan puur als frontend ingezet.
 
Laatst bewerkt:
Outlook is geen database met velden en tabellen.
Maar Outlook heeft wel degelijk een tabel met velden. Lees: 'een tabel' als één tabel, en je weet al dat je daar nooit een goede database omheen kan bouwen. Dat wil niet zeggen dat je in Outlook niet iets kan maken waarin je een database aanspreekt (via ADO doorgaans) en de workflow in Outlook doet. Zo heeft een meldingen/incidenten systeem uiteraard voordeel van de mailfunctionaliteit. Maar het échte systeem zou ik toch echt in een database maken. Dat je vanuit Outlook de incidenten daar in schiet, kan prima. Maar ik zou nooit een systeem maken dat draait op Outlook, ook al staat dat de hele dag open. Je mag toch aannemen dat de helpdesk medewerkers het voor hun werk noodzakelijke programma (de database) toch echt wel open zullen zetten.
 
Je kunt natuurlijk van ieder 'ticket' een task-item maken.
Gegevens worden in de eigenschappen van items bewaard.
Items in Outlook worden in outlookfolders bewaard.
Outlook lijkt me geknipt voor wat je wil, een DB een onnodig gecompliceerde benadering.

https://www.snb-vba.eu/VBA_Outlook_external.html
 
Laatst bewerkt:
Met dit verschil dat je zo'n database in Access in een halve dag klaar en draaiend hebt, terwijl je in Outlook een paar weken aan het programmeren bent :).
 
@Octa

Misschien is dat wel afhankelijk van wie het doet :p
Zoek je een uitdaging of een weddenschap ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan