• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel tijd wanneer langer dan 5 uur gewerkt, 0,5 uur aftrekken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Martijn759

Gebruiker
Lid geworden
9 mei 2019
Berichten
6
Goede avond,

Ik ben een planning aan het maken op Excel en loop vast bij het verwerken van de totale uren.
Ik neem de starttijd en de eindtijd. Deze zijn bijvoorbeeld 12:30 en 19:00. Ik trek 19:00u van 12:30 af en houd dan 5 uur over. Maar wanneer er 5 uur of langer gewerkt is word er een half uur pauze gehouden dus wil ik deze automatisch van de totale werktijd aftrekken. Is dit mogelijk? Ik heb een bijlage ingevoegd met een voorbeeld dat ik heb proberen te maken.
 

Bijlagen

  • Test tijd.xlsx
    10,1 KB · Weergaven: 39
Martij, welkom op Helpmij.nl!

wijzig de formule in C3 in
Code:
=ALS((B3-A3)<5/24;0;1/48)

Uitleg:
5/24 is voor excel 5 uren
1/48 is voor excel een half uur

Voor excel is een etmaal (24 uur) gelijk aan 1
 
Laatst bewerkt:
Martij, welkom op Helpmij.nl!

wijzig de formule in C3 in
Code:
=ALS((B3-A3)<5/24;0;1/48)

Uitleg:
5/24 is voor excel 5 uren
1/48 is voor excel een half uur

Voor excel is een etmaal (24 uur) gelijk aan 1


Wat een snelle reactie! En opgelost! Geweldig! Bedankt!!
 
Martij, welkom op Helpmij.nl!

wijzig de formule in C3 in
Code:
=ALS((B3-A3)<5/24;0;1/48)

Uitleg:
5/24 is voor excel 5 uren
1/48 is voor excel een half uur

Voor excel is een etmaal (24 uur) gelijk aan 1

Misschien kunt u me nog helpen met het volgende probleem :)


Ik vul nu de begin en eindtijden in. Hij berekend automatisch of er een pauze van af moet of niet en baseert daarop zijn totale uren. Al deze totale uren van de dagen in de week telt hij op in 1 kolom. Ook heb ik nog een kolom met daar in het aantal uren dat iemand in contract staat per week. Ik wil graag de gewerkte uren van de contract uren aftrekken zodat ik meteen kan zien hoeveel uren iemand meeneemt naar de volgende week. Het kan ook zijn dat iemand meer uren werkt dan in contract staat, dan dient er een min getal te komen staan.


Ik heb een nieuw voorbeeld ingevoegd als bijlage.
 

Bijlagen

  • Test tijd.xlsx
    10,3 KB · Weergaven: 38
Martijn,

het is niet nodig of gewenst steeds te quoten, gebruik voortaan de knop Reageer op bericht.

Zou je je bijlage willen uitbreiden met een aantal regels?
Dan ontstaat er een reëlere schets van hoe het er uit komt te zien en wat je met je vraag bedoelt.
 
@Haije

Oke, bedankt voor de tip!

Ik heb een nieuw bestand ingevoegd als bijlage. Misschien geeft dit wat duidelijkheid.
 

Bijlagen

  • Test tijd.xlsx
    20,2 KB · Weergaven: 22
Volgens mij kun je tijd niet negatief weergeven

PHP:
=y4-c4

zou moeten zijn
PHP:
=c4-y4

Maar dat gaat mank op negatieve tijden
 
Nee negatieve tijden (of datums) kan inderdaad niet maar daarom worden in urenverantwoordingen waar ook meer én minder uren worden getoond de tijd omgezet in een numerieke waarde en dat is heel eenvoudig.. door een tijd te vermenigvuldigen met 24.

dus als je de formule

Code:
=y4-c4

herschrijft naar

Code:
=(Y4*24)-(C4*24)

met een logische kop erboven dan kun je prima teveel en te weinig uren weergeven in excel.
wellicht dat een afronding op kwartier, half uur of uur nog handig kan zijn om vreemde breuken te voorkomen
bijvoorbeeld omdat iemand 14 minuten overwerkt en dan wordt getoond als 0,2333333
terwijl 0,25 voor kwartier, 0,5 voor half uur wel herkenbaar zijn, maar 0,23333 voor 14 min niet.


Als je wel erg gehecht bent aan de tijdnotatie maar niet meer hoeft te rekenen met de uitkomst kun je negatieve tijd ook als tekst tonen
dan kom je op een wat complexere formule

Code:
=ALS(Y4-C4>=0;Y4-C4;"- "&TEKST(ABS(Y4-C4);"uu:mm"))

met de negatieve uitkomst kun je dus niet rekenen want dat is een tekst.
 
@TitaTovenaar

Bedankt! Ik hoop dat er nog een manier is met 1 kolom.



@roeljongman

Top! Bedankt!

De formule werkt goed! Echter wanneer ik nu een getal boven nul heb maakt hij er een kommagetal van in plaats van uu:mm aanduiding. Is dit op te lossen?
 
ja dan staat de celopmaak waarschijnlijk nog op standaard en moet je de celopmaak even aanpassen naar tijdnotatie dan zou dat getal omgezet moeten worden in tijd
 
@roeljongeman

Wauw, dat had ik geprobeerd en toen deed hij het nog niet. Nu werkt hij wel. Excuus.

Bedankt voor de hulp!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan