Ervaringen met verplaatsen van OneDrive en opnieuw installeren van Windows?

Status
Niet open voor verdere reacties.

hmwul

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2012
Berichten
430
Het is mogelijk om OneDrive te verplaatsen naar een andere schijf of partitie.
Met name interessant voor Office 365 gebruikers: zij kunnen op een andere plaats een 1TB OneDrive neerzetten.
Meestal op een grote conventionele schijf. Het gaat dan niet ten koste van de beperkte SSD ruimte.

Hoe dat te doen is niet zozeer de vraag.
En ongetwijfeld zal alles goed gaan, totdat... Windows opnieuw geïnstalleerd moet worden.

Immers bij een nieuwe installatie zal Windows OneDrive in principe weer op C: zetten.
C: is dus een SSD van, zeg, 512GB (netto meestal zo rond de 400GB, na aftrek van reserved space en Windows zelf), of misschien zelfs minder.

Ik stel me zo voor dat Windows dan probeert de data van die 1TB OneDrive (cloud) op die schamele 400GB te proppen, hetgeen uiteraard niet gaat lukken.

Vraag:
Heeft iemand hier dit al eens aan hand gehad?
Hoe moet je dit oplossen?

Thanks!
 
Dus die instelling ligt dan vast in het account en niet op de pc? Immers waar TS op wijst is dat OneDrive direct zal beginnen met uploaden naar de locatie op de C. Dat dit wel gebeurd is op internet te vinden. Vraagt OneDrive na een nieuwe installatie om toestemming om bestanden te verplaatsen/up te loaden? Zo ja, dan kun je eerst nog het pad wijzigen naar de externe locatie.
 
Laatst bewerkt:
Onduidelijke antwoorden! Dat je instellingen kunt doen is duidelijk, echter het draait om het feit waar liggen die instellingen vast! Immers is de vraag bij herinstallatie, blijven die instellingen behouden?
 
Bij een herinstallatie van Windows uiteraard niet als je kiest voor een volledig nieuwe installatie.
Of dat bij een installatie met behoud van mappen bestanden bewaard blijft verwacht ik eigenlijk wel, maar weten doe ik het niet.

the-proper-care-and-feeding-of-mysql-databases-21-638.jpg
 
Laatst bewerkt:
onedrive bij 365 wordt altijd online bewaard bij (met) je account. Bij een nieuwe install van windows 10 moet je het weer even doorlopen.
 
Precies. Dat is nou net de vraag van TS en als ik op internet lees komt het daar voor dat zoals TS aangeeft het uploaden naar de C direct begint na de herinstallatie. Dus in ieder geval zoals het filmpje laat zien ontkoppelen al voor de herinstallatie.

#7 Er staat OneDrive is geïntegreerd in W10. Bij een nieuwe install even doorlopen is het punt niet. De vraag is, ben je dan niet te laat. TS is bang dat die gelijk naar de C gaat uploaden.

Dit probleem is niet nieuw en begint al in 2015/2016 als ik dat op internet lees.

So I just took a leap and reinstalled Windows 8.1 on my C: drive logging in with my Microsoft account. First thing I did then was changing the OneDrive path to the existing folder on D: (using the explorer) as it had already started downloading my stuff from the cloud. I guess the important thing here is that you do NOT want to move any existing files when being prompted. Afterwards OneDrive indexed the files for about 3 hours, but no files were duplicated or uploaded/downloaded.
 
Laatst bewerkt:
Vandaar de vraag dus of iemand ervaring heeft met een dergelijke situatie.
Kortom, het onderstaande is het scenario waaraan ik denk, maar wat ik dus niet zeker weet...

ik verplaats de OneDrive folder naar drive X:
gaandeweg is OneDrive misschien 7-800GB groot, prima tot dusver
ik doe een schone Windows install

Windows zet OneDrive op C: en gaat die synchroniseren met wat er op de server staat
ai... op m'n SSD-tje kom ik 500GB tekort

Wat dat laatste betreft, geen idee. Misschien merkt Windows tegelijk al dat de C-drive te klein is en draagt het 'oplossingen' aan?

Zoals OneDrive verplaatsen en dan pas synchroniseren, of misschien vraagt Windows of het OneDrive op een andere locatie moet zoeken of plaatsen.
Maar dat zal waarschijnlijk niet, want dat is te gebruikersvriendelijk, ha!
 
Het is mogelijk om OneDrive te verplaatsen naar een andere schijf of partitie.
Waarom vraag ik mij af?
zij kunnen op een andere plaats een 1TB OneDrive neerzetten.
dat gebeurt Online. Niet ten koste van je harde schijf.

Ik stel me zo voor dat Windows dan probeert de data van die 1TB OneDrive (cloud) op die schamele 400GB te proppen, hetgeen uiteraard niet gaat lukken.
Al heb je 200 GB, het zal nog lukken.

Zodra u Verkenner start in Windows 10 wordt OneDrive prominent getoond, naast onder andere uw schijfstations en netwerk. OneDrive mag u gerust beschouwen als uw harde schijf, waar u via internet verbinding mee hebt. In vaktermen: uw harde schijf bevindt zich in de cloud. Ofwel in een computer ergens ter wereld. Waarbij in dit geval uw online harde schijf ergens is ondergebracht in een computer die eigendom is van Microsoft.
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens op C:\Users\Gebruikersnaam\OneDrive
Misschien wanneer sync uitgeschakeld is, komt er niets op C: terecht.
(Klik even op de link die edmoor heeft opgegeven, zie zijn bericht boven)
 
Overigens ... een puntje waar ik zoeven aan dacht:
wanneer je Windows ook als virtual machine hebt (b.v. VMware) en je wilt toch bepaalde folders synchroniseren, dan moet je daar sync uitschakelen en alleen die bepaalde folders inschakelen.
 
Kijk eens op C:\Users\Gebruikersnaam\OneDrive
het is een bestandsmap die je online kan gebruiken zoals vermeld in Post10
Open het wolkje in de taakbalk.
Aantekening 2019-05-10 160702.png
 
Dit is wat kan en niet kan, de keus is aan jou bij een nieuwe installatie van windows 10. Omdat Onedrive zit ingebakken in Windows 10.

Hoewel je altijd een andere opslaglocatie kunt opgeven voor de bestanden die je maakt, bevatten de computerinstellingen standaardlocaties voor het opslaan van uw Bureaublad-, Documenten- en Afbeeldingen-bestanden.
Tijdens de installatie van Windows 10 heb je waarschijnlijk de mededeling 'Beveilig uw bestanden met OneDrive' gezien, waarin de voordelen worden opgesomd van het opslaan van je bestanden op OneDrive.
Als je op Volgende hebt geklikt, heb je OneDrive ingesteld als de standaard opslaglocatie. Als je de optie 'Alleen bestanden opslaan op deze PC' hebt geklikt, heb je jouw PC als de standaard opslaglocatie ingesteld.
Je kunt deze standaardlocatie voor opslaan op elk gewenst moment wijzigen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan