• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Draaitabelen bedienen met ComboBox

Status
Niet open voor verdere reacties.

Excel01

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2011
Berichten
129
In voorbeeld bestaand heb ik 3 tabbladen, Data, blad 1 (draaitabel) en blad 3 grafieken.
ik wil vanuit blad 3 draaitabel met combobox kunnen selecteren. is dit mogelijk. Ik doe dit nu met slicers en wil slicers vervangen door VBA combobox.
 

Bijlagen

  • Test.xlsb
    28,8 KB · Weergaven: 27
Ja dat kan maar waarom zou je het willen? In een combobox kan je maar 1 item selecteren en dan zijn de grafieken nietszeggend. De draaitabellen heb je overigens niet aan het juiste bereik gekoppeld.
 
Dit is een voorbeeld bestand. slicers nemen veel ruimte in beslag en daarom wil ik met domboboxen gaan proberen.
je hebt gelijk je kan maar een ding selecteren. maar misschien is het mogelijk om in die combobox onderwerpen aan te vinken.
zie vb
 

Bijlagen

  • zoiets.png
    zoiets.png
    57,5 KB · Weergaven: 50
Dan heb je een listbox nodig en neemt ook 'veel' ruimte in beslag. Daarnaast is een slicer veel sneller dan het het gebruik van filteren dmv VBA.
 
Ik heb niet meteen een oplossing in code maar het voordeel van slicers is groot
maar wel een idee.

je kunt middels VBA ook de grootte van de slicer beinvloeden. Dus op moment dat een slicer geen selectie heeft toon je alleen de kop (height = 20)
Als je de slicer aanklikt en gaat selecteren "klap je de slicer uit" door de hoogte toe te laten nemen en als ie weer inactief wordt verklein je de hoogte weer tot alleen de titel.

eventueel gebruik je nog wat VBA om de gemaakte keuzes van de slicer te tonen in een cel
Dit artikel van jkpieterse geeft de nodige info over hoe je slicers kunt bewerken in VBA.

https://jkp-ads.com/Articles/slicers00.asp
 
Je kan de slicer stijl aanpassen, zie bijlage...
 

Bijlagen

  • Test (1).xlsb
    31,6 KB · Weergaven: 30
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan