Wat neemt zoveel ruimte in op mij SSD???

Status
Niet open voor verdere reacties.

jbusser

Gebruiker
Lid geworden
23 feb 2007
Berichten
147
Hallo,
Ik heb een Acer switch hybride (tablet/Laptop) waar ik veel plezier mee heb.
De enige onhebbelijkheid van het apparaatje is de beperkte SSD die er in zit (32GB) maar met een grote micro SD is hier goed mee te werken.
Echter bij het inspecteren van mij pc zie ik, wanneer ik de SSD eigenschappen bekijk, het dat er 15,2 GB gebruikt zou zijn.
Wanneer ik echter diezelfde schijf open in explorer en ik zet "verbrgen bestanden weergeven" aan (waarbij ik er dus vanuit ga dat nu alle folders weergegeven worden) en ik selecteer alles (ctrl +A) en ik klik dan op eigenschappen kom ik maar op 7GB aan bestanden.
Wat is die overige 8,2 GB (een behoorlijke percentage onverklaarbare HDD ruimte...)

Ik heb ook al geprobeerd een schijfopruiming met systeembestanden uit te voeren maar dit ruimt ook niet écht op.
Overigens staat er uitsluitend W10 home op en Office 2016... Verder niets noemenswaardigs
 
Laatst bewerkt:
En waar staat je virtuele geheugen geparkeerd?
Waar kan ik dat in W 10 vinden/instellen?
Overigens lijkt mij dat het swapfile wél gewoon zichtbaar is bij de totale hoeveelheid gebruikte ruimte ???

https://www.jam-software.com/freeware/
Kijk met deze tool eens.
Wordt er gebruik gemaakt van de slaapstand?
En met schijfopruiming ook bij de "meer opties" systeemherstel schoonmaken, op hoeveel GB staat die?
Vorige installaties, systeemherstel en updates zijn al verwijderd en er wordt géén gebruik gemaakt van de slaapstand.
Ik zal vanavond, als ik weer thuis ben, je link eens proberen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Geheugenschijven ondervangen hun gebreken door met software constant te testen of het geheugen goed bruikbaar is en slechte delen worden dan gemarkeerd waarbij de informatie die daar staat zo mogelijk wordt verplaatst. Het zou dus best kunnen zijn dat dit geheugen niet zo heel goed meer is. Met geheugensticks heb je wel eens mappen die niet meer toegankelijk zijn dus ze gaan sowieso in delen stuk lijkt mij.
 
Als je 4GB RAM hebt, kan het zo maar zijn dat je 8GB pagefile.sys hebt. > Deze computer > RMK > Eigenschappen > Geavanceerde systeeminstellingen > Prestaties > Geavanceerd etc. Zo is het in W7 kijk zelf of dit ook zo is in W10.
 
Dank! jullie brachten mij op het juiste spoor.
Het betreft in dit geval niet pagefile.sys (die is maar 1,5 GB groot) maar swapfile.sys, deze meet maar liefst 16 GB!

Wat zoek- en leeswerk deed mij besluiten het te laten zoals het is daar W10 zelf bepaald wat de meest ideale grootte van het swapfile moet/mag zijn.
Indien er meer software wordt geinstalleerd zal de swapfile.sys in grootte gereduceerd worden.
Zoals het werd vermeld: By default, Windows will automatically size these files as necessary, and it does a decent job of it.
dus ik laat het maar zo...
Dank aan allen!
 
Duidelijk! Dank voor de terugmelding.

Je ziet dan wel meteen waar je met Acer switch hybride (tablet/Laptop) met 32GB tegen aanloopt.
Met Android had het nog wel gekund maar Windows heeft nu eenmaal meer ruimte nodig. (en Android draait niet zo maar standaard hierop...)
Ben benieuwd hoelang je nog normaal werken kunt op dit systeem.
Laat nog eens wat van je horen als tip voor anderen.
 
Windows 7 kent geen swapfile.sys. Is mij niet duidelijk de uitleg van die combinatie van pagefile.sys en swapfile.sys.
Kunt altijd de grootte van de page.file handmatig instellen.
 
Hallo,
Ik heb een Acer switch hybride (tablet/Laptop) waar ik veel plezier mee heb.
..................
Overigens staat er uitsluitend W10 home op en Office 2016... Verder niets noemenswaardigs
Ik zou niet snel overwegen om terug te gaan naar Win7 ivm het aankomende verlopen van de support.
 
Laatst bewerkt:
Het betreft in dit geval niet pagefile.sys (die is maar 1,5 GB groot) maar swapfile.sys, deze meet maar liefst 16 GB!
Vreemd, ding is hier 16MB op 1 PC en 2,4 op een andere en wordt gebruikt door de Windows apps, die eens ontdekken welke dat is via taakbeheer?

Tevens is de pagefile indien met vaste waarde vrij klein bij intern geheugen van maar 4GB of staat die op door Windows beheren?, ze kunnen ook naar een SD worden verhuisd overigens.
 
De rekensom klopt niet, namelijk: er werd uitgegaan van een totale grootte van 15,2 Gb en u vond een bestand van 16 Gb op een schijf met 32 Gb. Samen met dat swapfile.sys bij Windows 10 om en nabij 256 Mb groot zal zijn heeft u mogelijk een probleem met fouten in het bestandssysteem. Dat is te controleren met chkdsk.

Pagefile.sys en swapfile.sys komen allebei voor in Windows 10. De werking van beide is de zelfde, namelijk schijfgeheugen en het wordt afgeraden om dat te plaatsen op een geheugenschijf vanwege slijtage. De functie van swapfile is het opnieuw opstarten van een applicatie zoals eerdere Windows versies dat doen met slaapstand. Hervatten dus. Naar mijn indruk zijn de namen pagefile en swapfile bij Windows 8 en 10 daarbij anders gebruikt. Verwarrend. Het wisselbestand, of dat nou pagefile of swapfile heet, hoeft trouwens ook niet groot te zijn. Bij mij is 5 Gb aanbevolen maar het is - automatisch beheerd - iets meer dan 3 Gb en daar durf ik nog wel onder want er is voldoende geheugen en voor internet heb je alweer de tijdelijke Internetbestanden.
 
Lijkt mij gezien meerdere reacties dat zaken niet kloppen. Normaal is de pagefile 2 x het RAM. Maar overal kun je lezen dat je bij virtueel geheugen de grootte en de locatie i.v.m. ruimte zelf kunt instellen. Slijtage is overal. Zet het virtueel geheugen afhankelijk van het RAM op de SSD op 4096 en dan is het normaal gesproken goed.
 
Toch nog even over de slijtage. SSD stations hebben nog een inhaalslag te maken voor wat betreft de duurzaamheid. Waarom zou je ze gaan belasten met schrijfacties als dat niet nodig is? Niet iedereen koopt zomaar steeds een nieuwe ergens van, zoals in vandaag al twee keer heb gelezen maar ik ga ook niet steeds naar de stad om daar in winkels te staan.

Het wisselbestand wordt door programma's naar believen gebruikt voor bijvoorbeeld een stukje muziek wat wordt geluisterd of een afbeelding die werd bekeken. Laat de computer dat opnieuw opzoeken en niet steeds naar schijf schrijven. Een groot wisselbestand hebben is de computer veel moeite laten doen voor niets. In de tijd dat die beter wat anders kan doen en verspilling van energie.

Maak het dan liever zo klein mogelijk en de maximale grootte even groot als de minimale toegewezen ruimte. Het door Windows groter moeten maken ervan vormt dan geen bezwaar meer. Ik kan vraagsteller aanraden om eens op te starten zonder wisselbestand en dan deze opnieuw te maken.
 
Wisselbestand wordt alleen gebruikt als de interne ram op is en het is niet hetzelfde als de swapfile, SSD's gaan tegenwoordig langer mee dan harde schijven, gaarne geen onwaarheden verkondigen.
 
"De waarheid" bestaat niet! Het is een kwestie van feiten en dan kun je daar weer een andere interpretatie aan geven. SSD's kun je gewoon 100% belasten en gebruiken. Zet gewoon een wisselbestand op de SSD, geen enkel punt. Ik kan die SSD's niet kapot krijgen. En als de SSD's en HDD's defect zijn koop je nieuwe, die rommel kost vrijwel niets meer.
 
De functie van swapfile is het opnieuw opstarten van een applicatie zoals eerdere Windows versies dat doen met slaapstand. Hervatten dus
We komen er wel. Swapfile is voor toekomstige ontwikkelingen en hoort klein te zijn. Het is verbonden met het page file ("off page" betekent geen ruimte meer) want wanneer het virtueel geheugen wordt uitgeschakeld dan is ook het swapfile gewist.

MLC flash cellen kunnen een paar duizend keer beschreven worden en TLC een derde daarvan. Met "wear leveling" wordt het station gelijkmatig beschreven, wat doet verwachten dat een grotere SSD beter is. De duurzaamheid wordt vooral geroemd om het ontbreken van bewegende delen en de stootvastheid van draagbare apparaten. Hier onder de link naar een test waar de SSD's inderdaad goed uit komen maar dit is een continue test en ik ga ervan uit dat de geheugencellen over tijd minder presteren door verwering.

https://www.ct.nl/reviews/hoe-lang-gaan-ssds-echt-mee/

Hier nog advies over hoe een SSD langer mee zou kunnen gaan:

https://www.ct.nl/workshops/hoe-verleng-je-de-levensduur-van-een-ssd/
 
Doen wat iedereen op internet doet! Knippen en plakken en alles klakkeloos overnemen. Allemaal onzin over die SSD's. Ik heb er meerdere en ik kan iedereen verzekeren, belast ze 100%, ze zijn betaald en je moet ze optimaal gebruiken. Defect is defect en dan koop je een nieuwe.

Al dergelijke artikelen van de links in post 17 en 18 geven wel aan waardoor de ICT-projecten bij de overheid steeds uitmonden in een chaos. Men beweert dat men kennis van zaken heeft, maar begrijpt het uiteindelijk zelf niet. Als het te laat is, kloppen ze met de problemen bij Helpmij.nl aan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan