Plaatje scrolling in slide tijdens presentatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pieter671

Gebruiker
Lid geworden
26 jun 2015
Berichten
100
In een presentatie heb ik op één slide een lang plaatje.

Mijn bedoeling is om dit plaatje vier stappen naar boven te bewegen. (klikken en naar boven scrollen)
Zie bijgevoegd voorbeeld in zip-bestand.


Eerst wordt het gele blok gepresenteerd.
Na een klik scrolt het plaatje naar boven en dan wordt het rode blok zichtbaar (met delen van het gele en blauwe blok).

Vervolgens bij de volgende klik schuift het plaatje weer naar boven en wordt het blauwe blok zichtbaar.
etc. etc.

Ik krijg het niet voor elkaar om dit met meerdere animatiepaden (omhoog) te doen.
Bij iedere eerstvolgend animatiepad begint het plaatje weer vanaf het beginpunt.

Vraag:
Weet iemand hoe je dit kan oplossen?
 

Bijlagen

  • Scrollen plaatje.zip
    23,2 KB · Weergaven: 29
Heb je er al eens aan gedacht om er 4 verschillende vakken van te maken? Die kun je naar hart en lust manipuleren in je animatie.
 
Bedankt voor jullie reacties.

@alphamax
Mooie link. Ik zoek alleen naar een mogelijkheid om één langwerpig plaatje - waarbij delen van het plaatje nog niet zichtbaar zijn - verderop in het plaatje kan scrollen.

@OctaFish
Mijn doel is juist dat het plaatje één geheel blijft.
 
Wat is daar het nut van? Als je het plaatje in vieren knipt, heb je vier kleine plaatjes in je presentatie die daar dus nauwelijks groter of zwaarder van wordt. Ik dacht dat het altijd om het resultaat ging, niet om de manier waarop je dat bereikt. Ik denk niet dat de toeschouwers geld terug vragen als je het gewenste effect kunt laten zien, en ze komen er achter dat het met 4 plaatjes is gemaakt en niet met één...
 
Het nut.....

In het originele plaats is een document (een lang Excel-sheet).
In de presentatie scrol ik iedere keer een stukje verder in de sheet.

De deelnemers krijgen dan het gevoel dat ze daadwerkelijk zelf in het model zitten.

Lijkt mij grafisch wel mooi.
 
En hoe maak je een afbeelding van een lang excel-sheet?
Meerdere screenshots die je aan elkaar plakt?
 
Laatst bewerkt:
En hoe maak je een afbeelding van een lang excel-sheet?
Dat kan nog wel met een goed screen capture programma; Snagit kan een scroll wel maken. Maar verder geef ik je gelijk; het is net zo eenvoudig (zo niet veel makkelijker) om de verschillende deelgebieden afzonderlijk af te vangen, en die dan middels animatie in je presentatie te zetten.

En het nut?
De deelnemers krijgen dan het gevoel dat ze daadwerkelijk zelf in het model zitten. Lijkt mij grafisch wel mooi.
Lijkt mij typisch een geval van Vorm boven Inhoud... Zorg er éérst voor dat je de informatie die je over wilt brengen daadwerkelijk te zien, en leesbaar is voor de mensen voor wie je presenteert, en ga dán pas kijken of het visueel aantrekkelijk(er) is te maken. Een goede presentatie is in de eerste plaats een presentatie waarbij je de informatie op de beste manier overbrengt op je publiek. En of die informatie dan 'scrollt' of niet, doet daar niets aan af.
 
Lijkt mij typisch een geval van Vorm boven Inhoud... Zorg er éérst voor dat je de informatie die je over wilt brengen daadwerkelijk te zien, en leesbaar is voor de mensen voor wie je presenteert, en ga dán pas kijken of het visueel aantrekkelijk(er) is te maken. Een goede presentatie is in de eerste plaats een presentatie waarbij je de informatie op de beste manier overbrengt op je publiek. En of die informatie dan 'scrollt' of niet, doet daar niets aan af.


Helemaal met je eens.
Alleen bij dit onderdeel in mijn originele presentatie geeft juist de VORM - door het plaatje in twee stappen naar boven de laten scrollen - juist kracht en ondersteuning aan de inhoud van mijn verhaal.

Is het mogelijk om terug te gaan naar de originele vraagstelling?
Zo niet, dan sluit ik dit topic zonder een technische oplossing.

Eén schuif animatie toevoegen lukt. Een tweede met als startpunt het eindpunt van de eerste animatie is de uitdaging van dit topic.
 
Nou, uitdaging... ongeveer dezelfde uitdaging als de vraag: kan ik met een ladder naar de maan? En met hetzelfde antwoord :) (als je er genoeg op elkaar zet kan het).
Een object kan één animatiepad krijgen, nooit meer. Dan moet je dus, als je er meer wilt, kopieën van dat object toevoegen. En dat brengt ons weer bij de eerste oplossing: het plaatje opknippen.
Een alternatief is natuurlijk: maak er een filmpje van. Al heb je dan geen invloed meer op de scroll tijd. Ik heb overigens het effect dat jij zoekt ook wel eens in een presentatie gemaakt, maar gewoon met losse afbeeldingen. Werkte prima. Niemand voelde zich bedrogen en/of vroeg zijn geld terug :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan