• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe getalreeks omzetten naar datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

MickT

Gebruiker
Lid geworden
16 mei 2019
Berichten
18
Ik probeer in een spreadsheet een zevencijferig getal om te zetten naar een datum (kolom M).

In deze kolom staat een order schedule weergegeven. 1e positie is maandag, 2e positie is dinsdag enz.
Getal 1 = mogelijk, Getal 0 = niet mogelijk. Getal '1111110'' betekent dus ma t/m za mogelijk, maar zondag niet.

In kolommen H t/m K heb ik een formule gemaakt om de eerstvolgende bezoekdagen weer te geven.
Met getal 1111010, (vrijdag mogelijk) zou er in kolom H een tekst tevoorschijn moeten komen, vb. "NEE"

Nu heb ik blad2 een beginnetje gemaakt om de mogelijke reeksen (kolom M) uit te schrijven, maar wordt een aardige exercitie.

Kan iemand mij helpen om de gewenste uitput te krijgen?
 

Bijlagen

  • vraag forum vkl.xlsx
    19,7 KB · Weergaven: 34
In kolommen H t/m K heb ik een formule gemaakt om de eerstvolgende bezoekdagen weer te geven.
Ik zie geen formule; heb je die er uitgehaald? Of kun je nog even een voorbeeldje posten? Ben wel benieuwd waar je zelf op uitgekomen bent :).
 
Gebruik de juiste datatypes voor de datums in regel 4 en voor kolom M.
Dan kan je het met een simpele functie af:
Code:
=ALS(DEEL(M5;WEEKDAG($H$4;2);1)="1";"JA";"NEE")

Bekijk bijlage vraag forum vkl.xlsx
 
maar ik zou het zo doen :).
 

Bijlagen

  • vraag forum vkl.xlsx
    19,7 KB · Weergaven: 22
Bedankt heren, ik ben er bijna helemaal uit. Heb alleen nog 1 probleempje.
De getallen in kolom M heb ik voor het gemak met waarden gekopieerd, maar eigenlijk komen deze getallen via VERT.ZOEKEN in beeld.
De uitkomst in kolom M is dan '1111000' ipv 1111000. Wat moet ik innestelen in VERT. ZOEKEN om deze apenstoffen te verwijderen?
 
Ik zou het met SUBSTITUEREN oplossen in de formule van edmoor
en zo de apostrophe vervangen door niets. voordeel is dat die formule ook geen fout zal opleveren mocht er geen apostrophe in de gevonden waarde zitten


Code:
=ALS(DEEL(SUBSTITUEREN(M5;"[COLOR="#FF0000"]'[/COLOR]";"");WEEKDAG($H$4;2);1)="1";"JA";"NEE")

je zou substitueren ook om de vert.zoeken-formule zetten, maar die heb ik hier niet. die hele vert.zoeken formule komt dan op de plek van M5
 
Ik weet niet of je ze kwijt moet; als je ze weghaalt heb je de kans dat Excel er getallen van maakt, en dan raak je een eventuele eerste nul (of meerdere) kwijt. Ik zou dat dus in de DEELfunctie aanpassen door één karakter verderop te pakken.
 
Als alternatief kun je ook de getallen 1 tm 7 gebruiken voor de dagen.
1101011 vind ik persoonlijk lastig te beoordelen welke dagen wel of niet.
ik zie liever 12467 waarin 1 voor zondag staat en 7 voor de zaterdag.
 

Bijlagen

  • vraag forum vkl-2.xlsx
    19,5 KB · Weergaven: 16
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan