• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch opnummering

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rombo4

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2016
Berichten
7
Ik heb een heel simpele vraag, maar ik kom er zelf niet helemaal uit. Ik ben bezig met het opzetten van een artikelenbestand in Excel. Heel simpel gezegd "Kolom A" = artikelnummer en "Kolom B" = Artikelomschrijving.
Nu wil ik het zo laten werken dat als je iets typt in kolom B en je drukt op Enter dat Kolom A dan automatisch wordt gevuld met het laatste getal +1. Beter gezegd met het hoogste getal dat voor komt in Kolom A +1, omdat ik ook de mogelijkheid wil hebben om rijen toe te voegen (invoegen) op den duur en niet heel de nummering door elkaar gaat. Dus eenmaal een nummer gekregen kan deze niet meer wijzigen.

Hopelijk ben ik zo een beetje duidelijk.

Gr. Rogier
 
Laatst bewerkt:
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
  If Target.Column = 2 And Target.Count = 1 Then
    Target.Offset(, -1) = IIf(Target.Offset(, -1) = "", Application.Max(Columns(1)) + 1, Target.Offset(, -1))
  End If
End Sub
 
In het niet geplaatste bestand? In de module van de tab waar dit van toepassing moet zijn.
 
bestand

Sorry hierbij het bestand.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xlsx
    13,6 KB · Weergaven: 26
Ok hierbij een helpende hand met de code van VenA
 

Bijlagen

  • Voorbeeld (1).xlsm
    13,3 KB · Weergaven: 29
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan