"Koude start" duurt meer dan 2 minuten ondanks SSD

Status
Niet open voor verdere reacties.

pilot30

Gebruiker
Lid geworden
21 mei 2007
Berichten
112
Hallo, Mijn computer is voorzien van een SSD 256 Gb. Als ik deze opstrart duurt her steeds meer dan 2 minuten. Bij een herstart doet hij het gewoon.
Ik heb alle mogelijke scoonmaak programma's geprobeerd, die zeggen dat alles up todate is. Geen achtergeblecen files kunnen ontdekken.
Zuo dit ook gewoon aan de SSD zelf kunnen liggen? Heb daar al een pos last van maar ik begin me nu echt er aan te ergeren. Het hoort niet zo, anders had er geen SSD in laten zetten.
Wie weet raad. Bij voorbaat dank voor de reactie.
Sjef van Hese
 
probeer eens een andere ssd (of bijv. de oude hd die er oorspronkelijk in zat). Als het dan sneller gaat is het de ssd.
Zo niet dan is het wat anders.
Dan zou ik eerst eens naar de voeding kijken.
 
Zet eens de weblink van Speccy hier neer, vermoedelijk wordt er iets niet goed geïnitialiseerd en hoeft helemaal niets met de SSD te maken te hebben.
 
Wat gebeurt er als je met de SSD opstart en alleen de interne?
Ook testen zonder andere schijven.
 
Dat maakt geen verschil. Heb ook al de laatste windows update geïnstalleerd. Het zal denk echt niet aan windows liggen.
Ik denk dat de enige oplossing is een systemherstel, maar ja dat is wel veel werk
 
Deïnstalleer eens Eset, die staat niet echt aan maar de service ervan weer wel, Windows Defender doet prima en die staat nu ook aan.
Driver Booster mag ook wel weg.
En wat er allemaal mee opgestart?

Traag booten wordt veroorzaakt of dat er een hardwareonderdeel niet kan worden geïnitialiseerd of dat er software onderdelen bekvechten.

Er zijn tools om het te ontdekken.
https://www.thewindowsclub.com/measure-boot-time-windows
 
Mijn ca 10 jaar oude netboekje Dell D430 start nog behoorlijk snel op << 2 minuten... (met SSD) dankzij dat ik hem in de hybernate stand zet.
En dat doe ik met al mijn systemen ook de desktop dus, die start <<30 sec op, vers zelfs in ca 10 sec.

En kijk is of alle programma's die op de achtergrond aan staan deels wellicht uitgezet kunnen worden.
Zie: http://speccy.piriform.com/results/5THYbw4Zvcs56kvtggfyUmP

Eea is uit te zetten via msconfig of via Taakbeheer (als admin allemaal...)
 
Laatst bewerkt:
Systeemherstel gaat vrij snel. Een systeemkopie herstellen duurt wat langer. Kijk eens even naar dit artikel.

In ieder geval even kijken met CCLeaner > Gereedschap > Opstarten wat er allemaal opstart en het onnodige uitschakelen.
Windows Search onder > Services uitschakelen
 
Ik volg dit nu op de achtergrond.
Die Koude start" duurt nu al van gisteren.
Even alles op een rijtje van TS:
1 Bedoel je een xml bestand?
2 Hoop dat dit het goede is
3 Dat maakt geen verschil. Heb ook al de laatste windows update geïnstalleerd. Het zal denk echt niet aan windows liggen.
Ik denk dat de enige oplossing is een systemherstel, maar ja dat is wel veel werk.

Al die goeie voorstellen die jullie allemaal deden, vindt ik nergens geen antwoord op.
Is hij aan het rammelen of wa is da?
 
Zo gaat dat zo vaak!
Heb daar al een pos last van maar ik begin me nu echt er aan te ergeren.
Dan heb je zo'n aanval en dan leg je het probleem voor op Helpmij.nl. Je gaat naar de dokter en als je daar bent, voel je je gelijk al een stuk beter. Zal hetzelfde principe zijn, denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Allemaal bedankt voor het meedenken, maar de beste oplossing was eeb systeemherstel met behoud van data. De software moet dan wel weer worden geïnstalleerd, en dat is wel even werk.
 
Gewoon even een bijkomend vraagje: Heb je in het verleden een vorige windows versie gehad en vandaar naar W10 geupgradet? Ik merk vaak dat het upgraden een vrij slordig proces is en registers en wat niet corrupt kan maken.

Enorm irritant in ieder geval om terug de software te installeren. Wel fijn om te weten dat dat het doet.
 
Eerlijk gezegd, kan dat wel eens waar zijn. Maar ik neem aan dat wanneer je een update doet naar windows 10 al het vorige wordt verwijderd. Ik heb dit wel eens meer aan de hand gehad en heb toen compleet een schone windows 10 geïnstalleerd. Maar gelukkig zijn de problemen hoop ik uit de wereld (lees windows)
 
"Koude start" duurt meer dan 2 minuten ondanks SSD
Dus dit was altijd zo?
Een systeemkopie inclusief programma's zet je vaak binnen vijftien minuten terug!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan