Bitlocker recovery key

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robertusje

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 nov 2007
Berichten
1.264
Ik heb een Lenovo MIX 320-101CR laptopje om mee te nemen op vakantie.
Vandaag had ik hem even aangezet voor evt. updates enz. en toen was er idd. ook ene update van Systeem update Lenovo.
En nu kan ik het laptopje niet meer gebruiken want ik krijg alleen een blauw scherm met daarop BitLocker recovery key intypen.
Maar ik heb geen idee wat dat is en ook niet waar ik die kan vinden.
Ik ben overal al aan het zoeken geweest op internet maar nergens kom ik verder.
Alleen bij Windows bij een link van Media Creation tool en dat is als ik het goed heb om Windows opnieuw te installeren?
Heeft iemand de tip voor me zodat ik mijn laptopje weer kan gebruiken?
 
Hallo Ed.
Dat had ik ook allemaal al doorlopen maar ik kom er niet uit.
Ik heb helemaal geen herstelsleutel. Ook op mijn eigen laptop kan ik die niet vinden.
Als ik in mijn Microsoft account zoek dan kom ik alleen maar vragen tegen van mensen die dezelfde vraag hebben maar nergens wordt een sleutel aangeboden. Dus dat wordt ook niks.
De Mediacreatintool heb ik gedownload en de usb stich aangesloten aan dat laptopje maar dan gebeurt er ook niets. Er kan gewoon helemaal niets alleen de code invullen.
Je kan het overslaan en dan heb je allerlei opties zoals herstel, fabrieksinstellingen enz. maar niet 1 van die opties doet het. Als ik een optie aan klik dan kom je weer op het scherm waar je de code moet invullen.

Er staat ook op je link:Als u niet over de herstelsleutel beschikt en de herstelsleutel niet kunt vinden of het station niet kunt ontgrendelen, is opnieuw installeren van het Windows-besturingssysteem de enige optie.

Ja dat kan maar hoe?? Want de laptop reageert op niets.
 
Meer weet ik er ook niet over te vertellen helaas.
Wel vreemd als je Bitlocker nooit hebt gebruikt.
 
Haha ja idd. ze zijn versleuteld maar wat nu.
Vroeger kon je ook nog makkelijk in de veilige modes opstarten en iets verwijderen of aanpassen maar ik krijg hem ook niet in de veilige modus opgestart.
Wat een gedoe, lijkt wel gijzelsoftware.
 
Maar ik heb geen idee wat dat is en ook niet waar ik die kan vinden.
Waar heb je herstelsleutel opgeslagen?
Vervolgens moet je een herstelsleutel opslaan waarmee je in een noodgeval je computer kunt ontgrendelen. Deze sleutel kun je opslaan in je Microsoft account, in een bestand of op een flashdrive. Je kunt de herstelsleutel ook afdrukken. Je kunt de sleutel op al deze manieren tegelijk opslaan. Het is aan te raden om minstens twee manieren te kiezen, voor het geval je er eentje kwijtraakt.
 
Ik heb geen idee waar die is opgeslagen, als ik die al heb maar dat zal wel want anders zou er nu niet om gevraagd worden. Ook op mijn gewone laptop weet ik daar niets van.
Ik had tot vanmiddag ook geen idee wat Bitlocker was, ik had er nog nooit van gehoord en dus ook nog nooit gebruikt.
 
Ik vind het ook raar.
Je zal niet anders kunnen of Windows opnieuw te installeren.
 
Mss een gestolen laptop en weet de leverancier de code.... of die heeft hem ook maar zo "doorgeschoven" ontvangen....
Je moet er echt wel iets voor doen om dat in te stellen, dus als je het zelf niet gedaan hebt, moet iemand anders het gedaan hebben.
Wordt imho standaard nooit zo uitgeleverd.

Of is het er een die teruggebracht is door een andere klant en heb jij die gekregen....
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog nooit bij een laptop zoiets in moeten stellen. En dit laptopje is door de winkelier geïnstalleerd. 4launch lijkt me nu ook niet een winkel die in gestolen laptops doet.
Alleen de Windows code heb verder niets, ook nog nooit gehad bij mijn eigen BTO laptop en ook niet bij de HP laptop van mijn vrouw.
Een gestolen laptop, hoe verzin je het, dan zou ik dat hier toch niet gaan vragen.

Ik schreef eerder dat dit ineens was na een systeem update (bios) vanmiddag van Lenovo.

Ik vind het ook raar.
Je zal niet anders kunnen of Windows opnieuw te installeren.

Ja maar hoe dan? Op een usb stick met de MediaCreationtool reageert hij ook niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee dat ik niet de enige was daar was ik ook achter gekomen vanmiddag bij het zoeken. In mijn Microsoft account heb ik ook gezocht maar niet gevonden. Als je daar zoekt kom je alleen maar vragen tegen van mensen die dit ook hebben.
 
Wat ik dus niet begrijp, dat als jij een update doet, dan had jij toch kunnen zien dat bitlocker ingeschakeld werd, immers dat proces duurt even. Ook vreemd dat als dat de eerste keer is je dan toch gevraagd wordt een sleutel aan te maken.

Maar goed op internet kun je lezen dat deze hele gang van zaken stinkt. De deskundigen die werkzaam zijn in de branche zullen wel weer een antwoord klaar hebben, die kan het niets schelen dat jij met de rotzooi zit. Deze nog gevonden, maar is mij te ingewikkeld.
 
Laatst bewerkt:
Yes nog een keer gezocht in mijn Microsoft account, niet via zoeken want dan kom je er niet, en toen zag ik ze staan van allebei mijn laptops. Nu ga ik die van mijn vrouw ook zoeken en zal ik ze opslaan.
Nu moet je toch niet elke keer die code geven als je opstart? Want in dat geval zou ik het graag uitzetten. Ik had er echt nog nooit van gehoord.

Ik heb al zo'n 20 jaar een laptop en ik had er nog nooit van gehoord.

Wat ik dus niet begrijp dat als jij een update doet, dan had jij toch kunnen zien dat bitlocker ingeschakeld werd,
Hoe had ik dat dan kunnen zien? Ik heb toch al meerdere keren geschreven dat ik nog nooit van Bitlocker gehoord heb en ook geen idee had wat dit was?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe had ik dat dan kunnen zien? Ik heb toch al meerdere keren geschreven dat ik nog nooit van Bitlocker gehoord heb en ook geen idee had wat dit was?
Maak je niet druk! Ik heb Bitlocker in een ver verleden wel eens gebruikt en dan zie je op het scherm de procedure lopen. Maar hoe die procedure loopt bij een update en in samenhang met de BIOS weet ik ook niet.

Je kunt nu niet zeggen dat je er nog nooit van gehoord hebt. Is dat niet mooi dan!

Volgens mij kun je Bitlocker ongedaan maken. Zoek dat eerst zelf even op met Google.
 
Yes nog een keer gezocht in mijn Microsoft account, niet via zoeken want dan kom je er niet, en toen zag ik ze staan van allebei mijn laptops. Nu ga ik die van mijn vrouw ook zoeken en zal ik ze opslaan.
Nu moet je toch niet elke keer die code geven als je opstart? Want in dat geval zou ik het graag uitzetten. Ik had er echt nog nooit van gehoord.
??????
Dus lees je je mail niet die je na een installatie ontvangt? :eek:
https://support.microsoft.com/nl-nl/help/4026181/windows-10-find-my-bitlocker-recovery-key

Deze methode wordt dus bij veel systemen gedaan als je met een Microsoft account aanlogt...
Wist ik niet, maar ik maak altijd een lokaal account aan. De kans dat je daarmee vast loopt is zoveel kleiner en dat blijkt nu ook weer, van iets dat ik niet wist omdat ik het nog nooit nodgi gehad heb.

@Senso :thumb:

Weer een reden om bij voorkeur lokale accounts te gebruiken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan