• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dynamisch bereik Excel grafiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

lemonstreet25

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2016
Berichten
52
Excellenten,

Ik heb een Database van mijn golfresultaten. Ik registreer welke resultaten ik waar behaald heb en laat een aantal extra kolommen gecalculeerd worden. Zie tab Datatabel in meegezonden bestand.
Nu wil ik in de tab Dashboard het verloop van (voortschrijdend) gemiddelde (Xgem = Kolom AS) weergeven, afhankelijk van de selectie in cel K2.

Mijn proble(e)m(en):
A: de grafiek toont ook de waarden (o) indien selectie (K2) NIET overeenkomt. Gevolg is dat de trendlijn volledig verkeerd komt te liggen;
B: Hoe krijg ik het voor elkaar dat het gem (Xgem.) NIET getoond wordt als erg een nieuw datapunt is?

Uw advies wordt zeer gewaardeerd!

Luc

Bekijk bijlage Golf data.xlsx
 
De rode waarde is toch correct (10 is m.i. het minimum voor "Galecop 3/4"), dus antwoord op vraag "wat gaat hier toch fout" is volgens mij "niets".

Problemen A/B behoeven van mij betreft enige toelichting. Ik zie een zeer drukke sheet met heel veel getallen en begrippen die me niets zeggen. Wat verwacht je als uitkomst en waar? Wat gaat er fout?
 
AlexCEL,

Dank voor je reactie. Die opmerking heeft niets met het probleem dat ik hier voorleg te maken; gaarne negeren.

Het probleem uit zich in de grafiek op tabblad "Dashboard" van vb bestand. Enerzijds "rekent"de grafiek met de datapunten 1 t/m 24 als zijnde "0"; met als resultaat een foutieve trendlijn, anderzijds geeft de grafiek een waarde aan op datapunten waar geen nieuwe waarde is.(Bijv 26, 28, 30 t/m 35 op de x-as).

Die punten wil ik dus buiten beschouwing laten.
 
Mij nog steeds niet geheel duidelijk.

geeft de grafiek een waarde aan op datapunten waar geen nieuwe waarde is.(Bijv 26, 28, 30 t/m 35 op de x-as)
WAAROM is hier geen nieuwe waarde?

De trendlijn wordt al beter als je deze formule gebruikt in de datatabel:
Code:
AS2: =ALS.FOUT(GEMIDDELDE.ALS(C$2:C2;Dashboard!$K$2;W$2:W2);NB())
 
AlexCEL,

Er is geen nieuwe waarde (voor in de relevante grafiek; namelijk Resultaten voor K2) voor de Selectie in K2.

Voorbeeld: RondeID 10 is een ronde op baan Galecop par 3. Maar de grafiek lijkt het datapunt wel door te rekenen; gezien de richting van de trendlijn.

Een andere benadering: Van alle rondes die ik heb gelopen zijn er maar 4 op Galecop par 3/4; namelijk RondeID's 25, 27, 29 en 36. Wat ik wil bereiken is dat als ik in tabblad Dashboard in K2 "Galecop par 3/4" selecteer, in de grafiek ALLEEN deze vier rondes worden weergegeven en de trendlijn DAAROP wordt gebaseerd.

Dat effect kan al wel bereikt worden als je de selectie doet op de datatabel in in Kolom C.

Hoop dat het zo duidelijker is.

Dank voor het meedenken!

Luc
 
Ok. Even puzzelen was dit, wellicht een oplossing in bijlage.

Werkwijze:
1. Heb tabblad "Look-up tabellen" hernoemd naar "Lookup". Korter en geen spatie erin, handiger voor vervolg.
2. Heb tabel toegevoegd op tabblad "Lookup". Hierin wordt per baan de bijbehorende RondeID en Xgem weergeven.
3. Heb dynamisch bereik Xgpb gemaakt voor grafiek met als formule:
Code:
=VERSCHUIVING(Lookup!$Z$2;;;MAX(1;AANTAL.ALS(Lookup!$Y$2:$Y$51;">0")))
4. Idem voor as-labels (Xgpb_as)
5. Heb nieuwe grafiek gemaakt o.b.v. dynamisch bereik Xgpb. Aslabels ingesteld op Xgpb_as.
6. Volgens mij heb je nu de grafiek die je zoekt.

Zie ook voorbeeld.
 

Bijlagen

  • Golf data (AC).xlsx
    70,3 KB · Weergaven: 26
AlexCEL,

Geweldig! Weer wat geleerd. Dynamisch bereik kan dus gedefinieerd worden in Namemanager. Nou nog even uitzoeken wat de formules nou eigenlijk doen, maar daar kom ik wel uit.

Dank!

Luc
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan