HDD vervangen voor SSD

Status
Niet open voor verdere reacties.
Succes daarmee, en wat die virussen en andere meuk betreft: misschien is het dan raadzaam om op regelmatige basis ( elke dag of 1x per week ) een backup van de belangrijkste zaken te maken op een ext. HDD of in de Cloud...?
En internet downloads horen daar niet bij, dat kun je altijd opnieuw downloaden, maar documenten, mail etc, dat wèl.
In geval van een virus of defecte HDD / SSD verlies je hooguit de laatste dag(en) of week data, meer niet.
Dat is veruit beter dan een nieuwe installatie want dan ben je alles kwijt, toch..?

Was inderdaad beter geweest. Helaas heb ik gisteren alles al verwijderd. Dus moet toch vanaf begin af aan beginnen. jammer genoeg was de fout nog steeds aanwezig.
 
Het werkt niet. Ik heb alles van de schijven verwijderd. De 1TB eruit gehaald. Windows geinstalleerd op de originele schijf. Daarna de 1TB erin gezet en daar een windows installatie op geïnstalleerd. Toen startte ik de laptop opnieuw op en toen gaf die geen fout. Daarna wou ik windows in gaan en toen kwam de fout weer gelijk. Ben ten einde raad. Iemand nog ideeën?
 
Ik zie dat beide schijven ook op primair staan. in verkenner staat boven 1 schijf ook een windows logo en bij de andere niet. Zie afbeeldingen
6l5jab9ubtx.jpg

be1h1b9.jpg


Ik begrijp ook niet waarom deze problemen zich niet voor deden toen de HDD schijf erin zat.
 
Laatst bewerkt:
Hang de bootschijf aan de eerste sata poort en laat de andere eraf en ook de verwisselbare en reboot, maak dan een screenshot van schijfbeheer.

Zet 'm uit, hang de 1 TB SSD aan de tweede sata poort, boot en maak weer een screenshot en zet die hier neer.
Krijg je nu wel een boot keuze venster?

Zo niet, gebruik die VisualBCD.
 
Hang de bootschijf aan de eerste sata poort en laat de andere eraf en ook de verwisselbare en reboot, maak dan een screenshot van schijfbeheer.

Zet 'm uit, hang de 1 TB SSD aan de tweede sata poort, boot en maak weer een screenshot en zet die hier neer.
Krijg je nu wel een boot keuze venster?

Zo niet, gebruik die VisualBCD.

Bedankt voor je reactie en dat je nog moeite insteekt om me te helpen. Ik weet niet of ik nu iets heel doms ga zeggen, maar hier komt ie: volgensmij heb ik maar 1 SATA poort. 1 SSD schijf is een klein printkaartje lijkt wel. Is anders bevestigd in mijn laptop.

Toen ik op mijn 1TB schijf nog geen windows had geïnstalleerd, had ik geen dualboot menu.
 
Oeps, das waar ook, die kleine is een M.2 met het NVMe protocol maar waarom die als schijf 1 wordt gezien bevreemd mij.

Probeer het eens met VisualBCD op te lossen want ipp zou je een bootmenu van W10 moeten zien als je 2 x een W10 hebt geïnstalleerd.
 
Zal zo is proberen als ik thuis ben. De reden dat hij als schijf 1 word gezien is denk ik omdat die schijf de hoofdschijf was. Vanuit de fabriek was daar windows op geinstalleerd en de andere schijf (hdd) fungeerde als opslag enzo.
 
Heb het geprobeerd met Visual BCD en hij zegt: No loader entries created. All visible windows installations have corresponding loader entries. Heel windows loopt ook stroef. Soms opent ie met opstarten taakbeheer automatich. ook kon ik niet in mijn map downloads komen van internet explorer. Hing alles vast elke keer. Laptop kon ook niet aflsuiten. Ik zie als de laptop opstart het HP logo ook.

Zit een beetje met me handen in het haar op het moment. zal de SSD schijf gewoon kapot zijn?
 
@Lange pier. Ik heb niet 2 windows op 1 schijf. Heb 1 windows op de originele schijf en 1 windows op de nieuwe SSD schijf. Voorheen stond er ook windows op de HDD schijf en dit werkte probleemloos.

Heb je het zo geprobeerd:
1. Allen de NVMe SSD erin en daarop Win10 installeren.
2. NVMe SSD ertuit
3. 1 TB SSD er in en daarop Win10 installeren.
4. Systeem uit en NVMe SSD weer erbij zetten

Als je nu opstart zal de keuze van het bios jouw opstart bepalen, bijv de NVMe SSD start als 1e op.

Hoe kun je dan via de 1 TB SSD opstarten?
Systeem uit... en weer aan en in het begin op F8 (vaak is dat het snelstartmenu van het bios) en kies uit dat menu de 1TB SS en start Win 10.
Kijk ff of die F8 voor jou ook geldt.

Voordeel je hebt 2 totaal gescheiden systemen zonder dat extra klassiek (dual) boot menu dat je eerst had.
Normaal gesproken zijn er dan nooit problemen.

Lukt dat?
 
Ik zal het zo is gaan proberen. Ga er nu alles maar weer afgooien. Installaties zullen morgen gebeuren. Hou jullie op de hoogte!

EDIT: Ok.. Ik snap er echt he-le-maal niks van. ik kon net 5x achter elkaar inloggen op die schijf die de windload.efi foutmelding gaf. Probeer het net weer opnieuw en het was weer voorbij.

Ik heb ook samsung magician gedownload voor een bootable USB om mijn SSD schijven echt goed te wissen, omdat ik de vorige keer via de installatie van windows deed. Maar BIOS herkent de bootable usb niet.
 
Laatst bewerkt:
De F8 die @route99 hierboven aangeeft kan ook F12 zijn, proef ondervindelijk vaststellen.
Jammer dat het nog steeds niet gelukt is maar, de aanhouder wint :thumb:

Vertrek over een paar uur voor een vakantie van een week of 2 ( internet en telefoon vrij ) dus denk niet dat ik je niet verder wil helpen of het opgeef, ben gewoon een tijdje afwezig.
Nogmaals veel succes met deze worsteling, uiteindelijk komt het goed, hoewel ik de zin of het nut van een dualboot met 2 exact dezelfde ecosystemen niet inzie.
Als het om 2 verschillende Windows-versies ging ( Win 7 & Win 10 bijv ) of Win 10 & Linux , dan ja maar nu...
Je maakt het jezelf onnodig moeilijk maar dat is mijn persoonlijke mening.....
 
Ter aanvulling: mij laptop werkt dus ook zo. Evidence based dus.
Kijk ff of die F8 voor jou ook geldt.
Kijk in de handleiding of het staat onderaan in het bios start menu.
 
De F8 die @route99 hierboven aangeeft kan ook F12 zijn, proef ondervindelijk vaststellen.
Jammer dat het nog steeds niet gelukt is maar, de aanhouder wint :thumb:

Vertrek over een paar uur voor een vakantie van een week of 2 ( internet en telefoon vrij ) dus denk niet dat ik je niet verder wil helpen of het opgeef, ben gewoon een tijdje afwezig.
Nogmaals veel succes met deze worsteling, uiteindelijk komt het goed, hoewel ik de zin of het nut van een dualboot met 2 exact dezelfde ecosystemen niet inzie.
Als het om 2 verschillende Windows-versies ging ( Win 7 & Win 10 bijv ) of Win 10 & Linux , dan ja maar nu...
Je maakt het jezelf onnodig moeilijk maar dat is mijn persoonlijke mening.....

Oke, bedankt voor je bericht. In ieder geval een fijne vakantie alvast en mischien als je terug bent is het opgelost. Zo niet, dan spreken we elkaar vast wel weer. Haha.
 
Ter aanvulling: mij laptop werkt dus ook zo. Evidence based dus.
Kijk in de handleiding of het staat onderaan in het bios start menu.

Ik heb idd ook een snelstart menu. Kan ik bepalen of ik de laptop opstart via usb en mijn orginele schijf. Ga zeker dit proberen. Eerst even kijken hoe ik alles kan wipen via mijn bios. Dban werkt blijkbaar niet op ssd en killdisk pakt mijn bios niet. Dban past op 1 of andere manier niet op mijn laptop scherm. Is veel te groot het beeld.
 
@route99 HET WERKT!!!!! eindelijk. na 10 jaar verouderd en grijs geworden is het eindelijk gelukt. Kan ik zonder problemen die 1tb opsplitsen en dan gebruiken voor data? ga er wel gewoon vanuit. Zolang er geen windows op komt.

Als de laptop nu opstart druk ik op esc en dan F9. Dan zie ik een Boot Menu en kan ik kiezen tussen beide schijven. Dit werkt perfect!
 
Laatst bewerkt:
:thumb:

PS: Zolang je de OS'en maar laat voor wat ze zijn, zou je de rest vd schijfindeling prima kunnen veranderen.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik deze werkwijze al meer dan 15 jaar. Je hebt nooit meer de complexiteit van een multi-boot menu.
De laatste keer dat ik het op mijn desktop gebruikt heb was toen ik een Hackintosh systeem erbij gezet heb om data van mijn zoon te redden van zijn MacBook Pro SSD, het moederbord daarvan was stuk en de laatste data geen backup van....

En... F9 dus... das overal te vinden wat het voor jouw systeem is, niet echt spannend, belangrijker is dat het nu echt werkt.
Veel plezier ermee...

PS: Kijk je nog wel uit dat vanuit de ene Windows een virus or trojan nog steeds de andere schijf kan besmetten... en dan start je daar mee op.. en dan dacht je dat ie schoon was.... mooi niet.
Het veiligste is toch het loskoppelen van de andere systeem schijf. Mooier kunnen we het niet maken....
Give it a thought.... tis maar dat je de beperkingen van je huidige systeem toch wel begrijpt....

Waarom doe ik het dan? Zie boven (Hackintosh voorbeeld) en ook om altijd een werkend systeem te hebben in geval van een crash en ik even geen tijd te hebben om een image terug te zetten (laptop bijv mee op vakantie).
 
Laatst bewerkt:
Ja inderdaad. Dit werkt net zo makkelijk. Kan het toevallig zijn dat mijn hardeschijf beschadigd is door al dat geklooi ermee? Hij hangt soms vast als ik in schijf beheer zit. ook als ik software of iets dergelijks download van internet. Als ik naar Apps en onderdelen ga bijvoorbeeld, dan sluit die vanzelf elke keer. Soms blijft die open. Tijdens afsluiten blijft die op blauw scherm staan en het laad teken weergeven.

Als ik naar start en dan alle progammas ga dan hebben ook veel apps blauwe logo´s. Ze werken dan ook niet

Heb ook nog 1 vraag over mijn HDD schijf die uit me laptop is gekomen. Mijn TV beneden herkent de schijf niet. De HDD schijf is NTFS geformatteerd. Had ook al een 32gb partitie gemaakt en die FAT32 geformatteerd, maar de TV herkent de HDD dan ook niet. Nu heb ik gelezen op internet dat hij soms niet genoeg stroom krijgt, Alleen het blauwe lampje op de hardeschijfbehuizing 3.0 USB staat wel aan.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan