HDD vervangen voor SSD

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik gebruik deze werkwijze al meer dan 15 jaar. Je hebt nooit meer de complexiteit van een multi-boot menu.
De laatste keer dat ik het op mijn desktop gebruikt heb was toen ik een Hackintosh systeem erbij gezet heb om data van mijn zoon te redden van zijn MacBook Pro SSD, het moederbord daarvan was stuk en de laatste data geen backup van....

En... F9 dus... das overal te vinden wat het voor jouw systeem is, niet echt spannend, belangrijker is dat het nu echt werkt.
Veel plezier ermee...

PS: Kijk je nog wel uit dat vanuit de ene Windows een virus or trojan nog steeds de andere schijf kan besmetten... en dan start je daar mee op.. en dan dacht je dat ie schoon was.... mooi niet.
Het veiligste is toch het loskoppelen van de andere systeem schijf. Mooier kunnen we het niet maken....
Give it a thought.... tis maar dat je de beperkingen van je huidige systeem toch wel begrijpt....

Waarom doe ik het dan? Zie boven (Hackintosh voorbeeld) en ook om altijd een werkend systeem te hebben in geval van een crash en ik even geen tijd te hebben om een image terug te zetten (laptop bijv mee op vakantie).

Is het mogelijk om nu de boot option menu te wijzigen? Als ik nu de laptop opstart, dan start de laptop het verkeerde systeem als 1ste op. Nu is dat voor mij geen probleem, maar mijn vriendin vind het nogal vervelend.
 
In het bios... zie boekje/pdf hoe dat moet als je het niet weet.
Pas daar de opstartvolgorde aan als je niet het F8 of F12 menu gebruikt....
 
Oke ik ben er weer. Er zijn allemaal problemen. heb windows al wel 10x geinstalleerd opnieuw. Elke keer als ik windows installeer op beide schijven (1 SSD eruit installeren en dan de andere eruit en dan weer installeren) dan kan ik 1x in beide schijven komen. Dan krijg ik een melding dat er fouten op systeem zijn en dat herstel nodig is en dat ik de laptop opnieuw moet opstarten. Zodra ik dat doe, dan verwijderd hij de 1TB SSD schijf en die formatteert hij naar een NTSF.

In Deze pc is dan mijn 1TB schijf verdwenen en is is er een lokale schijf e: van gemaakt. Nu kan ik dus weer mijn hard schijf niet gebruiken en moet ik alles weet opnieuw doen voor de 4e keer.

Als ik mijn 1TB SSD ook installeer dan komt er elke keer automatisch een samsung boot schijf bij. Ik krijg het gevoel dat mijn laptop niet kan werken met 2 SSD.

Iemand tips?

Edit: misschien moet ik windows weer opnieuw installeren en dan die samsung boot schijf verdwijderen? Dit is gewoon een wild idee.
 
Laatst bewerkt:
Ik installeer Windows eerst op de SSD en laat de 2e schijf, de HD eruit waar ie hoort te zitten.
Dan haal ik de SSD eruit en stop 2e schijf, de HD erin waar ie anders hoort en installeer dan Windows weer.
Klaar?
Dan de SSD weer terugplaatsen en ik kies de boot optie of SSD of HD via het snelmenu van het bios (bij mij F12).
 
Zo heb ik het ook gedaan. Ik heb 2 SSD schijven voortaan. Had eerst 1 HDD van 1TB en 1 SSD 250gb waar windows op stond. De HDD heb ik vervangen in een SSD. Ik heb toen de SSD 1TB eruit gehaald en windows geinstalleerd op de orginele m.2. daarna heb ik de m.2 schijf eruit gehaald en windows geïnstalleerd op de nieuwe 1TB SSD. Deze manier heb ik ook andersom gedaan.

Dit werkt 1 malig en dan krijg ik de melding dat het schijfstation beschadigd is en moet herstellen. Dan start ik de laptop opnieuw op en dan scant ie alle schijven. Dit doet ie in 3 fases. Zodra dit achter de rug is, heeft windows 1 SSD geformateerd naar NTFS.

Die 1TB SSD heeft na installatie ook altijd een bootable schijf bijgekregen. Heb ook geen idee waarvoor die is.
 
Punt is dat bij een UEFI systeem er wordt opgestart via de Windows Boot Manager en Windows in de war raakt als hij meer bootmanagers op schijven ziet maar via de boot key zou het moeten werken.
Met de UEFI op CSM/Legacy, schijven in de MBR indeling en secure boot uit kun je het met VisualBCD instellen.
https://www.boyans.net/
 
Waar heb je die TB SSD bij de aparte installatie neergezet? Op de plaats waar de eerste ook zat?
Ik heb dus geen 2e opstart optie gekregen bij het booten, dus is bij jou anders en is mogelijk de oorzaak van de fouten?
Zet eens wat print screens (of foto via mobieltje) neer van het opstarten en zo, iig wat zo allemaal bij jouw verhaal past.

De optie van Lange Pier kan ook nog een rol spelen.
 
Laatst bewerkt:
Punt is dat bij een UEFI systeem er wordt opgestart via de Windows Boot Manager en Windows in de war raakt als hij meer bootmanagers op schijven ziet maar via de boot key zou het moeten werken.
Met de UEFI op CSM/Legacy, schijven in de MBR indeling en secure boot uit kun je het met VisualBCD instellen.
https://www.boyans.net/


Ik kan via de BIOS de legacy aanzetten en secureboot uitschakelen inderdaad. ik zal dat straks is proberen.

Waar heb je die TB SSD bij de aparte installatie neergezet? Op de plaats waar de eerste ook zat?
Ik heb dus geen 2e opstart optie gekregen bij het booten, dus is bij jou anders en is mogelijk de oorzaak van de fouten?
Zet eens wat print screens (of foto via mobieltje) neer van het opstarten en zo, iig wat zo allemaal bij jouw verhaal past.

De optie van Lange Pier kan ook nog een rol spelen.

Ik heb inderdaad de 1TB SSD schijf op de orginele plek zitten waar eerst de 1TB HDD schijf zat. Ik heb ook geen andere aansluitingen.

Zodra ik thuis ben zal ik is een foto schieten. Al heb ik er nu weinig aan, omdat de 1TB SSD nu zonder windows is. Zodra ik thuis ben haal ik de m2 schijf er uit en dan zal ik windows opnieuw installeren op de 1TB SSD schijf. Dan zet ik de m2 schijf weer er terug in en dan zal ik in de bios de boot secure uitschakelen en de legacy aanzetten.
 
Doe dat voor dat je gaat installeren want anders werken beide Windows installatie niet als dat erna doet, schijf maagdelijk leeg maken en W10 de schijf in laten delen.
 
Doe dat voor dat je gaat installeren want anders werken beide Windows installatie niet als dat erna doet, schijf maagdelijk leeg maken en W10 de schijf in laten delen.

Oke bedankt. Goed dat je het zegt. wat bedoel je met maagdelijk leegmaken?
 
Met maagdelijk leegmaken zal worden bedoeld, backuppen van je belangrijke zaken die je wilt bewaren aangezien bij herinstalleren de schijf wordt geformatteerd.
 
Oke het is gelukt denk ik! ik had legacy aangezet en toen zette de BIOS secureboot automatisch uit. Als ik de laptop opstartte en op F9 drukte zag ik de UEFI en EFI startup. De EFI werkte niet. Ik heb toen in mijn BIOS legacy weer uitgezet, omdat ik daar niks aan had en alleen de secureboot uitgezet. Nu heb ik de foutmelding nog niet gehad en lijkt alles te werken.

Is het alleen niet schadelijk om secureboot uit te zetten? en hoe kan dit helpen met goed opstarten?
 
Oke hier ben ik weer. Laptop is weer gecrashed. geen problemen gehad tot gisteren. Ik zet de laptop uit en zodra ik hem opstartte gaf die de melding: disk check. heb deze geannuleerd, want ik wist wat er dan mis zou gaan. nu moet ik de laptop opstarten met systeem herstel. Beide hardeschijven kom ik niet meer in. Wat kan dit elke keer zijn?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan