HDD vervangen voor SSD

Status
Niet open voor verdere reacties.

nickvd

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2014
Berichten
103
Hallo Allemaal,

Ik heb een HP Pavilion Power 15-cb091nd . Daar zat een 1TB HDD schijf in en een 250gb SSD kaart waar windows op stond. Mijn laptop gebruikte ik voor studie en downloadde ook films. Ik had de hardeschijf opgedeeld in 2 volumes. 1 volume gebruikte ik voor de films en de originele volume gebruikte ik voor school. Kon dan tijden opstarten kiezen met een dualboot.

Het opgesplitst volume was altijd extreem traag. Heb hier ooit een topic over gehad, maar was nooit opgelost. Nu kwam ik op het idee om mijn HDD schijf te vervangen voor een SSD 1TB Samsung 860 QVO 1TB 2,5 inch.
De HDD schijf die eruit kwam heb ik een externe schijf van gemaakt zodat ik die kon gebruiken als opslag. Alles leek goed te gaan totdat ik mijn laptop op startte. https://ibb.co/R6hY5Sd dat scherm kreeg ik.
Kon wel via F9 in mijn orginele windows komen. Heb een bootable recovery USB gemaakt van windows, maar dit werkte niet. Via apparaatbeheer zie ik wel dat de nieuwe SSD schijf herkent word. Na veel pielen maar besloten de gesplitste schijf te verwijderen. Na opstarten bleek dat blauwe scherm nog aanwezig te zijn en heeft het niets geholpen.

Zit eraan te twijfelen om gewoon een compleet schone installatie eroverheen te gooien, maar wil natuurlijk wel weten of dit werk. Graag advies
 
Start hem eens in veilige modus en daarna gewoon herstarten.
Onlangs had ik het zelfde probleem waarbij ik een hd kopieerde naar een SSD. Wilde niet starten van die SSD. na veilige modus startte ie weer gewoon op.

Vraag: die dual boot, is dat beide dezelfde windows-uitgave, of is de 1 win10 en de ander bijv. win7. Dat wil namelijk nog al eens problemen geven.
 
Dat zal ik is proberen ja. De installaties zijn hetzelfde. Allebei originele windows 10
 
Waarschijnlijk staan er opstart-gerelateerde bestanden van Windows op die HDD die je eruit gehaald hebt, daarom krijg je deze melding.
Ik installeer daarom Windows altijd alleen als alle andere schijven / opslagmedia zijn afgekoppeld zodat er geen bestanden / koppelingen op andere schijven worden weggeschreven.
Wat je nog zou kunnen proberen is om de HDD te klonen naar de 1 Tb SSD, daarmee zou dit probleem opgelost moeten zijn.
Als je besluit om een nieuwe installatie uit te voeren, haal dan eerst de 1 Tb SSD eruit en installeer Windows dus alleen op de 250 Gb SSD.
Pas na afronden van de installatie en updaten de 1 Tb SSD terugplaatsen.
 
Ik heb dus alles opnieuw geinstalleerd. Niet de 1TB eruti gehaald en de installatie op de 250gb m.2 schijf gezet. nu start ie nog steeds op met dualboot menu en de 1tb schijf is niet toegewezen. Raar dat ie dit niet automatisch meepakt toch? op 1 of andere manier is ook windows 10 anders geworden. De taakbalk is licht geworden en alles ziet er iets anders uit.

Toen ik mijn laptop kocht toen waren allebei de schijven toegewezen, er stonden ook bestanden al op mijn HDD schijf van 1TB en nu is die volledig leeg. Hoe gaat die weer "samenwerken" met mijn schijf waar windows op geïnstalleerd staat? of zeg ik nu iets raars

EDIT: Dualboot menu is verdwenen. Geen idee waarom, maar het is in ieder geval goed nu. Vraag me alleen af waarom die 1TB nog niet-toegewezen is. Toen ik m kocht was dit namelijk wel.
 
Laatst bewerkt:
Bij schijfbeheer als admin initialiseren en een drive letter geven al gedaan?
Niet de 1TB eruti gehaald
En als je nu opstart zonder die schijf er aan gaat dat goed?

Scrapheap vertelde nl niet voor niets:
Als je besluit om een nieuwe installatie uit te voeren, haal dan eerst de 1 Tb SSD eruit en installeer Windows dus alleen op de 250 Gb SSD.
om mogelijke problemen daarmee te voorkomen...
 
Laatst bewerkt:
Bij schijfbeheer als admin initialiseren en een drive letter geven al gedaan?
En als je nu opstart zonder die schijf er aan gaat dat goed?

Scrapheap vertelde nl niet voor niets:

om mogelijke problemen daarmee te voorkomen...

Klopt ik weet t. Maar wist niet wat de rede was omdat ik zelf kan bepalen waar de installatie op komt. Nu heb ik de schijf opnieuw gesplitst en windows geinstalleerd op de SSD schijf, maar nu heb ik weer hetzelfde probleem!! hoe kan dit?
 
Mss omdat de bootoader nog op die oude trage schijf staat? Of omdat je dezelfde key gebruikt hebt bij installatie ?
 
Toen ik de laptop kocht (1 jaar geleden) zat er 1 SSD schijf in waar windows op stond en 1 HDD schijf. Deze schijf was 1TB en heb deze gesplitst en een dualboot gemaakt. dus er stond op de SSD schijf de normale windows en op de HDD de andere windows. De HDD was natuurlijk een stuk trager en daar werd ik gek van. Dus besloot ik de HDD te vervangen in een SSD 1TB. sinds dien geeft ie problemen. Toen heb ik besloten alles te verwijderen en overnieuw te beginnen. Dus windows geinstalleerd op de SSD. Toen de NIEUWE SSD weer opgesplitst en daarop windows geinstalleerd. Nu heeft ie weer hetzelfde probleem. Kan de gesplitste schijf niet opstarten. Dus ben terug bij af.
 
Ben erachter gekomen dat het opstarten soms wel werkt en soms niet. Soms geeft hij aan winload.efi missing. heb al wat geprobeerd wat op internet staat, maar niks helpt. Soms kan ik wel in de nieuwe installatie en soms ook niet. Super vreemd dit
 
En waarom wil een dual boot en met welk OS?
En waarom de schijf opdelen?

Indien een tweede Windows op de 1TB SSD dan is die de default om van op te starten, euvel is echter dat de UEFI de Windows Bootloader gebruikt indien je geen dualboot scherm krijgt.
 
Oke en hoe pas ik dat aan dan?

De reden waarom ik dit doe is omdat ik ook films download. Dat wil ik allemaal gescheiden houden, omdat ik ook voor school erop werk. Wil niet dat dat op dezelfde schijf allemaal gebeurd. Vandaar deelde ik in het begin de schijf op. Vind het vreemd dat het soms wel werkt en soms niet. Vind het ook vreemd dat het met de originele hdd schijf alles wel werkte

Edit: EasyBCD kost geld zie ik.

@Lange pier. Ik heb niet 2 windows op 1 schijf. Heb 1 windows op de originele schijf en 1 windows op de nieuwe SSD schijf. Voorheen stond er ook windows op de HDD schijf en dit werkte probleemloos.
 
Laatst bewerkt:
Heb 1 windows op de originele schijf

Werkelijk geen touw aan vast te knopen. Als je zegt vervangen is dat vervangen en later schrijf je dat die HDD weer gebruikt wordt voor een besturingssysteem.
Dus één HDD met besturingssysteem 1 partitie
en 1 SSD twee partities waarvan één partitie met een ander besturingssysteem.
 
Laatst bewerkt:
2 Windows op 1 schijf heb ik het helemaal niet over gehad, snap die conclusie niet.
VisualBCD is gratis maar zou je ipp niet nodig hoeven hebben want dat zou W10 zelf hadden moeten regelen.
 
De reden waarom ik dit doe is omdat ik ook films download. Dat wil ik allemaal gescheiden houden, omdat ik ook voor school erop werk. Wil niet dat dat op dezelfde schijf allemaal gebeurd. Vandaar deelde ik in het begin de schijf op.
Een schijf opdelen in 2 partities is onzin als je dat met dit doel doet, je kunt toch gewoon een map "Usenet downloads" of "School" maken en daar je downloads of werk in opslaan..?
Beide partities staan uiteindelijk toch op dezelfde fysieke schijf, opdelen maar het alleen onoverzichtelijker naar mijn mening.
Edit: EasyBCD kost geld zie ik
Er is ook een gratis versie ( voor niet commercieel gebruik )van EasyBCD hoor, die gebruik ik al jaren.
Meer over multiboot en gebruik van de bootmanager en EasyBCD in dit artikel.
 
Werkelijk geen touw aan vast te knopen. Als je zegt vervangen is dat vervangen en later schrijf je dat die HDD weer gebruikt wordt voor een besturingssysteem.
Dus één HDD met besturingssysteem 1 partitie
en 1 SSD twee partities waarvan één partitie met een ander besturingssysteem.

Orgineel zitten er 2 hardeschijven in mijn laptop. 1 SSD en 1 HDD. Op de SSD staat windows op geinstalleerd. De HDD was dan voor de opslag enzo. Van de HDD schijf had ik 2 partities gemaakt en op 1 van die partitie windows geinstalleerd.
 
Een schijf opdelen in 2 partities is onzin als je dat met dit doel doet, je kunt toch gewoon een map "Usenet downloads" of "School" maken en daar je downloads of werk in opslaan..?
Beide partities staan uiteindelijk toch op dezelfde fysieke schijf, opdelen maar het alleen onoverzichtelijker naar mijn mening.

Er is ook een gratis versie ( voor niet commercieel gebruik )van EasyBCD hoor, die gebruik ik al jaren.
Meer over multiboot en gebruik van de bootmanager en EasyBCD in dit artikel.

Daar heb je ook wel gelijk in. Maar het probleem is als ik virussen binnen haal of er komt veel reclame op of weet ik het dan dan mijn "school partitie"er niet onder lijd. Dus zo hou ik alles een beetje gescheiden. Ook blijft zo alles een beetje netjes opgeruimd.

Oke bedankt. Ik zal is kijken. Ik ga eerst alles even opnieuw doen. Alle schijven wissen. De NIEUWE SSD uit mijn laptop halen. Windows installeren op de originele SSD schijf en dan mijn nieuwe 1TB SSD er terug in zetten.
 
Laatst bewerkt:
Succes daarmee, en wat die virussen en andere meuk betreft: misschien is het dan raadzaam om op regelmatige basis ( elke dag of 1x per week ) een backup van de belangrijkste zaken te maken op een ext. HDD of in de Cloud...?
En internet downloads horen daar niet bij, dat kun je altijd opnieuw downloaden, maar documenten, mail etc, dat wèl.
In geval van een virus of defecte HDD / SSD verlies je hooguit de laatste dag(en) of week data, meer niet.
Dat is veruit beter dan een nieuwe installatie want dan ben je alles kwijt, toch..?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan