• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zoeken op deel naam

Status
Niet open voor verdere reacties.

Boerman

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2005
Berichten
495
Er dien een opschoning van een bestand plaats te vinden. Hierbij dient gezocht te worden naar een e-mail adres.

Is het mogelijk om met behulp van een gedeelte van de naam te zoeken

bijvoorbeeld: 10 posities
A&V Airco en Verwarming A&V Airco

Dus kun je met de 10 posities ook verticaal zoeken of moet je hiervoor een andere formule gebruiken?
 
Je kunt met Vind.Spec zoeken naar tekstfragmenten binnen een grotere tekst, maar dat heeft verder niks met Vert.Zoeken te maken. Ik vind je vraag niet duidelijk, en je voorbeeldje al helemaal niet (dat ontbreekt namelijk geheel :) ).
 
In de bijlage is een voorbeeld opgenomen.

In Blad1 dient het e-mailadres gevonden te worden van A&V Airco Verwarming BV. Aangezien in Blad2 het grootste gedeelte van de naam overeenkomst kan in Blad1 cel D4
het e-mailadres bepaald worden.

Ik begrijp dat dit mogelijk is met de VIND-functie, alleen ben ik hier niet bekend mee. Hoe kan ik gebruik maken van de VIND-functie?
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xlsx
    11,1 KB · Weergaven: 84
Wat is het doel van de opschoning? moeten er dubbele rijen verwijderd worden als hetzelfde emailadres 2x of vaker voorkomt? moet de schrijfwijze aangepast.
Je voorbeeld geeft daar weinig duidelijkheid over. en voor de best werkende formule is het handig om te weten wat je met gevonden tekst fragmenten wilt moet doen..

De vind-functie is niet bedoeld om records te vinden maar geeft de postitie van het tekstfragment binnen een cel.
 
De bedoeling is om in Blad1 het e-mail adres te vinden, dat vermeld wordt in Blad2. Aangezien de namen verschillend zijn, maar een gedeelte van de naam komt wel overeen, zoek ik naar
een functie waarbij het mogelijk is om met behulp van een gedeelte van de naam te zoeken in Blad2, zodat hiermee het e-mail kan worden gevonden.
 
Zo?

Code:
=VERT.ZOEKEN("*"&B4&"*";Blad2!$D$3:$E$6;2;0)
 
Voor een dergelijke taak zou ik in blad 2 een hulpkolom maken die net als kolom B in blad 1 de eerste 10 posities weergeeft.
En dan kun je middels een comb van index en vergelijken formule het emailadres vinden.

in cel D4 op blad1
Code:
=INDEX(Blad2!E4:$E$8;VERGELIJKEN(B4;Blad2!$F$4:$F$8;0))

Belangrijkste om op te letten bij het overnemen van de formule naar je orginele sheet is dat de bereiken van Blad2 allebei op dezelfde rij beginnen en eindigen anders loop je het risico dat verkeerde email adressen worden uitgelezen.

Index en vergelijken doet hetzelfde als vert.zoeken maar heeft als voordeel dat de kolom waarop je zoekt niet de meest linkse kolom hoeft te zijn. In dit geval staat de zoekkolom achter de kolom met de waarde die je wilt toevoegen.
 

Bijlagen

  • Copy of Voorbeeld-1.xlsx
    13,3 KB · Weergaven: 75
Het lijkt erop dat de oplossing van V&A het eenvoudigst is.

(was even vergeten dat je met vert.zoeken ook wildcards in de zoekwaarde kan gebruiken.. )
 
@roeljongman, eigenlijk heb ik het van jouw 'gepikt' uit een ander draadje van vandaag waar je hetzelfde doet maar dan met COUNTIF ofzo.:d
 
haha, beter goed gejat dan slecht bedacht :)
er zijn altijd meerdere wegen naar Rome in excel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan