Vga videokabel met 13 pinnen

Status
Niet open voor verdere reacties.

slavik

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2019
Berichten
417
Beste forumhelpers,

Ik heb gemerkt dat mijn vga videokabel 13 koperen pinnen heeft die rechtop staan en één koperen pin die tegen de wand van de aansluitbus is gedrukt. Nu vraag ik me af of dit de reden is dat ik geen beeld krijg op mijn monitor, als ik de vga kabel op mijn grafische kaart aansluit?
Mvg,
gilbert :eek:
 
Dat is heel goed mogelijk. Dat is afhankelijk van wat er op die bewuste pin staat gekoppeld en het lijkt er op dat die pin nu kortsluiting veroorzaakt.
Zou die kabel maar gaan vervangen, proberen te herstellen resulteerd bijna 100% in onherstelbare schade aan de kabel/pin zelf.
 
Ik zou ook kijken in de corresponderende gaatjes van de aansluitingen waar die in heeft gezeten. Er zou een pen in kunnen zitten die voor obstructie zorgt.

Terug proberen te buigen geeft in ieder geval de zekerheid dat de kabel dan niet meer kortsluit. Als de pin niet heel erg verbogen is dan kan het misschien nog wel weer passen. Hier denk ik dat die pin dan waarschijnlijk los zal gaan zitten. Doe het daarom met meerdere gereedschapjes tegelijk waarbij u de onderkant ondersteunt en "altijd van je af."
 
Dat heb ik ook wel eens gedaan, maar als daardoor het pennetje dusdanig zwak is geworden dat deze in het female gedeelte afbreekt ben je verder van huis.
Daarnaast kost een nieuwe kabel maar weinig.
Maar 13-polig? VGA is 15-polig.
 
Hallo

Een connector met 1 of meerdere pinnetjes iets geplooid , kun je niet inpluggen zonder overdreven (extreem???) veel kracht te gebruiken ...

Mits er blijkbaar zelfs 1 is die de metalen zijkant van de connector raakt , is er niet echt zachtaardig met deze omgesprongen ....

Controleer zeker de vrouwelijke chassisdelen op schade.

Indien je geluk hebt , kon je de connector niet volledig inpluggen , en maakte deze slechts geen kontakt.

Als je echt pech hebt , kan door deze massasluiting de videobron zijn gesneuveld.

pinout svga connector :

http://www.interfacebus.com/Design_SVGA_PinOuts.html


Kabel :

https://www.benl.ebay.be/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=svga+cable&rt=nc&LH_PrefLoc=2

Peter
 
Vriendelijk dank voor de professionele hulp.Eerst wat meer info. Ik heb thuis 2 oude monitors staan en een flatscreen .De oudste monitor merk Adi microscan dateerd van 1997 en de tweede monitor merk Philips van 2001.De flatscreen Philips van 2018. De kabels van de twee monitoren hebben in de aansluitbus 14 koperen pinnetjes. Het zevende pinnetje ontbreekt bij de twee oude monitoren.Toch werken ze allebei goed met mijn tweede pc in de slaapkamer.De kabel van de flatscreen heeft 15 pinnetjes.Ik heb het vierde koperen pinnetje van de oudste monitor weer mooi recht gekregen.De twee svga of vga kabels zijn in de behuizing van de monitor aangesloten. Dus wanneer ik een nieuwe vga kabel moet aanschaffen, dan moet de behuizing open worden gemaakt.Maar volgens het uitzicht van de behuizing die uit één stuk bestaat met geen enkele schroef aanwezig,lijkt me dit onmogelijk.Ik heb het mobo uit de pc kast gehaald en de voedingkabel op de atx connecor aangekoppeld op het mainboard.Met de 5 voudige pc en moederbord test set van alternate ,die ingeplugd zijn op de frontconnector op het mobo,schakel ik dan de stroom in met het power sw contact schakelaartje.Alles werkt normaal, dus de fan van de spu en de fan op het koelblok van de cpu draaien goed. De dvd player,de cd-brander,de diskette speler en de harde schijf werken normaal.De 2 lampjes lichten op van het mobo: het groene standby-led voor de spanning en het rode memory-led wanneer het power ws schakelaartje wordt ingedrukt.Maar........er verschijnt geen beeld op het scherm van de monitor.Ik herhaal nog eens dat deze monitor getest is op de andere pc en daar goed werkt.Natuurlijk is dan de goede video kabel van de philips monitor aangesloten,die eveneens in de behuizing is aangekoppeld.Dus het komt niet doordat er 14 koperen pinnetjes zijn inplaats van 15.
Het zou kunnen dat er een kortsluiting is gebeurt waardoor de svga of vga kabel( ik weet alleen dat de kleuren van de svga beter zijn dan de kleuren van de vga monitor)niet meer de juiste signalen doorgeeft.Morgen sluit ik de herstelde video kabel aan op de vga bus van de agp grafische kaart ,om te zien of deze nog goed werkt.De monitor krijgt geen beeld meer en omdat ik vier nieuwe elco's op het mobo heb gesoldeerd als leek(er lekten 4 elco's bruine electrolyt),dacht ik dat dit de oorzaak was waarom de agp video kaart niet meer werkte.Ik heb ook twee agp video kaarten mogen gebruiken van mijn computerdealer, maar dit verhielp niet aan het probleem. Ik hoop dat die ook niet zijn gesneuveld door de eventuele kortsluiting .
gilbert
 
Laatst bewerkt:
Ik krijg het vermoeden dat het videocircuit op het moederbord is overleden en je dus het probleem daar moet zoeken i.p.v. in de monitor of videokabel.
Als er sprake is van lekkende elco's ( wat zichtbaar was in jouw geval ) is er hoogstwaarschijnlijk nog meer schade aan het moederbord, getuige ook je verklaring dat 2 andere videokaarten ook niet voor beeld zorgen.
Ben er vrijwel van overtuigd dat een ander moederbord de oplossing van je probleem is.
 
Hallo

"en omdat ik vier nieuwe elco's op het mobo heb gesoldeerd als leek(er lekten 4 elco's bruine electrolyt),dacht ik da...."

Meestal de elco's rondom de c.p.u. die sneuvelen ....

Indien je te lang hebt gewacht , kan het elektroliet (zuur) het motherboard reeds hebben beschadigd (doormetaliseringen).

Eventuele rimpel op de voedingsspanningen door defekte condensatoren kan uiteraard ook het een en ander doen sneuvelen op het motherboard.

Een p.o.s.t. kaart kan verhelderend werken , zie eventueel de ettelijke youtube filmpjes ...

https://www.youtube.com/results?search_query=pc+post+card++

Duur zijn deze niet :

https://www.benl.ebay.be/itm/4-Digi...015331?hash=item3b3177f423:g:lr8AAOSwOA1Z-tX-

Hopelijk heb jij ,of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info ...

Peter
 
Laatst bewerkt:
Thanks. Ik heb een tester van DeLock die de spanningen meet van de voeding. Dus die de lijnen 5 V +12V 3,3V -12V 5,2 V 300 ms uitmeet. De voltage aanduidingen waren goed, dus aan de spu is het niet te wijten. Op de videofilms op youtube zie ik dat er enkel post cards in de pci sleuven worden geplaatst, dus geen apg sleuven. Het is wel heel interessant om dit te kopen. Zeker als je dan kunt zien wat er tijdens de POST misloopt.
Zijn deze post cards ook ik Nederland en België te verkrijgen met een duidelijke handleiding, zodat je kunt begrijpen welke fouten er gebeuren op het mobo? Over het circuit van de videokaart dat stuk zou zijn heb ik mijn twijfel. Ik ben maar een leek op computer gebied, maar mijn computer verdeler zei dat wanneer het rode hdd test ledje van Alternate éénmaal oplicht, na het drukken op het power sw schakelaartje dat dus de stroom inschakelt op het mamaplankje, dit komt doordat de bios de harde schijf detecteerd. Als dit zo is is er een fout waardoor de bios de videokaart niet kan detecteren. Dit kan dus door een kapot video circuit maar ook door een software fout in de bios. Deze post kaart zou dit kunnen aanduiden. Maar om die te bestellen weet ik niet precies hoe ik moet handelen? Misschien dat iemand van jullie daar meer verstand van heeft dan ik. Graag jullie hulp hierover.
gilbert :confused:
 
De objectlocatie van dit artikel is Hong Kong dus u voert het eigenlijk in. In Nederland kan dat belasting en heffingsvrij tot Euro 21 per jaar inclusief verpakking en verzendkosten. Ga na hoe de regels in België zijn.

U kan dan beter meteen op het internationale eBay.com zoeken en je let daarbij vooral op de feedback score en het aantal koop/verkoop wat de verkoper heeft. Terugsturen naar het verre oosten is geen optie. Het verzenden duurt ongeveer drie weken tot iets meer dan een maand. Let op de verzendkosten want die zijn wel een extra hoog en of er wel naar België verzonden wordt. Na een zoekactie kan u bovenaan kiezen voor "laagste prijs plus verzendkosten bovenaan." Het is makkelijk om soortgelijke artikelen te vinden met de suggesties op iedere pagina.

Hiervoor heb je nodig; een eBay account (maakt niet uit welk land dus gewoon België) en een PayPal rekening. Bij het openen van een PayPal rekening kan u waarschijnlijk een automatisch afschrijven regelen van uw bankrekening zodat u daar geen tegoed hoeft te hebben. Het betalen of ontvangen van bedragen via PayPal kan wel eens wat extra kosten met zich meebrengen maar niet bij eBay en meestal niet zo veel als bij internationale betalingen via een bank.

Wanneer u geen rekening wilt bij PayPal of geen account bij eBay dan zijn er misschien kennissen die een dergelijke rekening hebben. U kan daarentegen natuurlijk meer dingen uit China via eBay willen bestellen want eenvoudige zaken zijn er veel goedkoper en ook eenvoudig te verkrijgen. Het laatste wat ik kocht waren horlogebatterijen en een verloop kabeltje en een wind deflector voor de actiecamera. Via Internet en Nederlandse aanbieders was dat drie of vier keer zo duur geweest. Veel winst zit in de extreem lage verzendkosten vanuit het buitenland.
 
Vriendelijk dank voor de uitgebreide uitleg over het bestellen van een post-card in China. Het is inderdaad goedkoop, maar er is wel een heel lange wachttijd. Ik heb nagevraagd bij mijn bank in België pnb Paribas fortis of ik een rekening kon openen op PayPal. Maar die staan afkerig over zo een rekening met PayPal en willen dit niet doen. En voor een éénmalige bestelling vind ik dit ook niet nodig. Ik wil deze pci post card motherboard LED 4-Digit Diagnostic Test pc analyzer kopen in Nederland. Natuurlijk moet er ook de handleiding met de codes van de POST bijgeleverd worden. Weet jij waar ik zo een post card kan betellen in Nederland?
gilbert :)
 
De bank hoeft alleen mee te werken aan incidentele automatische betalingen naar PayPal, net zoals je andere afschrijvingen voldoet. Als dat bij hun niet lukt dan maak je zelf een tegoed over naar de rekening van PayPal en blijft er alleen telkens een klein restbedrag op jou account staan en heb je niet meteen voldoende voor de volgende aankoop. Terug boeken kan sowieso pas vanaf een bepaald ,klein, bedrag dus een bepaald laag tegoed krijg je vanzelf wel. Voor PayPal heb je dus geen bank nodig en wat je niet hebt dat kan er dan ook niet vanaf gehaald worden.

Deze post kaarten kostten hier rond de tien Euro maar verzendkosten naar België een extra postzegel. Gebruik eens Advertentiezoeker http://www.advertentiezoeker.nl/?q=Post+PCI&pc=&strl=0&wg=datum&hrbr=&prv=&as=&pmin=&pmax=&uz=

De kaarten zijn er voor allerlei sleuven en er zijn handleidingen bij in het Engels. De interpretatie is echter moeilijk omdat de technische begrippen en de strekking ervan onbekend zouden kunnen zijn en de lampjes ook een aantal malen kunnen knipperen of juist uit zouden gaan en ik weet niet wat al. Neem het opstarten in ieder geval op met video om het terug te kijken met codes bij de hand.
 
Thanks. Ik word wel een beetje bang van jouw beschrijving en de raad om de getoonde cijfer codes en pinkende lampjes op video te nemen.Ik heb mijn computerverdeler gevraagd om uit te kijken naar zo een post-card.Kun je dan werkelijk de codes niet allemaal begrijpen wegens de onbegrijpelijke technische uitleg erover.De link die je hebt gegeven verwijst naar tweedehandse post-cards.Er staat alleen een heel korte beschrijving bij de naam van dit artikel en geen foto en verkoopprijs. Wel heb ik al een site gezien,waarop een artikel staat over boeken met de nodige uitleg over deze post codes.En de Post-Cards die op de Nederlandse webwinkels worden verkocht, beschikken misschien ook over handleidingen voor de codes . De eerste storting moet toch langs de bank gebeuren met een overschrijving, naar mijn paypal rekeningnummer dat ik heb gekregen bij mijn account. Maar paypal wil ook een geldige verklaring van mijn bankinstelling .En dat wil mijn bankinstelling niet doen.
grtz,
gilberto
 
Ik denk niet dat u een verklaring van een andere bank nodig hebt. Kan je die vraag overslaan? Misschien geldt dit voor hoge bedragen en zakelijke gebruikers. Iedereen die handelt via eBay heeft namelijk een PayPal account en waarom zou een bank verklaringen afgeven over kleine transacties?

Bekijk een handleiding bijvoorbeeld hier: http://techcn.free.fr/download/PI0049 manual.pdf Er zijn inderdaad van deze kaarten met handleiding alleen in het Chinees. Die van mij heeft beide talen dus multilangage.

Ik zie acht van deze kaarten bij webwinkels op de eerste pagina alleen al. Particulieren bieden ze niet of nauwelijks te koop aan.
 
Nogmaals dank voor uw antwoorden. Ik lees op forums dat wanneer je wilt betalen met een PayPal account, uw bankrekening of creditcard moet gekoppeld zijn aan je PayPal accountrekening. Hebben ze dan niet genoeg aan uw pasport gegevens? Of kan je een bedrag storten zonder een koppeling van uw bankrekening of creditkaart? Wel als koper, want uw aankoop wordt pas geregeld als u het aankoop bedrag hebt gestort op uw PayPalrekening. Dus ze hoeven u nooit terecht te wijzen en zijn beveiligd, als u niet betaald voor de bestelling.PayPal kan dus het geld niet terug eisen zoals bij een transactie tussen een malafide of frauduleuze verkoper.Ik zal nog eens contact opnemen met mijn bankadviseur . Overigens staat er op de chinese website dat hun producten alleen kunnen worden afgerekend met PayPal. Mijn computerdealer schrijft dat hij geen POST CARD kan bestellen.Ik zal dus zelf uitzoeken waar ik er één kan bestellen. Ik ga nu uw link eens goed bekijken. Er staan ook negatieve punten vermeld.
gilbert
 
Je kan gewoon bedragen overmaken naar PayPal onder vermelding van de gegevens waar zij om vragen en dan komt het op jou tegoed, ook wel fondsen genoemd. Geld er af halen en op jou bankrekening storten kost 1 Euro en is bij 100 euro gratis. PayPal zal niets overschrijven wanneer jou tegoed ontoereikend is plus wanneer er geen credit kaart of bankrekening met automatische overschrijving aan gekoppeld is. De verkoper weet dus dat die het geld krijgt en zal direct verzenden. De kosten zijn voor de verkoper en de ontvanger maar er kunnen extra betaalkosten in rekening worden gebracht wanneer je iets koopt.

https://www.paypal.com/nl/smarthelp/article/hoe-stort-ik-geld-op-mijn-paypal-rekening-faq1348

Aankoopbescherming regelt dat je geld terug kan vragen wanneer je niets ontvangt maar het blijft onduidelijk wanneer je aankoopbescherming geniet en PayPal verschaft daar geen duidelijkheid over. In principe moet dat bij de advertentie op eBay duidelijk en expliciet vermeld staan. Dit heb ik nog nooit zien staan. Credit cards bieden deze garantie wel. Kijk dus zoals gesteld naar de reputatie van de verkoper en hoop op het beste. Een dispuut moet binnen een aantal dagen worden gemeld bij eBay. Zelf was ik wel eens te laat ermee, na wat heen en weer schrijven met de verkoper.
 
Thanks. Ik leer steeds bij door uw ervaring en info .Maar kun je me zeggen of er ook malafide of frauduleuze webwinkels zijn in Nederland.Ook lees ik op het internet dat de Maestro dus bancontact of Mister Cash niet altijd worden aanvaard door Hollandse online winkels.Is dit juist?Alleen de Mastercard wordt erkend. En bedankt voor de link naar de handleiding over de POST CARD. Heel interesant. Kun jij mij het verschil uitleggen tussen een 2-bit code post card en een 4-bit code post card? En vermits ze nog spreken van isa slots, wijst er toch op dat deze post cards reeds lang gekend zijn in China. Hoe komt het dat deze post cards om troubles op te sporen op het mobo niet te verkrijgen zijn in België?
gilbert
 
Thanks. Ik leer steeds bij door uw ervaring en info .Maar kun je me zeggen of er ook malafide of frauduleuze webwinkels zijn in Nederland.Ook lees ik op het internet dat de Maestro dus bancontact of Mister Cash niet altijd worden aanvaard door Hollandse online winkels.Is dit juist?Alleen de Mastercard wordt erkend. En bedankt voor de link naar de handleiding over de POST CARD. Heel interesant. Kun jij mij het verschil uitleggen tussen een 2-bit code post card en een 4-bit code post card? En vermits ze nog spreken van isa slots, wijst er toch op dat deze post cards reeds lang gekend zijn in China. Hoe komt het dat deze post cards om troubles op te sporen op het mobo niet te verkrijgen zijn in België?
gilbert
 
Op YouTube zijn de betere tutorials: https://www.youtube.com/results?search_query=post+card+pc

In Nederland is er een droogvallen van benodigdheden die te koop zijn. Overal zijn er alleen maar grotere winkels die merkproducten verkopen. Alle korrels schuurpapier of krimpkousjes zijn beter te bestellen via eBay want je vindt dat soort dingen die niet iedereen nodig heeft maar moeilijk. Aan de andere kant: het verre oosten is veel goedkoper in electronica en niet ieder product daar te koop is goed. Er is dan voor een winkel hier haast niet aan te beginnen vanwege de onzekerheid. Bepaalde zaken hebben wel veel spullen zoals Action in Nederland. Heel economisch ben ik niet.

Koop ook een voeding tester stekker. Vergeet niet de belasting en heffingsvrije vrije drempel. Vandaag kreeg ik de zachte hoes voor mijn GoPro actioncam, die tegen windgeluid is. Weer prima in orde. Prettig Hemelvaartweekend
 
Thanks. Een voeding tester van DeLOCK POWER SUPPLY TESTER heb ik reeds gekocht. Zie bijlage.

Bedankt voor de link en ook een prettig Hemelvaartweekend.

gilbert :thumb:
 

Bijlagen

  • VOEDING TESTER.jpg
    VOEDING TESTER.jpg
    6,8 KB · Weergaven: 43
  • boekje tester voeding.pdf 2.pdf 3.pdf
    224,5 KB · Weergaven: 31
  • DeLOCK tester voor voeding.jpg
    DeLOCK tester voor voeding.jpg
    68,7 KB · Weergaven: 52
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan