Automatisch invullen van postcode en provincie in Contactpersonen database

Status
Niet open voor verdere reacties.

geldolto

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 mei 2019
Berichten
2
In het voorbeeldbestand van Microsoft "Contactpersonen" zijn de velden "Postcode", "Locatie", en "Provincie" tekstvelden. Tekstvelden kunnen door een typfout oorzaak zijn van verkeerde queries. Ik heb voor België een database aangemaakt (zie bijlage" met de Belgische gemeenten, postcodes en provincies waartoe de gemeenten behoren. In het formulier frmPersoneelgegevens kan ik via een popuplijst een plaats (gemeente of stad) kiezen. Ik slaag er maar niet in om de respectievelijke gegevens Postcode en Provicie automatisch in te vullen in het formulier in overeenkomst met de geselecteerde locatie. Hulp zou zeer gewaardeerd worden.
 

Bijlagen

  • Access forum_v00711.zip
    149,8 KB · Weergaven: 35
Er zitten nogal wat verkeerde uitgangspunten in je db, dus ik heb de vrijheid genomen die maar vast aan te passen.
1. Als je gebruik gaat maken van een plaatsnamen tabel, met daarin een sleutelveld, dan neem je nooit in de gekoppelde tabel andere velden op dan dat sleutelveld (uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar daar is in dit geval geen sprake van).
Dus in de tabel Werknemers (gooi woorden als 'alfabetisch' weg uit tabel en query namen; sortering is een eigenschap die je kunt instellen. Bovendien is het beter om geen spaties in namen te hebben). neem je dan een numeriek veld PlaatsID op, en verder niks.
2. Wil je waarden uit een andere tabel op een formulier zien, dan moet je in de keuzelijst die je gebruikt die velden opnemen, anders gaat het niet lukken. Ik heb dus de query voor de keuzelijst uitgebreid met de beschikbare velden.
3. Op het formulier kun je vervolgens met de eigenschap Column de gewenste velden koppelen aan tekstvelden op dat formulier, zodat je, als je een plaats kiest, gelijk de bijbehorende gegevens terug ziet. En daar ging je vraag over :).
 

Bijlagen

  • Access forum_v00712.zip
    139,9 KB · Weergaven: 65
Dank u voor de oplossing

Dank u voor de oplossing. Werkt perfect.
Een voorstel: waarom werken jullie niet met een dubbele helpdesk? Een gratische helpdesk zoals nu en een betalende helpdesk. Het systeem van een donatie doet mij denken aan de kerk waarbij wij geld moesten leggen in de schaal voor de bouw van de basiliek van Koekelberg. Het zou als volgt kunnen: ik leg mijn vraag voor op het forum. Kies ik voor de betalende helpdesk, dan stelt de medewerker een bedrag voor als vergoeding. Na akkoord wordt de vraag behandeld en opgelost. Op het einde van de rit betaalt de aanvrager het overeengekomen bedrag. Heeft het voordeel dat de mensen voldoende tijd nemen om zelf een oplossing te zoeken alvorens de vraag te stellen. Daarbij komt dat jullie helpdesk medewerkers gewaardeerd worden voor de geleverde prestatie. Misbruiken zullen er steeds zijn maar het lijkt mij een correcte manier van werken. Een voordeel van de betalende helpdesk voor de aanvrager zou kunnen zijn dat deze vragen prioritair behandeld worden.
 
Het mooie van HelpMij is nu juist dat de geboden hulp altijd gratis is. De meeste helpers doen het ‘werk’ vrijwillig, in de eigen tijd. Betalen hiervoor verandert niets aan de persoonlijke omstandigheden, want we krijgen er echt niet meer tijd voor terug :). Bovendien (dat geldt dan uiteraard voor mij) bevalt de vrijblijvendheid mij prima daardoor heb ik geen leververplichting. Die zou ik uiteraard wel voelen als er betaald ging worden.
Overigens komt er via deze weg wel eens een klus aanwaaien; dat zijn dan vragen die wat verder gaan dan een simpele vraag. Maar dat zijn dan onderlinge afspraken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan